Maken har beklagat sig över jordgubbs-/ogräslandet i flera år. Jag har försökt hålla efter, men fick nu inse mig besegrad.
Grävde upp rubbet, försökte rensa så gott det gick, frigjorde och bevarade runt 60 jordgubbsplantor och planterade om. Passade på att snygga till stenkanten runt, som var på väg ner till jordens mitt.
På "Före-bilderna" hade vi redan hunnit börja gräva i ena hörnet. Överväxt jordgubbsland med ogräs, påbörjat grävningsarbete och stenkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Före renovering: Ogräsbemängd jordgubbsland med stenkant och solur före omplantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyplanterat jordgubbsland med stenkant och en solurdekoration i mitten omgiven av gröna buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
dilemma och 18 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Maken har beklagat sig över jordgubbs-/ogräslandet i flera år. Jag har försökt hålla efter, men fick nu inse mig besegrad.
Grävde upp rubbet, försökte rensa så gott det gick, frigjorde och bevarade runt 60 jordgubbsplantor och planterade om. Passade på att snygga till stenkanten runt, som var på väg ner till jordens mitt.
På "Före-bilderna" hade vi redan hunnit börja gräva i ena hörnet. [bild] [bild] [bild]
Jag älskar soluret bland jordgubbarna. :love:
En dag ska jag också ha ett solur.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jag älskar soluret bland jordgubbarna. :love:
En dag ska jag också ha ett solur.
Det går inte riktigt rätt, så det är tur vi har smartphones. :crysmile:
 
  • Haha
  • Älska
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Beställde en ny slingsökare idag, ser ut att vara exakt samma modell som Husqvarnas men utan fodral.
199:- istället för +600:-..

Nu innan den finns på utlämningsstället borde jag hitta resterande avbrott.. :cool:
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Maken har beklagat sig över jordgubbs-/ogräslandet i flera år. Jag har försökt hålla efter, men fick nu inse mig besegrad.
Grävde upp rubbet, försökte rensa så gott det gick, frigjorde och bevarade runt 60 jordgubbsplantor och planterade om. Passade på att snygga till stenkanten runt, som var på väg ner till jordens mitt.
På "Före-bilderna" hade vi redan hunnit börja gräva i ena hörnet. [bild] [bild] [bild]
Tjusigt värre (y) hoppas på en bra skörd nu oxå :)
 
Snigla Snigla skrev:
Tjusigt värre (y) hoppas på en bra skörd nu oxå :)
Ja det gör vi! Vet inte hur kinkiga jordgubbar är när de blir så här styvmoderligt behandlade, men plantorna jag sparade var robusta och många blommade. :p
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vet inte hur just din sort är men våra har vi fått av en kompis, de har flyttat runt i trädgården minst 3 ggr, var bortglömda i en pallkrage några år, fått en elstolpe över sig och fick till slut i höstas flytta in i odlingsburen och ser ut att ge en bra skörd i år - så jordgubbar verkar vara ganska tåliga :surprised:.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Vet inte hur just din sort är men våra har vi fått av en kompis, de har flyttat runt i trädgården minst 3 ggr, var bortglömda i en pallkrage några år, fått en elstolpe över sig och fick till slut i höstas flytta in i odlingsburen och ser ut att ge en bra skörd i år - så jordgubbar verkar vara ganska tåliga :surprised:.
Låter lovande! Jag har många olika sorter, både gamla och nya, vita och röda. :p
 
Mer stenarbete idag. Lyft upp en stenkant som också sjunkit ner mot jordens mittpunkt... dålig före-bild. :rolleyes: Trädgård med stenar, blommande växter och en trädstam, med ett stort leende emoji som täcker en del av bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsrenovering med en nedsjunken stenkant, verktyg och växande växtlighet i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Grahn85 och 3 till
  • Laddar…
Måste fråga.. jag är uppvuxen med vilt jordgubbsland.. typ där allt växer kors och tvärs..och revar ut sig själv (som får vara kvar) osv.

När jag själv skulle plantera jordgubbar så läste jag ju på lite om hur de ville ha det..

..och då lärde jag mig att man ska byta ut plantorna var 4-5 år.. :oops:

Gör ni det? Nån? Blev skördens så mycket bättre innan..?
 
Snigla Snigla skrev:
Måste fråga.. jag är uppvuxen med vilt jordgubbsland.. typ där allt växer kors och tvärs..och revar ut sig själv (som får vara kvar) osv.

När jag själv skulle plantera jordgubbar så läste jag ju på lite om hur de ville ha det..

..och då lärde jag mig att man ska byta ut plantorna var 4-5 år.. :oops:

Gör ni det? Nån? Blev skördens så mycket bättre innan..?
Jag byter och det blir skillnad. När plantorna blivit mogna/gamla ger de inte lika mycket bär. Samma om man låter dem reva sig hej vilt. Vilket är helt naturligt, de - som alla andra - strävar ju efter att föra sina gener vidare. Får de bara växa på har de skapat massor med kloner av sig och behöver inte förlita sig på frö. Om inte det går att klona sig får de korsa sig och göra bär (frön).

Om man odlar jordgubbar på samma ställe hela tiden blir det nematoder och andra mikroorganismer i jorden som hämmar plantorna. Om det är pga detta eller ålder som de blir "för gamla" tror jag inte att man vet.

Jag har olika rutor, ca en kvm stora som jag flyttar plantor emellan. Förra året fick vi strax över tio liter från en kvm. Benmjöl höst och vår och kompost på våren.
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 2 till
  • Laddar…
No words needed...
Robogräsklippare dockad vid laddstation med nyanslutna guidekablar på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tredje dagen med avbrott slutade med grönt ljus då båda guidekablarna anslöts, har kört utan i alla år.. :whistle:

Det visade sig vara avbrott bakom uthuset nånstans och inte alls på framsidan där vi grävt för häcken...:rolleyes:
Tog slut på begränsningstråd så det blev en hederlig FK1,5 till andra guiden.

Nog bör detta firas?! :thinking:;)
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Vi föryngrade nu och det ser ut s
Snigla Snigla skrev:
Måste fråga.. jag är uppvuxen med vilt jordgubbsland.. typ där allt växer kors och tvärs..och revar ut sig själv (som får vara kvar) osv.

När jag själv skulle plantera jordgubbar så läste jag ju på lite om hur de ville ha det..

..och då lärde jag mig att man ska byta ut plantorna var 4-5 år.. :oops:

Gör ni det? Nån? Blev skördens så mycket bättre innan..?
Läste samma sak förra året, då gav plantorna inte så många gubbar. I höstas planterade vi om revorna tog bort de gamla plantorna och nu ser det ut att bli ganska bra skörd. Men samtidigt så är de på en mycket bättre plats nu och är mer ompysslade.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Kantat lite rabatt och grävt lite på gången som ska gå mellan rabatt och grönsaksland.
Ny kanske tanken med den lilla malplacerade gångstumpen börjar klarna. Trädgård med nykantade rabatter och påbörjad gångväg mellan blomsterrabatt och grönsaksland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrävd gångväg mellan rabatt och grönsaksland i en trädgård med hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Påbörjad grusgång bredvid nyanlagda rabatter med en delvis grävd gång framför ett trädgårdsland på en bakgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland och 3 till
  • Laddar…
Två äppelträd blev det dagen till ära, dock bara ett på bilden
 
  • Nyplanterat äppelträd med stödpinnar och blommande krona i en solig trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Keiller och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.