Claes Sörmland
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vad har spirean ställt till med? :surprised:
Ja lämnar man klasespirea utan tillsyn så är den väldigt invasiv. Det hade föregående ägare gjort i några årtionden. Nu har jag nästan ingen kvar på fastigheten efter 15 år av klippande men det finns typ en radhustomt av den på naturmarken bredvid min fastighet:

Stort område med tätt växande bruna klasespireabuskar på naturmark med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja lämnar man klasespirea utan tillsyn så är den väldigt invasiv. Det hade föregående ägare gjort i några årtionden. Nu har jag nästan ingen kvar på fastigheten efter 15 år av klippande men det finns typ en radhustomt av den på naturmarken bredvid min fastighet:

[bild]
Ojoj, ja den där ser ut att vilja ta över jorden. :rofl:
 
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hann klämma in en vända till grusterminalen och köpa en halv kubik sandlådesand till:
En träram fylld med sand och en spade, med en grön skottkärra i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sedan körde vi på andra hållet och hämtade en halv kubik kompostjord:
Trädgård med nyspridd kompostjord på gräsmattan och ett växthus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lill72 och 3 till
  • Laddar…
Det ser ju strålande ut men det måste blivit lite fel för det är ju inte min tomt du kört det till? ;)
 
  • Haha
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Neglecterad trädgårdsdel med tät växtlighet och en gömd grep synlig bland grenarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av trädgården som hamnat långt ner på priolistan...
Ovårdad trädgård med synlig grep framför gul villa, omgivna av kala träd och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte klar, men nu sa rygg och axlar ifrån
Ovårdad trädgård med grenhög och rishög nära gul husvägg med påbörjat trädgårdsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir nog några vändor till ristippen för gubben imorgon. :crysmile:
En glömd och sliten grep på en mossig gräsmatta med bruna löv och lite grenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade en gömd och glömd grep. Inte första verktyget vi hittat gömt i denna trädgård.
Ett övervuxet hörn av en trädgård med en glömd grep delvis täckt av gräs och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ni vad jag ser...? :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
VidarH och 6 till
  • Laddar…
Kompostkvarn är the shit annars, då får man dessutom saker att täcka odlingar med.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Person som arbetar med att förbättra ett grönsaksland med nya träkanter och jord. Spade och hink i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Satt dit en extra del på varje sida av grönsakslandet (och sorterat frön att sätta).
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Två stora högar av bergkross framför ett rött lada och grävplats för växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävd jord rektangulär form för växthus på en gräsmatta med en röd stuga och skottkärra i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävd plats för växthus i en trädgård med röd stuga, barnvagn och grävverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrävd plats för växthus med jordhög och trädgårdsredskap i en bakgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyra grillade kycklingfileer på en kolgrill markerar säsongens första grillning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick lite nytt bergkross att leka med igår.
Idag grävde vi färdigt för växthuset. Totalt ca 7 kubik har vi grävt bort. Sista kubiken gick med ren envishet. Sedan firade vi med grillpremiär.
 
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Byggt ihop några nya odlingslådor. Har med glädje tagit del av era tankar kring tryckimpregnerat virke eller ej och plast eller ej. Det blev tryckt virke får se om vi sätter plast eller ej, det är inte bestämt än.
Nya odlingslådor av tryckimpregnerat virke i trädgården utan plastduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Snygga!
 
kashieda kashieda skrev:
Kompostkvarn är the shit annars, då får man dessutom saker att täcka odlingar med.
Vill ha en rejäl .. men då får man hosta upp en rejäl slant också! Men jag skulle helt klart ha nytta av den här på gården.. vi har många smågrenar som årligen blåser ner från våra större träd... plus lite annat tjafs :)

(behöver inte vara nått lyxmärke, men stabil som tar lite rejälare diameter på grenarna)
 
Snigla Snigla skrev:
Vill ha en rejäl .. men då får man hosta upp en rejäl slant också! Men jag skulle helt klart ha nytta av den här på gården.. vi har många smågrenar som årligen blåser ner från våra större träd... plus lite annat tjafs :)

(behöver inte vara nått lyxmärke, men stabil som tar lite rejälare diameter på grenarna)
Avskogad mark med borttagna buskar och rotsystem som lämnar ett nystädat men kalt område med bakgrund av ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fått fram en liten skog
Två högar av kvistar och grenar på en gräsmatta framför ett hus, efter trädgårdsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rishögarna... Uppdragna trädrotter på marken med små träd och grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Påbörjade Operation Dra Rötter. Knäckande, men tillfredsställande att veta att man kommer slippa åtminstone en del rotskott.
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Byggt ihop några nya odlingslådor. Har med glädje tagit del av era tankar kring tryckimpregnerat virke eller ej och plast eller ej. Det blev tryckt virke får se om vi sätter plast eller ej, det är inte bestämt än.
[bild]
Det var mest nog jag som gav dig en lång "lektion" i andra tråden haha :)
De ser tjusiga ut oavsett, lagom höjd också!

Vad blev det för tjocklek på sidorna (försöker kika med zoomen).

Nu är inte era lika långa som våra var/är.. (tror att våra var lite klenare i tjocklek).. skälet till att jag undrade var att våran klarade inte riktigt av trycket från jorden på ett bra vis (trycktes ut på mitten och såg inte direkt kul ut..). Så jag ville bara tipsa om att fyll en i taget av era och se hur den reagerar på mitten.. börjar det bukta ut på brädorna.. sätt dit en till "stolpe" på mitten på de andra lådorna! :) (y)

Nu gäller det bara o fylla på dem också.. nästa vecka EN DAG (minns ej datumet, tror 15 april) kan ni köpa 4 säckar för 50 kr (!) på byggmax (tyvärr bara ett köp, men är ni två personer kan ni ju göra två köp..). Nu behöver ni ju mer jord än det haha.. men det var en bra deal iaf.. och de har hyggligt pris i övrigt med :D

Men antar att ni tänker försöka hitta nån som säljer lösvikt då det kommer gå åt.. (en vanlig enkel pallkrage rymmer ju 200 l.. vi fick ta hit en lastbil när vi fyllde upp våra första gången)
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ojdå, detta skulle inte vara ett svar på Sniglas inlägg, bidde fel. :p
Alla ser det ändå .. och jag känner mig som en rothög iaf ;)
 
  • Haha
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.