1 002 464 läst · 8 067 svar
1002k läst
8,1k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Maken har beklagat sig över jordgubbs-/ogräslandet i flera år. Jag har försökt hålla efter, men fick nu inse mig besegrad.
Grävde upp rubbet, försökte rensa så gott det gick, frigjorde och bevarade runt 60 jordgubbsplantor och planterade om. Passade på att snygga till stenkanten runt, som var på väg ner till jordens mitt.
På "Före-bilderna" hade vi redan hunnit börja gräva i ena hörnet.
Grävde upp rubbet, försökte rensa så gott det gick, frigjorde och bevarade runt 60 jordgubbsplantor och planterade om. Passade på att snygga till stenkanten runt, som var på väg ner till jordens mitt.
På "Före-bilderna" hade vi redan hunnit börja gräva i ena hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag älskar soluret bland jordgubbarna.MariaiÖstergötland skrev:Maken har beklagat sig över jordgubbs-/ogräslandet i flera år. Jag har försökt hålla efter, men fick nu inse mig besegrad.
På "Före-bilderna" hade vi redan hunnit börja gräva i ena hörnet. [bild] [bild] [bild]
En dag ska jag också ha ett solur.
Beställde en ny slingsökare idag, ser ut att vara exakt samma modell som Husqvarnas men utan fodral.
199:- istället för +600:-..
Nu innan den finns på utlämningsstället borde jag hitta resterande avbrott..
199:- istället för +600:-..
Nu innan den finns på utlämningsstället borde jag hitta resterande avbrott..
Tjusigt värre hoppas på en bra skörd nu oxåMariaiÖstergötland skrev:Maken har beklagat sig över jordgubbs-/ogräslandet i flera år. Jag har försökt hålla efter, men fick nu inse mig besegrad.
På "Före-bilderna" hade vi redan hunnit börja gräva i ena hörnet. [bild] [bild] [bild]
Vet inte hur just din sort är men våra har vi fått av en kompis, de har flyttat runt i trädgården minst 3 ggr, var bortglömda i en pallkrage några år, fått en elstolpe över sig och fick till slut i höstas flytta in i odlingsburen och ser ut att ge en bra skörd i år - så jordgubbar verkar vara ganska tåliga .
Låter lovande! Jag har många olika sorter, både gamla och nya, vita och röda.mexitegel skrev:Vet inte hur just din sort är men våra har vi fått av en kompis, de har flyttat runt i trädgården minst 3 ggr, var bortglömda i en pallkrage några år, fått en elstolpe över sig och fick till slut i höstas flytta in i odlingsburen och ser ut att ge en bra skörd i år - så jordgubbar verkar vara ganska tåliga .
Måste fråga.. jag är uppvuxen med vilt jordgubbsland.. typ där allt växer kors och tvärs..och revar ut sig själv (som får vara kvar) osv.
När jag själv skulle plantera jordgubbar så läste jag ju på lite om hur de ville ha det..
..och då lärde jag mig att man ska byta ut plantorna var 4-5 år..
Gör ni det? Nån? Blev skördens så mycket bättre innan..?
När jag själv skulle plantera jordgubbar så läste jag ju på lite om hur de ville ha det..
Jag byter och det blir skillnad. När plantorna blivit mogna/gamla ger de inte lika mycket bär. Samma om man låter dem reva sig hej vilt. Vilket är helt naturligt, de - som alla andra - strävar ju efter att föra sina gener vidare. Får de bara växa på har de skapat massor med kloner av sig och behöver inte förlita sig på frö. Om inte det går att klona sig får de korsa sig och göra bär (frön).Snigla skrev:Måste fråga.. jag är uppvuxen med vilt jordgubbsland.. typ där allt växer kors och tvärs..och revar ut sig själv (som får vara kvar) osv.
Om man odlar jordgubbar på samma ställe hela tiden blir det nematoder och andra mikroorganismer i jorden som hämmar plantorna. Om det är pga detta eller ålder som de blir "för gamla" tror jag inte att man vet.
Jag har olika rutor, ca en kvm stora som jag flyttar plantor emellan. Förra året fick vi strax över tio liter från en kvm. Benmjöl höst och vår och kompost på våren.
No words needed...
Tredje dagen med avbrott slutade med grönt ljus då båda guidekablarna anslöts, har kört utan i alla år..
Det visade sig vara avbrott bakom uthuset nånstans och inte alls på framsidan där vi grävt för häcken...
Tog slut på begränsningstråd så det blev en hederlig FK1,5 till andra guiden.
Nog bör detta firas?!
Logga in
Skapa konto
Tredje dagen med avbrott slutade med grönt ljus då båda guidekablarna anslöts, har kört utan i alla år..
Det visade sig vara avbrott bakom uthuset nånstans och inte alls på framsidan där vi grävt för häcken...
Tog slut på begränsningstråd så det blev en hederlig FK1,5 till andra guiden.
Nog bör detta firas?!
Vi föryngrade nu och det ser ut s
Läste samma sak förra året, då gav plantorna inte så många gubbar. I höstas planterade vi om revorna tog bort de gamla plantorna och nu ser det ut att bli ganska bra skörd. Men samtidigt så är de på en mycket bättre plats nu och är mer ompysslade.Snigla skrev:Måste fråga.. jag är uppvuxen med vilt jordgubbsland.. typ där allt växer kors och tvärs..och revar ut sig själv (som får vara kvar) osv.
Kantat lite rabatt och grävt lite på gången som ska gå mellan rabatt och grönsaksland.
Ny kanske tanken med den lilla malplacerade gångstumpen börjar klarna.
Ny kanske tanken med den lilla malplacerade gångstumpen börjar klarna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto