MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Får jag fråga en genuin fråga till alla er som laddar för att installera robotklippare: är det så fruktansvärt tråkigt att klippa gräs, eller är det ett allmänt teknikintresse som gör det? Eller är det bara ett sätt att spara tiden till annat? Jag har aldrig klippt en hel villaträdgård då jag endast haft hus en sommar hittills och den sommaren var jag höggravid (men jag gick efter med grästrimmern ändå fram till v 40, duktiga lilla jag).
Det är nog olika men så ofta som en robot klipper orkar du inte klippa själv. Det ger en fin gräsmatta och mossa brukar få det lite kämpigare. För mig som har en backe på 45gr är det ett rejält gympass en gång i veckan hela vår-sommar-höst. Jag lägger hellre den tiden på något annat. Men i första hand är det resultatet av roboten jag betalar för
 
  • Gilla
Rackartekla
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det är nog olika men så ofta som en robot klipper orkar du inte klippa själv. Det ger en fin gräsmatta och mossa brukar få det lite kämpigare. För mig som har en backe på 45gr är det ett rejält gympass en gång i veckan hela vår-sommar-höst. Jag lägger hellre den tiden på något annat. Men i första hand är det resultatet av roboten jag betalar för
Ja... vi har också en kämpig backe i trädgården. Eller rättare sagt, hela trädgården sluttar. :crysmile: Jag var glad om jag fick ut min gubbe med gräsklipparen en gång var tredje vecka förra sommaren, och sen klagar han på att gräsmattan är risig.. ja du. :thinking:
 
Om ni klippte gräset var 3e vecka så måste du sett vad fördelen är med en robot? :). Om man ska gödsla och ge sig på mossan så får du klippa mer än 1gång i veckan. På roboten ökar du bara schemat :)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Precis, gräset blir superfint och man slipper klippa själv varje vecka. Och att bröla med en stinkande klippo 2h i veckan är skönt att slippa både för mig och grannarna
 
  • Haha
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Om ni klippte gräset var 3e vecka så måste du sett vad fördelen är med en robot? :). Om man ska gödsla och ge sig på mossan så får du klippa mer än 1gång i veckan. På roboten ökar du bara schemat :)
Ja jo, nog förstår jag fördelarna det hade varit för egen del, men var nyfiken på hur ni andra resonerar. Tror vi har för stor sluttning för att den skulle orka med här, åtminstone en som hade varit ekonomiskt försvarbar att köpa. :thinking:
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ja jo, nog förstår jag fördelarna det hade varit för egen del, men var nyfiken på hur ni andra resonerar. Tror vi har för stor sluttning för att den skulle orka med här, åtminstone en som hade varit ekonomiskt försvarbar att köpa. :thinking:
Jag har samma problem. 24k får man ge för en som klarar backar :(
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag har samma problem. 24k får man ge för en som klarar backar :(
För 24k får man många mutor till maken. :crysmile:
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
För 24k får man många mutor till maken. :crysmile:
Och efter ett par år har du en mutad make och en risig gräsmatta fortfarande ;)
 
  • Haha
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
För några år sedan var jag på väg att köpa en robotgräsklippare, men så insåg jag att mitt viktigaste material till täckodling skulle försvinna. Därmed kör jag fortsatt med motorgräsklippare med uppsamlare.
 
  • Gilla
Solskiftet och 2 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Får jag fråga en genuin fråga till alla er som laddar för att installera robotklippare: är det så fruktansvärt tråkigt att klippa gräs, eller är det ett allmänt teknikintresse som gör det? Eller är det bara ett sätt att spara tiden till annat? Jag har aldrig klippt en hel villaträdgård då jag endast haft hus en sommar hittills och den sommaren var jag höggravid (men jag gick efter med grästrimmern ändå fram till v 40, duktiga lilla jag).
Själv föredrar jag nytta med nöje, dvs träning på köpet men har trots detta införskaffat robot som installeras nu i vår. Främst följande anledningar:
  • Slippa klippa gräset när grannarna (eller vi) njuter av solen.
  • Slippa vara låst till att klippa gräset
  • Har dubblera gräsmatteytan vilken inte var så roligt att klippa längre med handjagare.
  • Finare gräsmatta på köpet, tror jag iallafall.
Men just nu har jag lagt sjuuukt mycket tid på att installera begränsningskabel och guidekabel så än så länge är det minst lika jobbigt med robot som med handjagare :D
 
  • En rymlig gräsmatta med installationsmaterial för en robotgräsklippare synlig i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Får jag fråga en genuin fråga till alla er som laddar för att installera robotklippare: är det så fruktansvärt tråkigt att klippa gräs, eller är det ett allmänt teknikintresse som gör det? Eller är det bara ett sätt att spara tiden till annat? Jag har aldrig klippt en hel villaträdgård då jag endast haft hus en sommar hittills och den sommaren var jag höggravid (men jag gick efter med grästrimmern ändå fram till v 40, duktiga lilla jag).
Jag tycker det är avkopplande och rofyllt att gå och klippa gräset. Har en tomt på 2000 m2 så jag är i gränslandet för en åkgräsklippare. Att lägga 2 tim i veckan på gräsklippning gick bra när man var singel men efter förra sommaren med höggravid fru så började tankarna vandra och en robot står på önskelistan. Dels kanske jag vågar gödsla igen (gjorde det ett år och fick klippa två till tre gånger i veckan) och så får jag tid över till mer avkopplande saker. Tyvärr gör storleken på tomt och en uppdelad gräsmatta att priset på robotar sticker iväg.
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Jag tycker det är avkopplande och rofyllt att gå och klippa gräset. Har en tomt på 2000 m2 så jag är i gränslandet för en åkgräsklippare. Att lägga 2 tim i veckan på gräsklippning gick bra när man var singel men efter förra sommaren med höggravid fru så började tankarna vandra och en robot står på önskelistan. Dels kanske jag vågar gödsla igen (gjorde det ett år och fick klippa två till tre gånger i veckan) och så får jag tid över till mer avkopplande saker. Tyvärr gör storleken på tomt och en uppdelad gräsmatta att priset på robotar sticker iväg.
Då var du i samma sits som min make var förra sommaren. :crysmile:
 
Beror på gräsmattan och var man är i livet det där med robot eller inte.

Med barn och gräsyta på över 8000m2 så finns inte riktigt tiden att lägga över en halv dag åt att köra åkgräsklippare åtminstone varannan vecka. Mer sällan än så, så blir det stora drivor med gräsklipp som ligger och skräpar. Nu kör vi robot på runt 4500m2 och låter resten vara lite mer vildvuxet, men det kanske blir robot på en del av den ytan med framöver.
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Får jag fråga en genuin fråga till alla er som laddar för att installera robotklippare: är det så fruktansvärt tråkigt att klippa gräs, eller är det ett allmänt teknikintresse som gör det? Eller är det bara ett sätt att spara tiden till annat? Jag har aldrig klippt en hel villaträdgård då jag endast haft hus en sommar hittills och den sommaren var jag höggravid (men jag gick efter med grästrimmern ändå fram till v 40, duktiga lilla jag).
Jag vill ha en för att det verkar vara det mest effektiva mot sork, hare o mullvad (det rör sig i trädgården, små vibrationer osv).

Vi har gräsklippartraktor och vanlig (el) just nu.. roboten blir det sista till trädgården.. när alla odlingsbäddar, rabatter och ”gångar” är klara..

Då ska vi köpa ny gräsmatta o rulla ut på de ställen som är kvar (kommer minska en del, har redan halverats sedan vi flyttade in).. och sedan får Mr robot sköta den!

Men i övrigt.. skönt o klippa gräs när man mår bra.. terapi liksom.. men jag behöver den tiden till mina odlingar (prioriteringar) ..ogräset tar en jäkla tid.. hinner inte klart innan jag måste börja om!

Tillägg: Gräset måste ju klippas minst en gång veckan perioden när det växer
.
 
Igår gjordes grunden färdigt till växthuset medan frun tvättade av stommen. Sedan blev det stomresning. Nu återstår glas och lite annat småpill.

Nybyggd grund till växthus med träplattform och byggmaterial i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppförandet av ett aluminiumstomme växthus på en nygjord grund med en gul slang på gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obyggt växthus med klar grund och uppresad stomme omgiven av trädgårdsmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grund och stomme av ett växthus i metall, utan glas, på en gräsmatta bredvid en röd ladugård och en trädgårdsbädd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.