Nu chansar jag och kastar ut en fråga här: vi har en blåbärsbuske som i flera år vantrivts i jordgubbslandet och som jag i våras tog upp och satte i en kruka. Herrejisses så den har exploderat, från en halvledsen liten tuva till ett halvstort träd. Jag undrar nu hur jag bäst gör inför vintern. Gräva ner den i jorden "så länge", ta in den i uterummet som är oisolerat men ändå väderskyddat, ta in den i huset?? Tacksam för hjälp! Blåbärsbuske i kruka omgiven av andra krukväxter på en solig altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden är från tidigare i somras, det är ännu större nu...

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
A
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Nu chansar jag och kastar ut en fråga här: vi har en blåbärsbuske som i flera år vantrivts i jordgubbslandet och som jag i våras tog upp och satte i en kruka. Herrejisses så den har exploderat, från en halvledsen liten tuva till ett halvstort träd. Jag undrar nu hur jag bäst gör inför vintern. Gräva ner den i jorden "så länge", ta in den i uterummet som är oisolerat men ändå väderskyddat, ta in den i huset?? Tacksam för hjälp![bild]Bilden är från tidigare i somras, det är ännu större nu...
Jag skulle gräva mer den. I kruka finns alltid risken att den dör torkdöden över vintern. Men gräv ner den nu så att den får tid att acklimatisera sig.

• Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
A
Gurkplantan rev ner hampasnöret, så det fick bli rejälare rep. Jag älskar gurka, men snart börjar jag bli lite mätt på det. För i år.

• Gurkplantor som klättrar på rep stöd inuti ett växthus med synliga frukter och gröna löv.
    Skapa konto
  • Älska
Maria T
  • Laddar…
Maria T
Emma242 skrev:
Gurkplantan rev ner hampasnöret, så det fick bli rejälare rep. Jag älskar gurka, men snart börjar jag bli lite mätt på det. För i år.
Tzatziki. Tzatziki. Lite snabbinläggning, gurksoppa och sen mer tzatziki.
Menar inte att häckla utan bara tipsa - sen gav vi bort gurka till grannarna också, de blev jätteglada. Hur kan gurka ens växa så fort? Det är magiskt, och kul.

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
A
Maria T Maria T skrev:
Tzatziki. Tzatziki. Lite snabbinläggning, gurksoppa och sen mer tzatziki.
Menar inte att häckla utan bara tipsa - sen gav vi bort gurka till grannarna också, de blev jätteglada. Hur kan gurka ens växa så fort? Det är magiskt, och kul.
Absolut, men någongång brukar jag få nog ändå. Sen vid jul börjar man känna att färsk gurka vore ju gott! Men vi har slutat köpa gurka i affären, särskilt importerad gurka från uppvärmda växthus mitt i vintern, så det är bara att vänta. Och så är man lika glad för gurkan nästa år, tills man är less igen!

• Gilla
  • Älska
GladanS och 1 till
  • Laddar…
Jag byggde mig ett stort växthus i år, ökade odlingsmöjligheterna från mitt förra med ett par hundra procent. Så jag tappade det lite när jag skulle beräkna hur många gurkplantor jag skulle ha... :oops:
Men jag har i alla fall konstaterat att jag inte behöver 9 stycken... Till och med de stackars hönsen är trötta på gurka. :D

• Haha
  • Gilla
GladanS och 4 till
  • Laddar…
Har plockat fallfrukt ikväll igen. Konstaterat att robotklipparen nog inte ska gå på schema längre så jag hinner plocka upp alla äpplen innan den gjort processen kort även med de fina frukterna. Ändå blivit en ansenlig mängd hittills så dags att klyfta upp dom och frysa in i väntan på att allt skördats så vi kan pressa must.

A
Här åker äpplena via kross och press till damejeanne.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Ätit alldeles för många plommon från plommonträdet. Alla vet vad det innebär :crysmile:.

• Haha
Maria T
  • Laddar…
Byggde ett fotbollsmål av virke som blivit liggandes efter altanbygge.

• Hemgjort fotbollsmål av träram står på gräs i en trädgård med leksaker i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Firat att jag blivit av med morsans bil och gjorde rent uppfarten.

Före såg det ut såhär:
Ovårdad uppfart med smutsiga och ogräsbevuxna stenplattor framför garage.
Skapa konto

Resultat
Uppfart med blandning av sten och gräs före rengöring med parkerad vit bil.
Skapa konto

Är bra sugen på att lägga nytt, hela vägen till staketet.

• Gilla
Farfalle och 3 till
  • Laddar…
Jag har lagt den sista markstenen och kopplat belysningen i entretrappan.

jag lägger upp en före och efterbild om någon kanske får lite inspiration:)

• Före-bild på en entretrappa utan belysning, med gammal marksten och grusig framfart.
    Skapa konto
  • Nyrenoverad entretrappa med marksten och inbyggd belysning i skymningen.
    Skapa konto
  • Gilla
Lillekitte och 8 till
  • Laddar…
Anlagt en golfgreen idag. Eller rättare sagt jag skulle greena ifall jag skulle bli tvungen att spela golf här. Eller vid närmare eftertanke så skulle jag nog greena ifall jag blev tvungen att spela golf överhuvudtaget. Men detta nedan är inget annat än resultatet av att ha för mycket annat att göra än att hålla på i trädgården:rolleyes:
Ojämnt klippt trädgårdsgräs med vildväxande växter och ett träd i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Utanför trädgården förvisso. Jag plöjde åkern. Det hade mått bra av regn. När det ryker vid plöjning är det torrt, och hårt.
Traktor som plöjer en torr åker med synligt damm som reser sig i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
S
G-83 G-83 skrev:
Utanför trädgården förvisso. Jag plöjde åkern. Det hade mått bra av regn. När det ryker vid plöjning är det torrt, och hårt.
[bild]
Bra att du förtydligade att det var utanför trädgården. (y);)

Igår tog jag hand om fallfrukt med äppelrullaren. Fikagästerna klagade på att man halkade. :rofl:

• Gilla
G-83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.