L Leif i Skåne skrev:
Tvättat teakmöbler med högtryckstvätt dom blir som nya.
Om man sprutar vinkelrätt mot träet så blir det inte flisor, och blir ytan sträv kan man slipa med en hushållssvamp.
[bild] [video]
Du sprutar in vatten i träet, kan aldrig vara bra tänker jag…
 
K Kontoristen7 skrev:
En liten fråga till er med växthus (eller har haft)...
Jag tänkte bygga ett i höst och vill ha 10-15m2 och odla lite roliga saker som chili, paprika, tomater etc.
Odlingsbäddar eller lösa krukor?
Odlingsbäddar känns "säkrare" med bevattning etc men de blir ju permanenta, krukor måste ju vattnas hela tiden men de man kan flytta runt och kanske ställa in möbler om odlingsintresset bleknar.
Så vad tycker ni funkar bäst?
Större är bättre när det gäller växthus och sten blir varmare på sommaren dvs ännu mer problem med värme i ett litet växthus. Du kommer att få vattna även odlingsbäddar en normal sommar och med en sommar med bevattningsförbud så gäller det ännu mer att ha sparat regnvatten på något sätt.
Så bygg in vattenförsörjning och möjlighet qtt skugga växthuset i planen. Traditionellt används krita och filmjölk på glaset för skugga men det funkar också med väv etc.
 
Valloxen Valloxen skrev:
Du sprutar in vatten i träet, kan aldrig vara bra tänker jag…
Så du hade lagt på ny teakolja ovanpå skiten?
Det svarta i porerna är skit från bakterier som lever på organist material som träolja.

Det finns inte en chans att spruta in vatten i träet som inte solen torkar bort på en 1/2- timme!
Varje regn står det vatten på bordet och då är bordet vått i veckor vid dåligt väder. Därför använder man teak på båtar som alltid utsätts för vatten utan problem.
 
Z z_bumbi skrev:
Traditionellt används krita och filmjölk på glaset för skugga men det funkar också med väv etc.
I trakter som inte flödar av mjölk och honung används/användes kalkvatten på växthusglasen...
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
K Kontoristen7 skrev:
En liten fråga till er med växthus (eller har haft)...
Jag tänkte bygga ett i höst och vill ha 10-15m2 och odla lite roliga saker som chili, paprika, tomater etc.
Odlingsbäddar eller lösa krukor?
Odlingsbäddar känns "säkrare" med bevattning etc men de blir ju permanenta, krukor måste ju vattnas hela tiden men de man kan flytta runt och kanske ställa in möbler om odlingsintresset bleknar.
Så vad tycker ni funkar bäst?
Allt beror lite på intresset :) och hur du planerat att använda det..

Vi har två växthus just nu (ska väl bygga ett tredje så småningom) och vi odlar i krukor i alla.. vi funderar på att nu i efterhand göra en bädd i växthuset.. men har inte riktigt bestämt oss än. Vi var sugna på att kolla hur skillnaden är både i bevattning, jordhantering och växtlighet (vi odlar närapå bara chili i det större växthuset, vilket var stället vi funderat på att bygga bädden i).

Oavsett så var vi tvungna att ha golv/nät .. något på backen när vi satte växthuset.. då vi har så mycket sork och mullvad som gräver omkring på tomten och äter allt.. (sorkjäkeln är den som förstör..). Så det mesta vi odlar är i odlingskragar osv på höjd.. med nät under!

Jorden får man jobba med oavsett.. krukornas jord ska bytas ut.. och odlingskragarnas ska förnyas och energiberikas... ingen av dem klarar sig helt själv i evigheter.. däremot kanske man slipper släpa krukor på samma sätt.. (vi har vårt växthus en bit ut på tomten.. och växterna är inne i vårt hus från början).. men å andra sidan måste du ju släpa jordsäckar/gödsel ner till bäddarna.. så ja.. det är nog på ett ut :)

Fördelen med krukorna är ju att om du tröttnar.. och vill ha det som uterum istället (eller för all del vill ha möbler där samtidigt) så är det lite lättare med krukor som du kan flytta omkring (eller ta bort helt).

Kan också tipsa om att det är väldigt bekvämt att ha vatten, antingen en anslutning (utkastare..) eller en tunna i närheten.. saker ska vattnas mycket sommartid!

Vi har själva en tunna står innanför dörren till vårt stora växthus.. och så har vi satt dit en solcells-automat-bevattning.. funkar klockrent (den låter lite när pumpen går, så har ni uteplats/sovrum nära kanske den stör lite.. beroende på hur känslig man är, men den fungerar klockrent! Vattnat automatiskt... och mer om det är soligt.. enda man behöver göra är att se till att tunnan har vatten (fyller på kanske varannan vecka, men beror lite på väder).
 
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
Fixat mera jobb.

Grävd gräv i marken med en grönt bågformad elektrisk kabel som sticker ut ur jorden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
cpalm och 2 till
  • Laddar…
galento
galento galento skrev:
Jaha då var det dags igen :sweat::sweat::sweat::mad:

[bild] [bild]
Jag rotade lite i myllan och hittade en larv
av nåt slag och det är kanske såna grävlingen bökar efter , nån som vet vad
det är ? Hand håller en larv med jordrester i myllan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
galento galento skrev:
Jag rotade lite i myllan och hittade en larv
av nåt slag och det är kanske såna grävlingen bökar efter , nån som vet vad
det är ?[bild]
Larv av trädgårdsborre.
 
galento
Emma242 skrev:
Larv av trädgårdsborre.
Tack så mycket (y)(y) , de är väl godare än det i fällorna verkar det som.
 
galento
galento galento skrev:
Tack så mycket (y)(y) , de är väl godare än det i fällorna verkar det som.
Eller inte :cool::cool:

En grävling fångad i en metallbur placerad på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Farfalle och 2 till
  • Laddar…
Nu är semestern slut och det är bra läge att gräva i trädgården. Vad det blir är jag inte säker på, för det finns gott om bumlingar och det är möjligt att jag stöter på något som inte går att flytta på. Som överallt i trädgården lutar det (är väl en meter knappt mellan fram- och bakkant på längden) så just nu gräver jag bara för att se hur långt ner jag kommer och sedan får vi se. Rejält bördig mylla förstås: sten, sand, en och annan tallrot i de översta decimeterna och sedan kommer man ner till stenhård bottenmorän (tror jag det betecknas). Då är det spett och hacka som gäller, så längre än så är det inte kul att gräva.
 
  • En grävd grop i en trädgård med stora stenbumlingar, spett och hacka som ligger på lerig jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
faf
  • Laddar…
Pensionerat poolen.....
Två personer leker i vattensamling bredvid en kollapsad ovanmarkspool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
faf och 4 till
  • Laddar…
Staplat sista 5 kubiken ved
Vedstapel under tak bredvid rött staket i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Haft gott om sällskap, förutom lillkillen, skogsödlor, massor skalbaggar och denna snygging
En orm på en stenig mark bland mossa och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man kan visst använda ved till annat än att elda med (bokstaverar åt lillkillen när han söker på internet)
Person som staplar ved med synliga vedträn och sågspån på en metallplatta utomhus, omgiven av barr och kottar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
galento och 5 till
  • Laddar…
Idag upptäckte jag flera mindre hål grävda i gruset under lecablocken som hönshuset står på. Lite av frigolitisoleringen har de gnagt bort
Spade vid grus under röd byggnad med hål grävda av möjligt djur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

4 st små 5-6 cm stort och ett större ca 10-12 cm.
Bild av grävda hål under lecablock vid hönshus, med spade och skadad frigolitisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har möss på gården men vem kan ha gjort detta? Inga höns är tagna så det är ingen mink.
 
A
FreQa FreQa skrev:
Idag upptäckte jag flera mindre hål grävda i gruset under lecablocken som hönshuset står på. Lite av frigolitisoleringen har de gnagt bort
[bild]
4 st små 5-6 cm stort och ett större ca 10-12 cm.
[bild]

Vi har möss på gården men vem kan ha gjort detta? Inga höns är tagna så det är ingen mink.
Råttor kan göra rejäla hål och gångar. Hade någon som försökte gräva sig in i garaget på exakt samma sätt. Det var en stor mamma-råtta som hade fått vittring på talgbollarna som stod i ett skåp precis innanför väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.