997 846 läst · 8 060 svar
998k läst
8,1k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Idag plockas det upp sättpotatis på åkrarna runt oss..
Samtidigt konstaterar jag att det är ett "äppelår" här hemma.. båda träden druknar i äpplen.. (har börjat rasa, de går att äta om man vill.. men de är inte klara eg..)
Samma fenomen som förra året dock.. efter ett par dagar på backen är de helbruna o ruttna!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samtidigt konstaterar jag att det är ett "äppelår" här hemma.. båda träden druknar i äpplen.. (har börjat rasa, de går att äta om man vill.. men de är inte klara eg..)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samma fenomen som förra året dock.. efter ett par dagar på backen är de helbruna o ruttna!
Skulle tro att alla sätt funkar..MariaiÖstergötland skrev:Nu chansar jag och kastar ut en fråga här: vi har en blåbärsbuske som i flera år vantrivts i jordgubbslandet och som jag i våras tog upp och satte i en kruka. Herrejisses så den har exploderat, från en halvledsen liten tuva till ett halvstort träd. Jag undrar nu hur jag bäst gör inför vintern. Gräva ner den i jorden "så länge", ta in den i uterummet som är oisolerat men ändå väderskyddat, ta in den i huset?? Tacksam för hjälp![bild]Bilden är från tidigare i somras, det är ännu större nu...
Hade mina bebisblåbär (när de var nyköpta och små) i sina org krukor ute på stenläggningen i 1 år (över vintern).. eller möjligen två år.. iaf planterade jag om dem i större kruka sedan typ hink.. så stod de nått år till ute..
Sedan fick jag arslet ur och .. vi byggde en odlingskrage åt dem och fyllde med torv o roddisjord.. sedan fick de boa in sig där
De är ju "gjorda" för att stå ute året runt.. oavsett om du har dem i kruka eller i jorden.. det viktiga är att de känner av årets växlingar... så de inte börjar växa mitt i vintern osv.
Tack för ditt svar, ja i skogen är det ju ingen som går och lindar in dem i täckväv... Får se hur jag ska göra, har inte riktigt bestämt mig än.Snigla skrev:Skulle tro att alla sätt funkar..
Hade mina bebisblåbär (när de var nyköpta och små) i sina org krukor ute på stenläggningen i 1 år (över vintern).. eller möjligen två år.. iaf planterade jag om dem i större kruka sedan typ hink.. så stod de nått år till ute..
Sedan fick jag arslet ur och .. vi byggde en odlingskrage åt dem och fyllde med torv o roddisjord.. sedan fick de boa in sig där
De är ju "gjorda" för att stå ute året runt.. oavsett om du har dem i kruka eller i jorden.. det viktiga är att de känner av årets växlingar... så de inte börjar växa mitt i vintern osv.
Bara haft främmande på besök.
DennisCA skrev:
Häggmispel eller Bärhäggmispel (Saskatoon serviceberry som de heter hemma i Nordamerika). Den senare används som häckväxt och har större och smakligare bär, lite som en korsning mellan äpple och svarta vinbär. Funkar fint att safta, sylta eller äta som de är!
Husägare
· Skåne
· 4 980 inlägg
Tycker gurka är svårt. Men då jag blev med växthus i år satte jag 4 plantor av nån växthusgurka. Alla tog sig så dottern fick en till sin pallkrage. Med bättre jord och fritt utrymme har hennes gett över 40 gurkor. Och mina tre har gett kanske 7. Alla supergoda och lyckade dock. Så blir gurka även nästa år. Men bara en i växthuset och med bättre jord. Man lär sig längs vägen.Emma242 skrev:
Ja, gurkor är både törstiga och hungriga, och lite diviga. Men jag har märkt att det går att knuffa igång en trött gurka genom att ösa på gödsel. Då brukar den skärpa till sig efter ett par veckor.G GladanS skrev:Tycker gurka är svårt. Men då jag blev med växthus i år satte jag 4 plantor av nån växthusgurka. Alla tog sig så dottern fick en till sin pallkrage. Med bättre jord och fritt utrymme har hennes gett över 40 gurkor. Och mina tre har gett kanske 7. Alla supergoda och lyckade dock. Så blir gurka även nästa år. Men bara en i växthuset och med bättre jord. Man lär sig längs vägen.