Snigla Snigla skrev:
Typ IBC tankar? har varit på utkik efter någon sådan (som haft livsmedel i sig) men inte fått tag på någon i min prisklass än.

Men kan passa på att fråga om du haft mycket algbildning i din? står de skyddade? (antingen inbyggda eller i skugga). Det sägs att just de här vita ibc-tankarna snabbt får alger på insidan om de är direkt i solen.
En del av mina står i full sol och får alger på insidan. Min teori är att det är bara bra att näringen först tas upp av algena så den inte bara rinner igenom marken när man vattnar. Har iaf inte märkt något negativt med det. Om man nu inte vill att insidan ska vara skinande vit vill säga.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Typ IBC tankar? har varit på utkik efter någon sådan (som haft livsmedel i sig) men inte fått tag på någon i min prisklass än.

Men kan passa på att fråga om du haft mycket algbildning i din? står de skyddade? (antingen inbyggda eller i skugga). Det sägs att just de här vita ibc-tankarna snabbt får alger på insidan om de är direkt i solen.
Ja, precis. Jag har fyra stycken enkubikstankar. De som står nära huset är insvepta i en presenning och det ser rätt förfärligt ut. Två har vad som marknadsfördes som "UV-skydd", dvs en figursydd svart plastsäck i tjockare plast, och de ser också förfärliga ut. Nu när jag köpt mer slang och en pump osv så funderar jag på om jag ska ställa tankarna på ett annat ställe nästa år. Kanske inne i skogen där ingen ser dem (smidigt att ha skog på fastigheten). De är inte fina, men det är skönt att ha vatten!

Att skydda dem från ljus hjälper helt klart: grannarnas tank är oskyddad och man kan inte se vattennivån i den längre. Mina tankar har en aning beläggning i botten där skyddet ibland fladdrar upp om stormar. Jag vill gärna kunna se hur mycket vatten jag har kvar, så föredrar skyddet även om det nästan är fulare.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Börjat sätta sten runt björken här hemma. Ska fyllas upp med kross därefter
 
  • Stensättning runt björk med skyfflar och skottkärra på en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Blev av med våra 150 thujastubbar :p.
Rad med avsågade thujastubbar efter borttagning av häck längs en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomt med avlägsnade thujastubbar och en grävmaskin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person arbetsklädd som gräver mark där thujastubbar har tagits bort, solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Unikt namn och 9 till
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Blev av med våra 150 thujastubbar :p.
[bild] [bild] [bild]
Tyvärr hade dom aldrig blivit klippta/trimmade på 15-20 år, var 6-8m höga och risiga nertill. Skuggade stor del av trädgården hos oss och grannen. Dessutom åt vitsvanshjortarna de sista gröna tofsarna som fanns kvar nertill så vi blev av med det lilla insynskyddet vi hade. Nu är det ljust och torrt men vindskyddet försvann - ingen särskilt blåsig plats men skillnaden märks. Blir att plantera buskar och träd på strategiska platser mot några grannar men det skall nog bli bra.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Tyvärr hade dom aldrig blivit klippta/trimmade på 15-20 år, var 6-8m höga och risiga nertill. Skuggade stor del av trädgården hos oss och grannen. Dessutom åt vitsvanshjortarna de sista gröna tofsarna som fanns kvar nertill så vi blev av med det lilla insynskyddet vi hade. Nu är det ljust och torrt men vindskyddet försvann - ingen särskilt blåsig plats men skillnaden märks. Blir att plantera buskar och träd på strategiska platser mot några grannar men det skall nog bli bra.

Verkar vara vanligt att plantera thuja och sedan inte sköta om dem. Vi har i grannskapet några thujor som är typ 7 meter höga och 4 meter breda men som man ser rakt igen. Inte klippta en enda gång sedan 1971, antagligen.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Om det inte spöregnar imorrn ska de sista avbrotten lokaliseras. :cool:(y)
Signalavbrottsökare och mottagare från Gårdsman i förpackning med rörande byggprojekt bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samma som säljs under HQs märke men ⅓ av priset.
 
  • Gilla
pennybridge och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
FredrikR FredrikR skrev:
Om det inte spöregnar imorrn ska de sista avbrotten lokaliseras. :cool:(y)
[bild]
Samma som säljs under HQs märke men ⅓ av priset.
Fluke hade ju en för samma pris som HQ såg jag :)
 
  • Wow
  • Haha
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Jag har en sån där fast gul, ser misstänkt exakt likadan ut annars. Tycker tyvärr inte den är särskilt bra. Det är svårt att lokalisera kabeln eller kabelbrott om den inte ligger precis i utan. Ett tips är att använda ett par hörlurar så man hör pipet bättre.

(Fluken är säkert myyyyycket bättre :rofl:).
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jag har en sån där fast gul, ser misstänkt exakt likadan ut annars. Tycker tyvärr inte den är särskilt bra. Det är svårt att lokalisera kabeln eller kabelbrott om den inte ligger precis i utan. Ett tips är att använda ett par hörlurar så man hör pipet bättre.

(Fluken är säkert myyyyycket bättre :rofl:).
Sen har ju denna dykt upp också...:thinking:
Mastech MS6818 avancerad kabelsökare, en mottagare och en sändare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jobbar på med kantningen av rabatten.
Nyplanterade buskar längs en nygjord grusgång med kantning i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
S
Fixat en odlingsbädd till squash och pumpa.

Nybyggd odlingsbädd för squash och pumpa med påhittad grav markerad av barn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min fyra årige son är skelett- och piratfixerad och han har gjort en fiktiv grav. ”R.I.P. Dött djur”
Odlingsbädd med träkors där det står "R.I.P. Dött djur" och en liten fiktiv djurgrav med djurkranium.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Hammarfall och 6 till
  • Laddar…
Har tagit sticklingar av blåregn, klematis Golden Tiara och klematis Summersnow. Det skall bli spännande att se om jag lyckas.
 
  • Gilla
Jiji och 4 till
  • Laddar…
Så idag samlade jag kraft, körde med jordspett och nya Grimsholm sökaren.
Började i misstänkt riktning bakom uthuset, och mycket snart blev det tyst, letade på en liten spade och hittade vad jag sökte. :love:
Öppnad jordyta med en blå spade och en grön Grimsholm sökare på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En robotgräsklippare vid en röd husvägg omgiven av gräsklipp och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Succé!

Mycket för klipparen att köra ikapp nu, jag stödklippte lite med Klippon.

Jag ger Grimsholm sökaren 5 sorkavbrott av 5. (y) :cool:
 
  • Gilla
cpalm och 8 till
  • Laddar…
Finns det någon klippare på marknaden som inte behöver elnätsanslutning? Skulle gärna ha en patrullerande maskin men min tomt är inte den där klassiska platta villatomten, så att jag har inte ström och gräs på samma ställe riktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.