1 002 258 läst · 8 067 svar
1002k läst
8,1k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Jag har tagit livet av en ölandstok idag
Idag har jag rensat ogräs, bundit upp tomater, flyttat jordgubbar, planterat Dahlior, pysslat om rosor, rensat mer ogräs, funderat över hur jag ska kunna äta upp all purjo jag satt, och mycket, mycket mer. Så mkt att jag inte tagit några bilder. Samt låtit bli att klippa gräset. Så här är en bild av en surfande pingvin:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är ogräsens fiende nummer ett men jag attackerar enbart med schyssta metoder.MariaiÖstergötland skrev:
Inte alls den värsta motståndare jag grävt upp, de har inte rötter som vissa träd t.ex. Jag klippte bort allt ovan jord för att bättre se hur rötterna går, marken bör vara fuktig. När busken är av med sin grönska ser man var rötterna går ut, befria rötterna från jord en bit i taget, klipp av med grensax eller sekatör vartefter rötterna blir synliga. Sätt klippet så nära rotklumpen som möjligt. Använd grep, inte spade och kör in den under busken för att testa om rotklumpen rör sig. När den gör det har du vunnit.
I helgen såg jag att det var massor av bladlöss på flera av våra fruktträd så jag borstade bort / klämde ihjäl en massa, dottern gick sen på med såpavatten.
En jobbarkompis hade tidigare föreslaget en slags fälla i form av en mur men jag kom inte ihåg den då så jag testade vanlig tejp runt stam och stöd.
Och se på faan, några har jag lyckats fånga och jag såg knappt en enda uppåt!
En jobbarkompis hade tidigare föreslaget en slags fälla i form av en mur men jag kom inte ihåg den då så jag testade vanlig tejp runt stam och stöd.
Och se på faan, några har jag lyckats fånga och jag såg knappt en enda uppåt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I år är det väldigt mycket bladlöss här, på allt. På ett av körsbärsträden är det alltid löss. Det blir så när man (jag) inte orkade ta bort bärlager från en plattsättning utan la på några cm jord och planterade... Men det blir väldigt mycket bär. Kanske för att trädet upplever akut hot mot existensen?
Rosorna, iallafall de som är i storlek så att de går att hantera sprutar jag av med slangen då och då och det håller odjuren i schack i alla fall. Plus rovinsekter som jag flyttar runt lite. (Jag hoppas iallafall att de äter när de blir placerade vid buffén...)
Rosorna, iallafall de som är i storlek så att de går att hantera sprutar jag av med slangen då och då och det håller odjuren i schack i alla fall. Plus rovinsekter som jag flyttar runt lite. (Jag hoppas iallafall att de äter när de blir placerade vid buffén...)