992 009 läst · 8 025 svar
992k läst
8,0k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Ibland när man städar.. ser det värre ut medan man håller på.. än det gjorde innan
Plockat lite gatstenar som legat runt en ros vi tagit bort.. (ja nu har vi tagit bort den där jag muttrat om.. och undrat om vad det var för nått.. tyvärr blev det några rotbitar kvar under huset.. men vi grävde långt). Ska nu ha stenarna runt vår "minnessten".. (som ska förstoras..ringen runt alltså.. inte stenen )
Kollar också om tätningen i baljan höll.. vilket den inte alls gjorde *blä*.. (gör om gör rätt..)
Dahlian/orna har varit lite hängiga.. rensat dem lite.. och ska flytta bort dem.
Har plockat upp äpplen.. varit iväg med ett lass till tippen idag. Mycket äpplen som rasat.. och mer är nu ihopplockat igen..
Dock börjar de nu vara "färdiga".. så de är bättre kvalitet och jag kan plocka upp lite till mig själv..
De smakar riktigt gott nu (framsidans träd - bak behöver en vecka till kanske).. och är fina i år (även de med hm skorv på verkar fina inuti) älskar våra äpplen (gillar inte affärens).. krispigt vitt inuti.. perfekt syra och smak.. (och nej, har ingen aning om vad det är för sort.. trots att vi frågat runt)
Persikorna är ett intressant kapitel..
De har inte direkt växt något mer.. de är inte ruttna.. de är inte fula.. de är lagom håriga.. små.. ser goda ut.. är stenhårda om man tar i dem.. har säkert ett 30 tal på det lilla trädet.. och de har suttit och sett likadana ut sedan mittan av sommaren..
Tog in ett för nån vecka sedan för att se hur de kan vara så jäkla hårda.. de är helt omogna inuti.. och grönaktiga.. inga skador.. inge fel på kärnan osv. De har liksom bara stannat i växten
Så skumt..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plockat lite gatstenar som legat runt en ros vi tagit bort.. (ja nu har vi tagit bort den där jag muttrat om.. och undrat om vad det var för nått.. tyvärr blev det några rotbitar kvar under huset.. men vi grävde långt). Ska nu ha stenarna runt vår "minnessten".. (som ska förstoras..ringen runt alltså.. inte stenen )
Kollar också om tätningen i baljan höll.. vilket den inte alls gjorde *blä*.. (gör om gör rätt..)
Dahlian/orna har varit lite hängiga.. rensat dem lite.. och ska flytta bort dem.
Logga in
Skapa konto
Har plockat upp äpplen.. varit iväg med ett lass till tippen idag. Mycket äpplen som rasat.. och mer är nu ihopplockat igen..
Dock börjar de nu vara "färdiga".. så de är bättre kvalitet och jag kan plocka upp lite till mig själv..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
De smakar riktigt gott nu (framsidans träd - bak behöver en vecka till kanske).. och är fina i år (även de med hm skorv på verkar fina inuti) älskar våra äpplen (gillar inte affärens).. krispigt vitt inuti.. perfekt syra och smak.. (och nej, har ingen aning om vad det är för sort.. trots att vi frågat runt)
Logga in
Skapa konto
Persikorna är ett intressant kapitel..
De har inte direkt växt något mer.. de är inte ruttna.. de är inte fula.. de är lagom håriga.. små.. ser goda ut.. är stenhårda om man tar i dem.. har säkert ett 30 tal på det lilla trädet.. och de har suttit och sett likadana ut sedan mittan av sommaren..
Tog in ett för nån vecka sedan för att se hur de kan vara så jäkla hårda.. de är helt omogna inuti.. och grönaktiga.. inga skador.. inge fel på kärnan osv. De har liksom bara stannat i växten
Så skumt..
Husägare
· Uppsala
· 516 inlägg
Plötsligt händer det!Snigla skrev:Plockat lite gatstenar som legat runt en ros vi tagit bort.. (ja nu har vi tagit bort den där jag muttrat om.. och undrat om vad det var för nått.. tyvärr blev det några rotbitar kvar under huset.. men vi grävde långt). Ska nu ha stenarna runt vår "minnessten".. (som ska förstoras..ringen runt alltså.. inte stenen )
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Har hört förvånansvärt lite om bevattningsförbud i år. Brukar vara lite ramaskri överallt (i forum, tidningar och i facebookgrupper).yonna skrev:[bild]Ytterligare en sommar med bevattningsförbud. När jag använder uteduschen står jag i en balja. 30 l vatten kan då fördelas på två av de 3 klotrobinierna och man ser vilken skillnad! Rödbokshäcken klipptes före midsommar och har inte växt alls. Den har ändå klarat torkan utmärkt. Buxbom klarar också två månaders torka. Och den gula gräsmattan levde upp efter bara en störtskur. Bambun i slänten är felplacerad i söderläge - den har dött. Även asklönnen är felplacerad i söderslänten och borde egentligen bytas ut mot annat träd - den mår inte bra av torka även normala somrar. (Tidig morgonbild - fortfarande underbart med frukost ute).
Här tror jag vi faktiskt klarat oss på regnvattnet till vår bevattning av plantor (men vi vattnar inte gräsmatta eller så och den har varit lite gul ett tag på sina håll).
