992 004 läst · 8 025 svar
992k läst
8,0k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Det gula på bilden kommer nog inte igen och min erfarenhet är att det sitter rätt löst. Ibland räcker det att rycka ytterst lätt i den så faller den av; i så fall skulle jag säga att den hade ramlat av förr eller senare ändå.FredrikR skrev:
Odlandet har spårat ur helt nu .
Frun och jag har dealen att hon tar hand om växthuset och några pallkragar medans jag har hand om frilandsodlingen. Det är en del i att lära barnen var maten kommer från. Frilandet har vi på gratis arrende hos mina föräldrar och där finns både lämpliga maskiner och en mor som gärna rensar ogräs medan pappa kupar potatisen och vattnar så på det hela taget är det ett rätt bekvämt sätt att odla . (Det pajar dock lite det här med att lära barnen var maten kommer från…)
Dock råkade vi nog sätta några potatisar för mycket. Det går fort med maskin, och av provupptagningen idag tippar jag på att vi kommer få ut runt ett halvt ton .
Hustrun bad mig att ”så lite rödbetor också”, så det gjorde jag. Först hände ingenting, och sen ingenting och nu tror jag det kan bli uppåt 75 kg. Morotsprognosen är mer osäker men det är nog närmare 50 löpmeter rader så jag tror vi klarar oss…
Min mor var också flitig med fröpåsarna i våras så vi har dessutom fri tillgång till ännu mera morötter, mangold, kålrot, plocksallat, salladshuvuden, majrovor, dill, persilja, blomkål och purjolök.
Uppenbarligen är det bra tryck i gödseln som arrendebonden körde på åkern i våras .
Frun och jag har dealen att hon tar hand om växthuset och några pallkragar medans jag har hand om frilandsodlingen. Det är en del i att lära barnen var maten kommer från. Frilandet har vi på gratis arrende hos mina föräldrar och där finns både lämpliga maskiner och en mor som gärna rensar ogräs medan pappa kupar potatisen och vattnar så på det hela taget är det ett rätt bekvämt sätt att odla . (Det pajar dock lite det här med att lära barnen var maten kommer från…)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dock råkade vi nog sätta några potatisar för mycket. Det går fort med maskin, och av provupptagningen idag tippar jag på att vi kommer få ut runt ett halvt ton .
Logga in
Skapa konto
Hustrun bad mig att ”så lite rödbetor också”, så det gjorde jag. Först hände ingenting, och sen ingenting och nu tror jag det kan bli uppåt 75 kg. Morotsprognosen är mer osäker men det är nog närmare 50 löpmeter rader så jag tror vi klarar oss…
Min mor var också flitig med fröpåsarna i våras så vi har dessutom fri tillgång till ännu mera morötter, mangold, kålrot, plocksallat, salladshuvuden, majrovor, dill, persilja, blomkål och purjolök.
Logga in
Skapa konto
Uppenbarligen är det bra tryck i gödseln som arrendebonden körde på åkern i våras .
Redigerat:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 206 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 206 inlägg
Hur ska ni lagra det där? Gräva en stuka?mexitegel skrev:Odlandet har spårat ur helt nu .
[bild]
[bild]
[bild]
Bra odlat. Har barnet deltagit något eller tror de att det kommer från mataffären?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 206 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 206 inlägg
Tack .S sinuslinus skrev:
Det är barnen på potatissättaren .
Lagringen är inte helt löst då jordkällaren på gården är på väg att rasa så vi vågar inte använda den. Så det blir nog stuka för en del av skörden i alla fall.
Det går framåt med växthuset. Hade det inte varit för att ett av glasen var skadat och gick sönder så hade det varit klart, nytt glas är dock på väg så det blir klart senare i veckan. Sen ska utan framför färdigställas och en lösning för regnvattnet från växthuset måste ordnas men det får vänta lite då vi har lite andra trädgårdsprojekt som behöver bli klara på andra sidan huset då gatan ska asfalteras om snart.
Logga in
Skapa konto
Husägare
· Uppsala
· 516 inlägg
Renoverare
· Uppsala
· 1 807 inlägg