Idag plockas det upp sättpotatis på åkrarna runt oss.. :)

Rymligt äppelträd överfyllt med omogna gröna äpplen, som indikerar ett rikligt skördeår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samtidigt konstaterar jag att det är ett "äppelår" här hemma.. båda träden druknar i äpplen.. (har börjat rasa, de går att äta om man vill.. men de är inte klara eg..)

Äppelträd överfullt med frukter, många äpplen fallna på marken och i hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samma fenomen som förra året dock.. efter ett par dagar på backen är de helbruna o ruttna!
 
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Nu chansar jag och kastar ut en fråga här: vi har en blåbärsbuske som i flera år vantrivts i jordgubbslandet och som jag i våras tog upp och satte i en kruka. Herrejisses så den har exploderat, från en halvledsen liten tuva till ett halvstort träd. Jag undrar nu hur jag bäst gör inför vintern. Gräva ner den i jorden "så länge", ta in den i uterummet som är oisolerat men ändå väderskyddat, ta in den i huset?? Tacksam för hjälp![bild]Bilden är från tidigare i somras, det är ännu större nu...
Skulle tro att alla sätt funkar..

Hade mina bebisblåbär (när de var nyköpta och små) i sina org krukor ute på stenläggningen i 1 år (över vintern).. eller möjligen två år.. iaf planterade jag om dem i större kruka sedan typ hink.. så stod de nått år till ute..

Sedan fick jag arslet ur och .. vi byggde en odlingskrage åt dem och fyllde med torv o roddisjord.. sedan fick de boa in sig där :)

De är ju "gjorda" för att stå ute året runt.. oavsett om du har dem i kruka eller i jorden.. det viktiga är att de känner av årets växlingar... så de inte börjar växa mitt i vintern osv.
 
Börjat bygga trappan till den nya gången som kommer leda till finentrén, fick godkänt av besiktningskatten ;)
En katt på ofärdig stentrappa med markduk, vid en trädgårdsgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Skulle tro att alla sätt funkar..

Hade mina bebisblåbär (när de var nyköpta och små) i sina org krukor ute på stenläggningen i 1 år (över vintern).. eller möjligen två år.. iaf planterade jag om dem i större kruka sedan typ hink.. så stod de nått år till ute..

Sedan fick jag arslet ur och .. vi byggde en odlingskrage åt dem och fyllde med torv o roddisjord.. sedan fick de boa in sig där :)

De är ju "gjorda" för att stå ute året runt.. oavsett om du har dem i kruka eller i jorden.. det viktiga är att de känner av årets växlingar... så de inte börjar växa mitt i vintern osv.
Tack för ditt svar, ja i skogen är det ju ingen som går och lindar in dem i täckväv... :crysmile: Får se hur jag ska göra, har inte riktigt bestämt mig än. :oops:
 
Verkar vara ett riktigt äppel-år i år.
Knäckt äppelgren full med frukt på gräsmatta bredvid en 12V Bosch tigersåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så pass att grenar knäcks och måste sågas av och kapas. 12V Bosch tiger gjorde jobbet enklare.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Bara haft främmande på besök.
 
  • Räv som promenerar på soffdynor på en uteplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Räv som sitter på en utomhussoffa i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Räv som balanserar på ryggstödet till en utomhussoffa på en veranda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En räv som vilar på en trädgårdssoffa med gråa dynor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Räv som hoppar över en soffgrupp på en uteplats med grönt gräs och häck i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Räv sover lugnt på dynan av en utemöbel i solskenet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En räv som sitter bekvämt på en dyna på en utemöbel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Räv som sover på en svart rottingsoffa med gråa kuddar och en solig veranda i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Farfalle och 18 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Är det nån här som vet vad detta är för sorts träd?
[bild]

Börjar få druvor också, planta är ett år gammal
[bild]

Häggmispel eller Bärhäggmispel (Saskatoon serviceberry som de heter hemma i Nordamerika). Den senare används som häckväxt och har större och smakligare bär, lite som en korsning mellan äpple och svarta vinbär. Funkar fint att safta, sylta eller äta som de är!
 
Tvättat teakmöbler med högtryckstvätt dom blir som nya.
Om man sprutar vinkelrätt mot träet så blir det inte flisor, och blir ytan sträv kan man slipa med en hushållssvamp.
Närbild av renoverat teakträbord tvättat med högtryckstvätt på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Totte_S och 19 till
  • Laddar…
galento
Jaha då var det dags igen :sweat::sweat::sweat::mad:

Sönderskrapad gräsmatta med tydliga spår av grävskador eller djuraktivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad gräsmatta med upprivna tuvor och hål, tycks orsakad av grävande djur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Wow
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Vad är det som har hänt där? Nåt djur?
 
galento
DennisCA DennisCA skrev:
Vad är det som har hänt där? Nåt djur?
Det är grävling , den gör skäl för sitt namn.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
galento galento skrev:
Det är grävling , den gör skäl för sitt namn.
Jaså? Själv tänkte jag direkt på vildsvin.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
galento
P Pappa1986 skrev:
Jaså? Själv tänkte jag direkt på vildsvin.
Ja det är flera som trott det men har sett grävlingen . Tredje året med detta nu. Lite av det den har hunnit med i natt.

Gräsmatta med upprivna fläckar och jord, skadad av ett grävdjur, troligtvis en grävling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Ledsen
Pappa1986
  • Laddar…
Emma242 skrev:
Gurkplantan rev ner hampasnöret, så det fick bli rejälare rep. Jag älskar gurka, men snart börjar jag bli lite mätt på det. För i år.
Tycker gurka är svårt. Men då jag blev med växthus i år satte jag 4 plantor av nån växthusgurka. Alla tog sig så dottern fick en till sin pallkrage. Med bättre jord och fritt utrymme har hennes gett över 40 gurkor. Och mina tre har gett kanske 7. Alla supergoda och lyckade dock. Så blir gurka även nästa år. Men bara en i växthuset och med bättre jord. Man lär sig längs vägen.
 
A
G GladanS skrev:
Tycker gurka är svårt. Men då jag blev med växthus i år satte jag 4 plantor av nån växthusgurka. Alla tog sig så dottern fick en till sin pallkrage. Med bättre jord och fritt utrymme har hennes gett över 40 gurkor. Och mina tre har gett kanske 7. Alla supergoda och lyckade dock. Så blir gurka även nästa år. Men bara en i växthuset och med bättre jord. Man lär sig längs vägen.
Ja, gurkor är både törstiga och hungriga, och lite diviga. Men jag har märkt att det går att knuffa igång en trött gurka genom att ösa på gödsel. Då brukar den skärpa till sig efter ett par veckor.
 
  • Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.