Fadai
H Hans G2 skrev:
Två äppelträd blev det dagen till ära, dock bara ett på bilden
Ingen trädgård utan träd! (y)
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Byggde mig en liten trappa
Nybyggda betongtrappsteg i trädgården intill en stor sten och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Workingclasshero och 13 till
  • Laddar…
Mina liljekonvaljer sprider sig mycket trots att jag försöker rensa bort, lägger ogräsduk och bark osv.. envisa blommor!

Börjar ångra att jag gav dem tillträde till en annan rabatt (satte över några).. de är dubbelt så många i år där med!

Liljekonvaljer och hostaväxter som sprider sig över ogräsduk i trädgårdsrabatt, droppar på bladen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hosta och liljekonvalj i rabatt med grå stenar, daggdroppar på bladen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det där är mina hostor/funkior de pressar på.. :seenoevil:

Dax å rensa igen tydligen..
 
  • Gilla
  • Älska
MariaiÖstergötland och 3 till
  • Laddar…
Fick liv i klipparen igår, avbrott bakom uthuset.
Kopplade bort den delen och allt var frid och fröjd.

Skulle låna några plastspik därifrån till framsidan och upptäckte detta:
Skadad kabel i grön gräsmatta med synliga grävspår från antagligen gnagare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har redan lagat 3 eller om det är 4 brott i närheten.
Tips på bra sorkskrämmor, någon...? :rolleyes:
 
FredrikR FredrikR skrev:
Fick liv i klipparen igår, avbrott bakom uthuset.
Kopplade bort den delen och allt var frid och fröjd.

Skulle låna några plastspik därifrån till framsidan och upptäckte detta:
[bild]
Har redan lagat 3 eller om det är 4 brott i närheten.
Tips på bra sorkskrämmor, någon...? :rolleyes:
Hur djupt lägger man slingorna eg! (Finns det ett maxdjup?)
 
Snigla Snigla skrev:
Hur djupt lägger man slingorna eg! (Finns det ett maxdjup?)
Jag har bara "klamrat" dom på gräsmattan, men med tiden äts dom ner. (y)
 
S
FredrikR FredrikR skrev:
Jag har bara "klamrat" dom på gräsmattan, men med tiden äts dom ner. (y)
FredrikR FredrikR skrev:
Fick liv i klipparen igår, avbrott bakom uthuset.
Kopplade bort den delen och allt var frid och fröjd.

Skulle låna några plastspik därifrån till framsidan och upptäckte detta:
[bild]
Har redan lagat 3 eller om det är 4 brott i närheten.
Tips på bra sorkskrämmor, någon...? :rolleyes:
Man verkar spara mycket tid med en robotgräsklippare. :thinking::rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Man verkar spara mycket tid med en robotgräsklippare. :thinking::rofl:
Ibland kräver den mer kärlek än andra gånger.. :oops:
;)(y)
 
Snigla Snigla skrev:
Hur djupt lägger man slingorna eg! (Finns det ett maxdjup?)
Tror det är max 20 cm ner? Rätta mig gärna om jag har fel!
 
  • Gilla
Frasse99 och 1 till
  • Laddar…
Jag har aldrig önskat mig en spireabuske men i mitt nya hem finns det, inte bara en utan flera än tio :rolleyes:

Här i början på veckan gav jag mig på tre stycken fula buskar på baksidan av huset. Hade ingen aning om hur rotsystemet såg ut men jag började med att klippa ner dem helt innan jag började gräva. Lite tur för rötterna går inte på djupet, kanske högst en halv meter ner, däremot växer de på bredden..långt ut. Sista rotklumpen att övervinna.

Nyrenoverat trädgårdsområde med en grävd fläck, en skottkärra, dagliljor och mossa på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började utifrån och grävde fram rötterna och klippte vartefter jag kom åt, till slut återstod att lyfta upp och övervinna det sista motståndet. Gick förhållandevis bra när alla grova rötter var avklippta.

En avlägsnad spireabuske med synlig rotklump på en solig gräsmatta intill några bladiga dagliljor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dagliljan som växer här får bli kvar tillsvidare, putsade den lite i kanterna, dagliljor brer ju ut sig mer än önskvärt så de kräver lite jobb ibland. Här på baksidan är det mera skugga och mossan frodas bland gräset. Jag är ingen vän av dessa rundlar i gräsmattan, det är besvärligt att kryssa med klipparen runt växterna och för att få det snyggt längs kanterna krävs handklippning - inte kul. Till syvende och sist är det hur man organiserar en trädgård som avgör hur mycket arbete som krävs för att hålla den prydlig. Så jag fortsatte att gräva bort gräsmattan :D

Renoverad trädgårdsdel med nyplanterat gräs, uppstammade buskar i krukor och fräsch jord inför plantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att hindra gräset att flytta in så grävde jag ner en metallkant, den skall inte synas så här skall fyllas på mer jord.

Renoverad trädgård med nyplanterade växter och täckbark, ginstbuske och dagliljor i krukor på träaltan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här växer en vacker (fulsnygg) ginst buske som jag stammat upp för att få fram de vackra och knotiga stammarna. Den införlivades i projektet och fick täckbark under sig efter att jag rensat rent från ogräs.

Trädgårdslandskap med nystammade buskar, dagliljor och nyplanterad metallkant i gräsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag strävar alltid efter asymmetri, undviker raka kanter, perfekta rundlar och radande. Tycke och smak! Nu är det klart och kanske blir det plantering av tre Miscanthus gräs om jag får tag på några. Gräsklippningen blir i alla fall mycket enklare.

Nyplanterad blomrabatt med ginstbuske, dagliljor, grävd jord och gräsmatta i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
dilemma och 10 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Jag har aldrig önskat mig en spireabuske men i mitt nya hem finns det, inte bara en utan flera än tio :rolleyes:

Här i början på veckan gav jag mig på tre stycken fula buskar på baksidan av huset. Hade ingen aning om hur rotsystemet såg ut men jag började med att klippa ner dem helt innan jag började gräva. Lite tur för rötterna går inte på djupet, kanske högst en halv meter ner, däremot växer de på bredden..långt ut. Sista rotklumpen att övervinna.

[bild]

Började utifrån och grävde fram rötterna och klippte vartefter jag kom åt, till slut återstod att lyfta upp och övervinna det sista motståndet. Gick förhållandevis bra när alla grova rötter var avklippta.

[bild]

Dagliljan som växer här får bli kvar tillsvidare, putsade den lite i kanterna, dagliljor brer ju ut sig mer än önskvärt så de kräver lite jobb ibland. Här på baksidan är det mera skugga och mossan frodas bland gräset. Jag är ingen vän av dessa rundlar i gräsmattan, det är besvärligt att kryssa med klipparen runt växterna och för att få det snyggt längs kanterna krävs handklippning - inte kul. Till syvende och sist är det hur man organiserar en trädgård som avgör hur mycket arbete som krävs för att hålla den prydlig. Så jag fortsatte att gräva bort gräsmattan :D

[bild]

För att hindra gräset att flytta in så grävde jag ner en metallkant, den skall inte synas så här skall fyllas på mer jord.

[bild]

Här växer en vacker (fulsnygg) ginst buske som jag stammat upp för att få fram de vackra och knotiga stammarna. Den införlivades i projektet och fick täckbark under sig efter att jag rensat rent från ogräs.

[bild]

Jag strävar alltid efter asymmetri, undviker raka kanter, perfekta rundlar och radande. Tycke och smak! Nu är det klart och kanske blir det plantering av tre Miscanthus gräs om jag får tag på några. Gräsklippningen blir i alla fall mycket enklare.

[bild]
Vänta lite här nu, har du flyttat ifrån din drömlika botaniska trädgård? :oops:
 
  • Wow
Snigla
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vänta lite här nu, har du flyttat ifrån din drömlika botaniska trädgård?
Japp, flyttade för några månader sedan. Jag hade inga som helst tankar om att bygga upp en ny trädgård, bara förvalta det som redan finns och det är ff tanken, får se hur det går med det :D
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Gått rond 20 med buskaget från helvetet.

Ogenomträngligt buskage med tätt sammankopplade grenar och kvistar på skogsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En stor hög av grenar och buskröjningar på en skogsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Grävt färdigt Autobahn och lagt på 0-16. Nu återstår att gräva bort det sista gräset när bergkrosset har satt sig lite.

Nyanlagd grusgång genom trädgård med bergkross intill odlingar, hus och växthus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrävd gång med grus mellan odlingsbäddar i en trädgård, med verktyg och leksaker i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrävd grusgång med 0-16 kross bredvid en trädgård och ett rött hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrävd gångväg kantad med bergkross i en grönskande trädgård med planteringsbäddar och gräshögar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Grävt lite, lite stenigt i botten ut mot vägen, men det är ju en dag imorrn å...:geek:
Grävd ränna längs med en gräsbevuxen kant vid en väg, förberedd för plantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrävd blomsterbädd längs en kantsten med stenig jord, redo för plantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske kan bli plantering imorgon. :strong:
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.