991 999 läst · 8 025 svar
992k läst
8,0k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Inte ett skit!
Däremot har jag lekt arborist och kapat med en gren i mååånga-kilos-klassen av svärfars hägg. Blev mycket ljusare och luftigare på altanen men med väl bevarad grönska runtomkring.
Alla med åsikter blev mycket nöjda.
Däremot har jag lekt arborist och kapat med en gren i mååånga-kilos-klassen av svärfars hägg. Blev mycket ljusare och luftigare på altanen men med väl bevarad grönska runtomkring.
Alla med åsikter blev mycket nöjda.
Renoverare
· Uppsala
· 1 807 inlägg
Renoverare
· Uppsala
· 1 807 inlägg
En liten fråga till er med växthus (eller har haft)...
Jag tänkte bygga ett i höst och vill ha 10-15m2 och odla lite roliga saker som chili, paprika, tomater etc.
Odlingsbäddar eller lösa krukor?
Odlingsbäddar känns "säkrare" med bevattning etc men de blir ju permanenta, krukor måste ju vattnas hela tiden men de man kan flytta runt och kanske ställa in möbler om odlingsintresset bleknar.
Så vad tycker ni funkar bäst?
Jag tänkte bygga ett i höst och vill ha 10-15m2 och odla lite roliga saker som chili, paprika, tomater etc.
Odlingsbäddar känns "säkrare" med bevattning etc men de blir ju permanenta, krukor måste ju vattnas hela tiden men de man kan flytta runt och kanske ställa in möbler om odlingsintresset bleknar.
Vi valde att lägga sten på hela golvytan så för oss är det krukor och större odlingslådor som är tanken. Bevattningen tänker vi lösa med en Gardena Aquabloom som är en solcellsdriven droppbevattning som tar vatten ur en hink/behållare så man slipper att springa och vattna hela tiden.K Kontoristen7 skrev:En liten fråga till er med växthus (eller har haft)...
Husägare
· Uppsala
· 516 inlägg
Har ni tittat på Irrigatias solcellspumpar? Verkar ha fler funktioner tycker jag.T tpsoft skrev:
Har en kombination, odlingsbädd längst in på kortändan, med nät på väggarna. Så främst för klätterväxter, gurka, melon och så. Krukor i övrigt.K Kontoristen7 skrev:En liten fråga till er med växthus (eller har haft)...
Automatbevattning på allt.
Har ett presentkort på Willab som vi behöver nyttja och då passar bevattning bra, då vi har mycket annat från Gardena samt att deras utbud är lite begränsat så tror jag att det blir en aquabloom. Kommer dra ut vatten där senare så där kommer finnas en fast vattenanslutning där under stora delar av året så vill vi göra något mer avancerat sen så kan vi. Odlingsytorna som blir utanför kommer få Gardenas Microdripsystem med lite olika spridare beroende på vad som odlas.Mathildatiger skrev:
Målade odlingslådorna igår och de har torkat hela dagen och behöver nog morgondagen på sig med. Luktar en blandning av hembygdspark och hamn i området nu pga färgen. Har använt Tjärolja vilket luktade mer än vad jag trodde men det blir väldigt fint om jag får säga det själv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder