Plockade in lite rädisor och insåg att sniglarna också gillar dessa härligheter. Så, motattack att vänta under kvällen ;) Färska rädisor i olika färger på skärbräda med kniv och vattendroppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Har klippt gräset idag.
Välklippt gräsmatta bredvid högt gräs, markerar tydlig tomtgräns, med trädgård och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kanske syns att jag vet var tomtgränsen går?
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Jag har tagit livet av en ölandstok idag :sweat:
 
  • Wow
  • Haha
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Fadai
A Abies koreana skrev:
Jag har tagit livet av en ölandstok idag :sweat:
Det gjorde du rätt i! :rofl: Om det nu inte var en tokig ölänning, för i så fall var det rätt dumt.
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Fadai
Idag har jag rensat ogräs, bundit upp tomater, flyttat jordgubbar, planterat Dahlior, pysslat om rosor, rensat mer ogräs, funderat över hur jag ska kunna äta upp all purjo jag satt, och mycket, mycket mer. Så mkt att jag inte tagit några bilder. Samt låtit bli att klippa gräset. Så här är en bild av en surfande pingvin: Pingvin står framför vågor på stranden, ser ut som om den surfar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Njingan och 11 till
  • Laddar…
Låtit den mekaniska geten motionera på grönmattan för första gången i år.

Häromdagen sådde vi "1kvm lin" som del i kulturprojektet med det namnet. Nu har det börjat komma upp!
Nyutsprungna växter ur sådd av "1kvm lin" på en jordig och stenblandad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland och 7 till
  • Laddar…
Dom är nere!
Grönt gräs med nyligen planterade små träd i en rad, soligt utomhus med en blå container i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu 5km Blodomlopp sedan hem och ge näring och vattna. :love:
Jag behöver nog också näring efter loppet ..:geek:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
dilemma och 12 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Jag har tagit livet av en ölandstok idag :sweat:
Hur lyckades du med det? Jag trodde de var som kackerlackor...? :surprised:
 
Keiller Keiller skrev:
Har klippt gräset idag.
[bild]
Det kanske syns att jag vet var tomtgränsen går?
Det är ingen risk att getterna som kommer beta på andra sidan klipplinjen går över till dig?! ;)
 
  • Haha
Keiller och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Det är ingen risk att getterna som kommer beta på andra sidan klipplinjen går över till dig?! ;)
Om det ändå funnits getter hos grannen. De hade ju kunnat betat rent och även ätit upp skräpet som finns där :D
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Hur lyckades du med det? Jag trodde de var som kackerlackor...
Jag är ogräsens fiende nummer ett :D men jag attackerar enbart med schyssta metoder.

Inte alls den värsta motståndare jag grävt upp, de har inte rötter som vissa träd t.ex. Jag klippte bort allt ovan jord för att bättre se hur rötterna går, marken bör vara fuktig. När busken är av med sin grönska ser man var rötterna går ut, befria rötterna från jord en bit i taget, klipp av med grensax eller sekatör vartefter rötterna blir synliga. Sätt klippet så nära rotklumpen som möjligt. Använd grep, inte spade och kör in den under busken för att testa om rotklumpen rör sig. När den gör det har du vunnit.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Grävt lite, lite stenigt i botten ut mot vägen, men det är ju en dag imorrn å...:geek:
[bild] [bild]

Kanske kan bli plantering imorgon. :strong:
Åhhh jord! (istället för lera...)
 
  • Älska
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Åhhh jord! (istället för lera...)
Hade hunnit bli en del lera på släpet släpet där grässvål och jord lastats...:oops:

Men ikväll tömdes det mha av frun på en nästan tom tipp.:geek:
 
I helgen såg jag att det var massor av bladlöss på flera av våra fruktträd så jag borstade bort / klämde ihjäl en massa, dottern gick sen på med såpavatten.
En jobbarkompis hade tidigare föreslaget en slags fälla i form av en mur men jag kom inte ihåg den då så jag testade vanlig tejp runt stam och stöd.
Och se på faan, några har jag lyckats fånga och jag såg knappt en enda uppåt!
Trädgren med tejp runt stammen och fastklistrade bladlöss som en del av en hemmagjord fälla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
I år är det väldigt mycket bladlöss här, på allt. På ett av körsbärsträden är det alltid löss. Det blir så när man (jag) inte orkade ta bort bärlager från en plattsättning utan la på några cm jord och planterade... Men det blir väldigt mycket bär. Kanske för att trädet upplever akut hot mot existensen?

Rosorna, iallafall de som är i storlek så att de går att hantera sprutar jag av med slangen då och då och det håller odjuren i schack i alla fall. Plus rovinsekter som jag flyttar runt lite. (Jag hoppas iallafall att de äter när de blir placerade vid buffén...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.