Jiji Jiji skrev:
I år är det väldigt mycket bladlöss här, på allt. På ett av körsbärsträden är det alltid löss. Det blir så när man (jag) inte orkade ta bort bärlager från en plattsättning utan la på några cm jord och planterade... Men det blir väldigt mycket bär. Kanske för att trädet upplever akut hot mot existensen?

Rosorna, iallafall de som är i storlek så att de går att hantera sprutar jag av med slangen då och då och det håller odjuren i schack i alla fall. Plus rovinsekter som jag flyttar runt lite. (Jag hoppas iallafall att de äter när de blir placerade vid buffén...)
Jag måste ha fått tag på en mätt eller kanske kände ingen doft men när jag placerade en nyckelpiga rakt på en massa bladlöss knatade den bara iväg....
Tvestjärtar är duktiga också.
 
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
I år är det väldigt mycket bladlöss här, på allt. På ett av körsbärsträden är det alltid löss. Det blir så när man (jag) inte orkade ta bort bärlager från en plattsättning utan la på några cm jord och planterade... Men det blir väldigt mycket bär. Kanske för att trädet upplever akut hot mot existensen?

Rosorna, iallafall de som är i storlek så att de går att hantera sprutar jag av med slangen då och då och det håller odjuren i schack i alla fall. Plus rovinsekter som jag flyttar runt lite. (Jag hoppas iallafall att de äter när de blir placerade vid buffén...)
Kanske försöka uppmuntra tvestjärtar vid körsbärsträdet? De är brutala bladlusätare och används i biologisk krigsföring mot bladlöss. Läste att de kallats bladluslejon i USA för sin stora hunger. En tvestjärt kan äta ett tusental bladlöss. Nyckelpigor är ju också nyttiga men tror det är mycket svårare att uppmuntra nyckelpigor än tvestjärtar.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jag flyttar alla rovinsekter jag hittar till rosorna nu. Körsbärsträdet har klarat sig i alla år. En del småfåglar verkar gilla bladlöss också så trädet får utgöra skydd och skafferi till dem.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vad är det som attraherar bladlössen? Känns som att träden saknar något när motståndskraften/attraktionen minskar/ökar.
 
Prunus drabbas av bladlöss i mkt stor utsträckning. Jag har två träd bredvid varandra men i i olika växtförhållanden och då blir det väldigt tydligt att ett en växt som är utsatt för stress, som det trädet är efter som det är planterat i grus och dessutom konkurrerar med en avenbokshäck är mer känsligt för löss. Sockerhalten i växten ökar och det gillar bladlöss.

Men i år är det exeptionellt mycket löss, även växter som inte är stressade får löss.
 
KristinaRT
Mejat ner myrhögar i gräsmattan! Verkar vara myrår i år för det dyker upp nya högar hela tiden. Ilskna, små och knallgula myror. Aggressiva är de också om man råkar lägga sig på knä i närheten.
Såg de första i fjol och i år är de många. :oops:
 
  • Ledsen
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi har alltid mycket myror men i år är det en ny sort som flyttar in också. Jag håller med myrår. Kanske helt enkelt ett bra år för insekter?
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
engs
Lusen och myrorna lever väl i symbios så de kommer ofta tillsammans. Har inte koll på fruktträden, det är nästan för mycket så hinner inte med ändå. Men såg löss och myror på chili och paprikan. Sprayade med neemolja 2 kvällar i rad och inte sett de återkomma, än... Testade neemoljan sent i fjol första gången men tyckte det var ungeför samma effekt som såpvatten. (dvs bara temporär minskning) Hoppas det funkar bättre om man är ute i tid.

Men diskutionen påminner mig om att jag skulle testa äppelvecklarfällor i år. Kanske för sent ute...
.
 
Skönt att det inte bara är jag. Noterade att vinbären har helt krylliga av löss och myror är det till förbannelse bland jordgubbar, hallon, grässtrån och ja … överallt. Man får bokstavligt talat myror i brallan av att jobba i trädgården!
 
  • Arg
FreQa
  • Laddar…
Vissa år blir det mycket bladlöss, äppelvecklare etc. Jag känner att det inte är någon idé att bli allt för upprörd längre. Någon annan kommer ibland och äter upp dem och ibland inte. Mina nya rosor sprutar jag av med slangen då och då så att jag ska få se dem blomma. Stora rosor får klara sig själva. Det blir så många blommor ändå på dem. Blåmesar och talgoxar verkar väldigt glada så jag antar att de kan äta lite av ohyran. Ohyra för mig, delikatess för dem - vad vet jag. (nu kommer säkert någon ornitolog och berättar att just blåmesar och talgoxar absolut inte äter bladlöss men jag kan väl få fortsätta att tro att de gillar bladlöss? :love:)