Jag är väldigt förvånad, vi vattnar inte vår gräsmatta alls men den har knappt ens varit gul i år. Jag förstår inte, men något måste vi ha lyckats med på de fyra åren vi haft den.Snigla skrev:Har hört förvånansvärt lite om bevattningsförbud i år. Brukar vara lite ramaskri överallt (i forum, tidningar och i facebookgrupper).
Här tror jag vi faktiskt klarat oss på regnvattnet till vår bevattning av plantor (men vi vattnar inte gräsmatta eller så och den har varit lite gul ett tag på sina håll).
Nu återstår bara att få den lite jämnare också, känns som man åker puckelpist när man klipper den.. /:
Till vår mossmattas försvar, den är väldigt frodig på ena halvan (där vi odlar).. men på den andra halvan har vi stora gamla träd, med stora rötter.. så det är inte mycket till jordlager.. DÄR torkar det ganska fort (oavsett väder).tveksamt skrev:
Men nu senaste 3 veckorna har det gulnat lite på innergården också.. (trots regn o sol). Så det måste bero på att det närmar sig höst? eller för varmt för mossan o växa..
Det där med puckelpist känner jag igen tyvärr.. vi har 150-250 mullvadshögar varje vår.. och jorden som kommer upp.. kommer ju nerifrån! Vi har haft hit en minivält som fick åka omkring en gång redan .. och fyllt på lite här och var.. men det var några år sedan nu..
De senaste 4 somrarna har vi haft upp till 9 veckors bevattningsförbud. Jag har mina dahlior i stora byttor och dessa klarar sig med handvattning. Jag brukar också samla tvättmaskinens sköljvatten för vattning. Letar nu efter (snygga) tunnoatt sätta vid stuprören. De första 10 åren efter planeringen hade vi inte dessa långa torkperioder.
Vi har nu haft bevattningsförbud i över fyra år. I vår kommun lever vi redan i framtidens bristsamhälle.yonna skrev:De senaste 4 somrarna har vi haft upp till 9 veckors bevattningsförbud. Jag har mina dahlior i stora byttor och dessa klarar sig med handvattning. Jag brukar också samla tvättmaskinens sköljvatten för vattning. Letar nu efter (snygga) tunnoatt sätta vid stuprören. De första 10 åren efter planeringen hade vi inte dessa långa torkperioder.
Lade lite överblivna betongplattor på prov för att få inspiration om hur det kan bli att se ut.
Tanken är att nuvarande grusgång ska bort, plattor ska dit och att gräsmattan ska utökas på var sida in mot den planerade plattgången i mitten.
Tanken är att lägga tryckimpregnerade (NTR A) stolpar längs med var sida om plattgången.
Frågan är i vilken dimension?
70x70, 95x95 eller 120x140 som vi redan har runt garageinfarten som kant mellan grus och gräs? Sträckan är för övrigt ca 15 meter. 70x70 är hälften så dyrt som 95x95 och 120x140 är ännu lite dyrare så jag tänker lite i de banorna också när jag funderar.
Kom gärna med tips, idéer och förslag.
Logga in
Skapa konto
Tanken är att nuvarande grusgång ska bort, plattor ska dit och att gräsmattan ska utökas på var sida in mot den planerade plattgången i mitten.
Tanken är att lägga tryckimpregnerade (NTR A) stolpar längs med var sida om plattgången.
Frågan är i vilken dimension?
70x70, 95x95 eller 120x140 som vi redan har runt garageinfarten som kant mellan grus och gräs? Sträckan är för övrigt ca 15 meter. 70x70 är hälften så dyrt som 95x95 och 120x140 är ännu lite dyrare så jag tänker lite i de banorna också när jag funderar.
Kom gärna med tips, idéer och förslag.
Då växthusprojektet i princip är klart (ska lägga singel och plantera lite utanför och fixa en stenkista till stuprören) så fortsätter vi med nästa projekt. Vår framsida där en halvdöd gräsmatta ska ersättas av planteringar med buskar osv samt en ny gång in till huset. Hoppas hinna lägga klart stenen i helgen om vädret är med oss. Samtidigt så ska vi försöka hinna gräva bort gräsmattan så att den kan bli upphämtad och vi ska åka och titta/köpa två japanska lönnar till framsidan på söndag. Blir en intensiv helg
status just nu
status just nu
Logga in
Skapa konto
Det blev några meter plattsättning idag också.
Drygt arbete men när man efter en meter inser att det inte går att göra det lika rakt, vågrätt och slätt som ett köksgolv utan tänker "det får duga" så går det ganska bra.
Det knepiga blir att få till vinkeln mot trappan. Det har jag ännu inte klurat ut hur jag ska göra. Får väl skaffa en vinkelslip med stenskiva
Logga in
Skapa konto
Drygt arbete men när man efter en meter inser att det inte går att göra det lika rakt, vågrätt och slätt som ett köksgolv utan tänker "det får duga" så går det ganska bra.
Logga in
Skapa konto
Det knepiga blir att få till vinkeln mot trappan. Det har jag ännu inte klurat ut hur jag ska göra. Får väl skaffa en vinkelslip med stenskiva