Najat ihop ett växtstöd till spirean så det ska bli spännande och se om den viker sig nu om det regnar. Sedan har jag vallat motorgeten och planterat lite mynta i en av ringarna jag grävde ner igår.

Hemmagjort växtstöd av metall runt en spireabuske framför ett rött hus och en bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Tycker inte frun oavsett ras. Men jag kollar upp det likväl. Men tjalla inte;)
De är otroligt söta, läraktiga och gosiga... Omöjligt att motstå...

Satt lite guldkant på tillvaron, eller i iallafall på några av de gamla rostiga trädgårdsstolarna :love:.

Renoverade trädgårdsstolar målade i guld på en grusbelagd uteplats vid skymning.
Skapa konto

• Gilla
Takfönster och 9 till
  • Laddar…
Fortsätter vattna i väntan på grävresurser.
Rad av nyplanterade buskar längs trästaket med ett rött hus i bakgrunden.
Skapa konto
Rad av unga växter i krukor arrangerade längs en trädgårdsväg nära en pool och ett trädäck.
Skapa konto

Kör på känn, strävar efter att hålla dom fuktiga.
Läste att det var svårt att vattna för mycket... :thinking:

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Fortsätter vattna i väntan på grävresurser.
[bild] [bild]

Kör på känn, strävar efter att hålla dom fuktiga.
Läste att det var svårt att vattna för mycket... :thinking:
Det är inte alls svårt att vattna för mycket men när de står så där i klump är det svårt. Vattna varje dag, är det soligt och eller blåsigt kan du behöva vattna flera gånger per dag. Du får känna helt enkelt. Det kan vara olika på olika plantor. Egentligen är det bättre att sätta ihop dem i en större klump så att de skyddar varandra. Men svårare att vattna då så klart.

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Det är inte alls svårt att vattna för mycket men när de står så där i klump är det svårt. Vattna varje dag, är det soligt och eller blåsigt kan du behöva vattna flera gånger per dag. Du får känna helt enkelt. Det kan vara olika på olika plantor. Egentligen är det bättre att sätta ihop dem i en större klump så att de skyddar varandra. Men svårare att vattna då så klart.
Tack! :heart:

FredrikR FredrikR skrev:
Tack! :heart:
Hur länge ska de stå innan de ska planteras?

Jiji Jiji skrev:
Hur länge ska de stå innan de ska planteras?
I bästa fall till helgen, i sämre fall till nästa helg..:oops:

FredrikR FredrikR skrev:
I bästa fall till helgen, i sämre fall till nästa helg..:oops:
Ställ dem tätare i hop och helst i skuggan. De ser fina ut nu och det är synd om de får torkskador även om de skulle hämta sig i från det är det trist.
Det går att göra grupper av dem så att det ändå är smidigt att vattna. Jag brukar skifta plantorna som står ytterst så att inte samma planta blir utsatt hela tiden.

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
Idag har växthuset fått sin första sensor. Many more to come… :love:. Har ett konsultuppdrag just nu kring Internet of things och sensorteknik för bland annat bevattning så det finns alla förutsättningar för att det här ska spåra ur fullständigt :crysmile:.

En vit sensor med logotyp placerad på en stenplatta i ett växthus bredvid en terrakottakruka.
Skapa konto

Skärmdump av en smart home app med sensorinformation för växthusets temperatur och luftfuktighet samt andra enheter.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Älska
tommib och 6 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Ställ dem tätare i hop och helst i skuggan. De ser fina ut nu och det är synd om de får torkskador även om de skulle hämta sig i från det är det trist.
Det går att göra grupper av dem så att det ändå är smidigt att vattna. Jag brukar skifta plantorna som står ytterst så att inte samma planta blir utsatt hela tiden.
Tack flyttar över dom till andra sidan pooldäcket imorrn.
Det har inte varit någon direkt värme sedan de levererades, lite regn nån natt och ganska blåsigt på dagarna.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Storsockret
Försöker kotte-säkra trädgården. Har haft en stackare på besök hos hundarna två gånger nu och jag undviker gärna en tredje. Skänktes bort massa sten och betong bara några kvarter bort så passade på

Stenar placerade längs ett staket i trädgården för att skapa en barriär och eventuellt agera som rabattkant.
Skapa konto

Plockade även lite smått för att se om det kunde göra sig ok som rabattkant

Trädgårdsland med nyplanterade buskar omgivet av vit stenrabatt för att hålla borta ekorrar.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Jag och grabben kantade lite på grönsakslandet igår.

Nyanlagt grönsaksland med kantning, skottkärra, spade och person i bakgrunden.
Skapa konto
Nyanlagt kantat grönsaksland med grushållväg och komposthög i trädgård.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Jag gräver bort mossmattan, så att potatisen kan sättas. Jag tänker prova no-dig- metoden.

Jordbädd förberedd för no-dig-potatisplantering, med spade och mossmatta avlägsnad.
Skapa konto

• Gilla
Jiji och 4 till
  • Laddar…
S
Naturliv Naturliv skrev:
Jag gräver bort mossmattan, så att potatisen kan sättas. Jag tänker prova no-dig- metoden.

[bild]
Jag ser en spade. :thinking:
#no-dig ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.