Grannen kör hårt med fällor för äppelvecklare men det hjälper tyvärr inte. Istället har de nu bestämt att det mest drabbade trädet ska ersättas av något annat än malus. Vissa sorter, ingrid marie (nya - för riktigt gamla kan vara friskare) tex får typ alla sjukdomar och ohyreangrepp man kan tänka sig medan andra är mer motståndskraftiga
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Mejat ner myrhögar i gräsmattan! Verkar vara myrår i år för det dyker upp nya högar hela tiden. Ilskna, små och knallgula myror. Aggressiva är de också om man råkar lägga sig på knä i närheten.
Såg de första i fjol och i år är de många. :oops:
Har små elaka gula.. googlade på dem för några år sedan. Tror jag kom fram till att det var GUL TUVMYRA ( https://artfakta.se/artbestamning/taxon/200993 )

De verkar leva mest under jorden.. vilket stämmer nog här! De dyker upp när jag gräver.. oavsett skäl.. och de bits ! Men bara om jag hotar dem.. vilket jag iof gör ofta när jag ”stör” :oops::thinking:

Iaf har jag satt mig på ett bo en gång.. och jag lever än haha (de bet faktiskt inte då.. men de var ist överallt och de började bita när jag började flaxa med armarna i panik.. men inte innan dess!)
 
  • Gilla
  • Wow
KristinaRT och 1 till
  • Laddar…
Vi har framför allt små svartbruna som lever under marken. De bits inte. De skyfflar om jord och sand. De stör inte eg, även om jag ibland funderar över om fundamentet till grinden kommer att lägga sig ner en dag pga myrorna.

I det andra huset har samma typ av myra knallat in i år och det gillar jag faktiskt inte så jag satte ut sådana där dosor. Jag har också skurat det som jag tror är deras ingångsväg med allehanda medel som ska ta bort doftspåret det tydligen lägger. Än så länge verkar det inte hjälpa. När jag var barn bodde vi några år i ett område där det kom myror marscherande genom alla huset på våren. När sommaren kom hade de tydligen gått klart för det var aldrig myror inne då. Som jag minns det kom det någon och sprutade ngt inne (säkert ddt förresten) vissa år men det hjälpte nog inte egentligen. Det tog väl bara död på de myror som var inne redan antar jag, inte alla de som var utanför påväg in.
 
Trädgård är kanske gränsfall, men idag har jag pumpat lite vatten. Har två tankar på en kubik styck som står nere vid huset och samlar vatten. De får egentligen knappt plats där heller, så jag har två till på ett annat ställe på tomten. De är lite mer centralt placerade så från dem har jag dragit slangar till olika ställen så jag kan vattna diverse grejer (har väldigt många saker som är planterade i år eller förra året så det blir en del vattnande i juli). En pump står för trycket så man kan vattna med spridare, munstycken, rotvattnare och andra grunkor.

Sedan jag skyfflade vatten sist (några veckor sedan sisådär) har det nu kommit 1800 liter ungefär, så nu är tankarna på höjden smällfulla och de vid huset ungefär en tredjedel. Fortsätter det så här ett tag till så får jag börja vattna gräsmattor. I regnet.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Har små elaka gula.. googlade på dem för några år sedan. Tror jag kom fram till att det var GUL TUVMYRA ( [länk] )
Tror det är den sorten som vi kallade för "eldmyror" när jag var liten, det gör ont som satan när de attackerar iaf. Betydligt värre än "pissmyror" vad nu de heter egentligen. Stackmyra kanske?
Vovven lyckades få massor av de de jag kallar eldmyror i ansiktet när hon var liten och utforskade en tuva i skogen. Som hon gnydde stackarn. :cry:

Edit; googlade lite här nu och detta med myrors namn verkar vara rörigt. Det är de rödsvarta myrorna alla jag känner kallar för "pissmyror" men enligt google är pissmyror röda och inte samma art. :thinking:
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
halper halper skrev:
Trädgård är kanske gränsfall, men idag har jag pumpat lite vatten. Har två tankar på en kubik styck som står nere vid huset och samlar vatten. De får egentligen knappt plats där heller, så jag har två till på ett annat ställe på tomten. De är lite mer centralt placerade så från dem har jag dragit slangar till olika ställen så jag kan vattna diverse grejer (har väldigt många saker som är planterade i år eller förra året så det blir en del vattnande i juli). En pump står för trycket så man kan vattna med spridare, munstycken, rotvattnare och andra grunkor.

Sedan jag skyfflade vatten sist (några veckor sedan sisådär) har det nu kommit 1800 liter ungefär, så nu är tankarna på höjden smällfulla och de vid huset ungefär en tredjedel. Fortsätter det så här ett tag till så får jag börja vattna gräsmattor. I regnet.
Typ IBC tankar? har varit på utkik efter någon sådan (som haft livsmedel i sig) men inte fått tag på någon i min prisklass än.

Men kan passa på att fråga om du haft mycket algbildning i din? står de skyddade? (antingen inbyggda eller i skugga). Det sägs att just de här vita ibc-tankarna snabbt får alger på insidan om de är direkt i solen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.