Fadai
Snigla Snigla skrev:
Bara o bara ! :cool:

Vi har 3600 typ.. och då har vi ju grusplaner för xx bilar (trots ingen vändplan!), stall/loge i vinkel.. snickarbon och mangårdsbyggnaden som tar bort ”några” m2..

Inte mycket kvar (på gott och ont).

(Hade inte avloppets infiltrationsbädd tagit upp så mycket där den är - hade jag lätt fått dit ett till stort växthus i perfekt solklimat..!)
Snigla Snigla skrev:
Bara o bara ! :cool:

Vi har 3600 typ.. och då har vi ju grusplaner för xx bilar (trots ingen vändplan!), stall/loge i vinkel.. snickarbon och mangårdsbyggnaden som tar bort ”några” m2..

Inte mycket kvar (på gott och ont).

(Hade inte avloppets infiltrationsbädd tagit upp så mycket där den är - hade jag lätt fått dit ett till stort växthus i perfekt solklimat..!)
Skit i avloppet! Växthus är mkt viktigare.
 
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Nu ska bara minigrävaren och paddan hämtas så är allt förberett för en påskhelg full av arbete.
[bild]
Jag ligger i lä då, har bara beställt 2kbm singel ;)
 
Fadai Fadai skrev:
Skit i avloppet! Växthus är mkt viktigare.
Fråga mig det när jag är nödig ;)
 
Dräneringen fick jag inte tillåtelse att göra själv. Trots tappra försök lyckades jag inte få majoritet, så dräneringen har en firma gjort åt oss. (kanske lika bra, men det tänker jag inte erkänna inför min fru).
Nu ska det breddas garageuppfart (grusad) och den ska även kompletteras med en parkeringsplats för släpet. Sen ska det förberedas för att gjuta en betongplatta som uteplats. Nedanför det som ska bli ny entrétrappa ska det även där göras underarbete, dels för trappan men framförallt för marktäckningen. Inte helt bestämt om det blir gjuten betong eller plattor, men det lutar åt betongplatta även där.
Vi har varit sugna på mösterbetong, men jag tror vi kommer landa i att mönstret prioriteras bort på grund av priset och att det blir en vanlig slät eller borstad yta.

Blivande plats för släpet
En grävd markyta för förberedelse av dränering och anläggning av parkeringsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har insett att jag ska gräva upp ungefär lika mycket volym som jag har makadam liggande. Har ingen container utan för göra det bästa jag kan för att portionera ut det i trädgården så det kan leda till större utökning av odlingarna än vad som var planerat för några veckor sedan. Har fyllt odlingslådorna vi byggde förra veckan.
Odlingslådor fyllda med nyjord och makadam i en trädgård, förberedda för ökad odling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har varvat med bokashi så det ska nog bli fason på den gamla gräsmattejorden med lite täckodling.
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Fadai
Snigla Snigla skrev:
Fråga mig det när jag är nödig ;)
Jämför tiden som spenderas på toa med tiden i växthuset. Du kan väl gräva en rejäl grop, så fixar du gödsel oxå.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vad ska du hitta på?
Jag fortsätter bygga vidare på barnens klätterhus. Ska gjuta fast en klätterstege.
 
FreQa FreQa skrev:
Jag fortsätter bygga vidare på barnens klätterhus. Ska gjuta fast en klätterstege.
Så här!
Hembyggt lekställning i trä med klättervägg och rep, i en trädgård med leksaker och ett rött hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Anderscurl och 4 till
  • Laddar…
Körde skoter på trädgården idag =)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jag har insett att min bild av hur mycket tid grävande skulle ta var aningen optimistisk. Jag tror (hoppas) fortfarande att vi kan hinna under påskhelgen, men planen att mina föräldrar skulle kunna ha grävmaskinen en dag är nog bara att glömma.
Hur som helst är det inte mycket kvar att fixa med parkeringsplatsen, lite finjustering av kantstenarna och några varv med paddan.
Pågående arbete med att bredda garageuppfart med grus och kantstensjustering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av pågående grävarbete för garageuppfart med kantstenar och grävmaskineradsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har precis påbörjat att skala bort gräsmattan där breddningen av garageuppfarten blir. Grävmaskinsarm nära en nygrävd jordremsa för breddning av garageuppfart med betongrör och kantsten synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kan man även ett betongrör vi lyfte upp, ringen under valde jag att begrava istället. Helt galet att soptunnor en gång i tiden förvarades en meter ner i marken.
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland och 1 till
  • Laddar…
Åkte till handelsträdgård för att inspireras inför sommaren, men än så länge är det frostnätter här så jag fick nöja mig med penséer och påskliljor. Men oj vad mycket fint och härligt det finns, och alla dofter! :love: Växthus med frodiga pelargoner i olika färger, med takfönster som släpper in solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Tack för inspirationen. Själv har jag bara testat att sätta lite buxbomssticklingar och kickat igång robotgräsklipparen.
Var rädda om er i alla projekt! Sjukvården vill inte ha in klämskador, avsågade ben eller annat...
 
Z
Före och efter bild av en entré med borttagna stenplattor och jord för grävmaskinsaccess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förberett entrén så att grävmaskin kommer in i trädgården.
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Fortsatt jobb med växthuset. Nedgrävning av plintar och uppregling av bjälklaget.

Grundarbete för växthus med nedgrävda plintar och bjälklag under uppbyggnad i en trädgård vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
A Annananna skrev:
Tack för inspirationen. Själv har jag bara testat att sätta lite buxbomssticklingar och kickat igång robotgräsklipparen.
Var rädda om er i alla projekt! Sjukvården vill inte ha in klämskador, avsågade ben eller annat...
Precis så! Och jag tänker att i dessa tider när många är hemma "sjuka", permitterade eller arbetslösa så finns det mer tid att skada sig på också, när man tar tag i de där projekten som det annars inte finns tid för. :thinking:
 
TRÄDGÅRDSTIPS:

Gröna omgjorda plastlådor som liknar en tågfigur med blommor, och delarna som används för att skapa den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns mycket kul att inspireras av.. :)
 
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.