Hennke85 Hennke85 skrev:
Igår gjordes grunden färdigt till växthuset medan frun tvättade av stommen. Sedan blev det stomresning. Nu återstår glas och lite annat småpill.

[bild] [bild] [bild] [bild]
Kommer bli superbra det där, med lite glasrutor :)
 
  • Gilla
Hennke85
  • Laddar…
Sent ska syndaren vakna. Försått lite olika marktäckare, krasse och thaibasilika. Hoppas det hinner bli nåt. :p
 
  • Odling av marktäckare, krasse och thaibasilika i en grön miniväxthusinsats på ett utomhusbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Vildparti och 3 till
  • Laddar…
Robotklippare har jag med. Fast det tar fortfarande tid att gå runt tomten och titta på den när den klipper. Fast man kan med gott samvete gå in när kaffet är slut. Nu har jag ju grävt en hel del på den bakre halvan av tomten så den biten är bortkopplad för att slippa rädda puckot när han ramlat ner i en grop eller fastnat under vinbären och björnbären... Nu igår insåg jag att en gammal stubbe (okänd) hade murknat ihop så jag har en liten grop där puckot fastnar. Behöver hitta lite jord och grus att plana ut med.
Och ja, klipparen heter "puckot"...
 
  • Gilla
  • Haha
Fadai och 1 till
  • Laddar…
"Same procedure as last year" städar, klipper, rycker något enstaka ogräs som slagit rot, fyller på Rhododendronjord i planteringarna och gödslar. Några veckors arbete kvar skulle jag tro.

Trädgårdsgång med täckbark, omgiven av mångfaldiga planteringar och grönska samt stenar och mossa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var dags att fylla på täckbark i gångarna men det blev materialbrist, slut på Granngården.

Diverse bilder från olika delar av trädgården.

Trädgårdslandskap med olika växter, mossa och pågående jordarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädgård med mossbeklädda stenar, välvårdade buskar och bakgrund av röd stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädgårdsgång omgiven av täckbark, mossbeklädda stenar och välskötta buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädgårdssittplats med metallbord och stolar bland planteringar och täckbark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En välunderhållen trädgård med olika växter, mossbeklädda stenar och en sittgrupp på ett grusgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädgård med stenstigar omgiven av mossbeklädda stenar, växter och små buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mossbeklädda stenar och trädstubbar i en skogsträdgård med barktäckta gångar och vårljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Kalendern och 26 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Får jag fråga en genuin fråga till alla er som laddar för att installera robotklippare: är det så fruktansvärt tråkigt att klippa gräs, eller är det ett allmänt teknikintresse som gör det? Eller är det bara ett sätt att spara tiden till annat? Jag har aldrig klippt en hel villaträdgård då jag endast haft hus en sommar hittills och den sommaren var jag höggravid (men jag gick efter med grästrimmern ändå fram till v 40, duktiga lilla jag).
Andra året min går. Lite småtungt var det när vi flyttade in då vi har en slänt som är gräsbeklädd och man fick klippa i sidled så sambon klarade inte av det, allt föll då till mig att klippa. Slänten håller på att transformeras om till rabbatt typ.
Fördelarna.
- Jag sparar 1.5x2 timmar i veckan.
- Den klipper finare än min stiga.
- Den klipper i alla väderlekar under säsong utan att det klumpar ihop gräset då det redan är så kort det skall.
-Jag slipper dra in gräs i huset.

Nackdelen.
Ja det är svårt och komma på. Skulle väl vara att den jäveln jagar en när man pillar i trädgården.

Jag löste branta backen med en ramp så han kan komma upp med.
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland och 1 till
  • Laddar…
Grävt ihop två grönsaksland så de bildar en vinkel nu. Jordförbättrat med lokalproducerat gödsel som vi hämtat i hagen bredvid och fräst upp allt med "jordgetingen"

Två ihopgrävda grönsaksland i vinkel på en trädgård med en röd lada i bakgrunden och en skottkärra med jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En skottkärra full med gödsel bredvid en nyligen upparbetad jordyta formad i en vinkel med omgivande gräsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två sammanfogade grönsaksland i vinkel med nyjordfräst mark och en röd jordfräs i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Kört fyra och ett halvt lass med hästgödsel, uppskattningsvis 7 kubik, till trädgården för att förbättra jorden i gräsmattan, gödsla häcken mm. Lastat och lassat av för hand. Hade gärna bjudit på en bild, men jag är precis tokslut nu och kommer inte ur soffan :crysmile:.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Kalendern och 8 till
  • Laddar…
Välkommen till hästskitsklubben!

Jag har kört ut mina tre skopor, skulle tagit en fjärde...
En rymlig trädgård med utkörda högar av hästgödsel för gödning mellan två trästolpar längs en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 7 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
"Same procedure as last year" städar, klipper, rycker något enstaka ogräs som slagit rot, fyller på Rhododendronjord i planteringarna och gödslar. Några veckors arbete kvar skulle jag tro.

[bild]

Det var dags att fylla på täckbark i gångarna men det blev materialbrist, slut på Granngården.

Diverse bilder från olika delar av trädgården.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
WOW vilken mysig trädgård!
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Försöker underlätta för alla pollinerare och har sått äng och fjäril/bin-frön på 3 ställen vara två i gräsmattan, den sista i bergsskrevor till höger.
Nyplanterade ängs- och fjärilsområden i en trädgård, med upphängt galler och bakgrund av betongplanteringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och så bockat och spikat upp ett galler för denna (vad den heter får man fråga sambon om :rofl:
) Växt framför röd vägg med uppsatt trådgaller och stenlagd kant som stöd för pollinerande växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
VidarH och 6 till
  • Laddar…
Har kluvit 5 kubik ved men orkade inte fota då jag var helt slut. 7 timmar höll vi på :sweat:
 
  • Gilla
  • Wow
Snigla och 7 till
  • Laddar…
Idag putsar jag fönstren på växthuset. Fönstret till vänster är oputsat, syns det?
 
  • Ett växthusfönster till höger putsat och klart, det vänstra oputsat med tydliga fläckar, rengöringsutrustning syns nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 4 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
"Same procedure as last year" städar, klipper, rycker något enstaka ogräs som slagit rot, fyller på Rhododendronjord i planteringarna och gödslar. Några veckors arbete kvar skulle jag tro.

[bild]

Det var dags att fylla på täckbark i gångarna men det blev materialbrist, slut på Granngården.

Diverse bilder från olika delar av trädgården.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Så fin trädgård
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Förberett odlingskragarna och rensat jordgubbslandet. :cool: Odlingskragar och rensat jordgubbsland med buskar och solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Odlingskragar i trä fyllda med jord och rensat jordgubbsland i trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lewanu och 4 till
  • Laddar…
Äntligen fått bort rotklumpen till syrénen. Gick fint men tog sig ett par timmar. Använde spett, spade, handsåg och grep.
 
  • En uppgrävd rotklump från en syrén med spett och spade i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.