Flyttat dammen från ena sidan av huset till den andra, satt i fiskarna. Lagt lite plattor att gå på, ändrat plats på några pallkragar och fyllt i jord i dessa.

Nyflyttad trädgårdsdamm med stenar och växter, promenadplattor och pallkragar med jord, Honda motorcykel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Försökt att få igång min gamla Honda Bol'dor (den står i trädgården så det räknas) men trots nya stift så går den bara på 2 cylindrar. Dags för en förgasar-rengöring och synkning...
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Kapat ved.... Stora vedklabbar staplade utomhus med en motorsåg och ett par handskar placerade ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
C Carl-Jo-han skrev:
Flyttat dammen från ena sidan av huset till den andra, satt i fiskarna. Lagt lite plattor att gå på, ändrat plats på några pallkragar och fyllt i jord i dessa.

[bild]

Försökt att få igång min gamla Honda Bol'dor (den står i trädgården så det räknas) men trots nya stift så går den bara på 2 cylindrar. Dags för en förgasar-rengöring och synkning...
Min lilla tjej fick ny olja, filter, stift, batteri och kedjan fick lite omvårdnad. Sen fick hon duscha.
 
  • Röd Honda VFR motorcykel parkerad utomhus med nytt oljefilter, stift, och rengjord kedja.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
H Hammarfall skrev:
Min lilla tjej fick ny olja, filter, stift, batteri och kedjan fick lite omvårdnad. Sen fick hon duscha.
Du vet väl att allt det där skall göras på hösten;)
 
K Keld skrev:
Du vet väl att allt det där skall göras på hösten;)
Jag brukar göra det på våren :)
 
P
Kom hem till storstan och checkade mitt balkongprojekt. För första gången på 20 år har jag planteringar på balkongen. Tre hyfsat stora krukor med lite perenner, några solrosfrön och en tuva gräslök. Bara för att få något grönt. Det verkar hända något i alla krukorna, åtminstone den ena sortens solroser har kommit upp, dalian tittar upp lite försynt, Löjtnantshjärtat spriar så sakta och en av de tre liljorna i den sista krukan har kikat fram med lite grönt. Gräslöken? Det är gräslök ge den vatten och lagom värme så växer den. Klippte lite över kaviarmackan. F
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Idag har gräsmattan fått sig en översyn. Först en omgång ferrogent för att döda mossan ( misstänker att jag behöver gå över en eller två gånger till på de värsta ställena dock). Därefter har vissa partier toppdressats och grundgödslats med NPK. Insåg sedan att jag missat att köpa gräsfrön så får göra det i morgon. Med lite tur så timar det väldigt bra med kommande regn också.

Robotklipparen har fått komma ut också, måste bara stängsla in områdena med nysådd innan den får börja beta :).
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Köpte mer dressjord, krattade ut och hällde ut lite frön. Men det blåste så in i bänken så jag nästan kunde se 100-lappar flyga iväg med mina gräsfrön :rolleyes:
 
mexitegel mexitegel skrev:
Köpte mer dressjord, krattade ut och hällde ut lite frön. Men det blåste så in i bänken så jag nästan kunde se 100-lappar flyga iväg med mina gräsfrön :rolleyes:
Räkna då med att grannen kommer över senare i år och ber dig komma och klippa din gräsmatta ...
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Ja, glöm inte att uppdatera! :)

Det kommer troligtvis bli långt mellan uppdateringarna, valnötsträdet är inte så stort ännu.

Ungt valnötsträd som sticker upp ur jorden, cirka tre centimeter högt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Knappt tre centimeter sticker upp från nöten, den växer men inga nötter ännu....

Unga plantor av salladsenap och rädisor som växer i jordgubben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Salladsenap och rädisor är tidiga, de har vi i växthus för att få en tidig försmak av sommaren.

Rabarber med röd stjälk och stora gröna blad i en jordig rabatt i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rabarbern är en gammal sort som ger mycket och tidigt, vi tog en bit av grannen som har 25-30 meter rabarberlänga i ett fd. barnhem.

Kvällshimmel med moln och kontur av träd i förgrunden, ovanför en trädgård med uthus och lekställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Riktigt mörkt mot Falun, hoppas vi slipper oväder, vi har haft fint väder i några veckor.

Mvh P-A
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Vitsippor har grävts upp (med markägarens tillstånd) och adopterats av oss.. har grävt ner dem och hoppas det tar sig, till nästa år om inte.. (y):)

Vitsippor i plastlåda i bagageutrymmet på en bil, redo för att planteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hemmakatten
Men, Pagno, vilka söta små valnötsskott! Riktigt rara. :love:
Dessa måste du skydda för både sork, möss, harar och rådjur. Annars är jag rädd att de förgås.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
engs
P Pagno skrev:
Jag tror att nötterna funnits ganska länge ;)
det har bara inte varit känt för oss tidigare att Moldavien har lika klimat som här i Dalarna.

Jag har dessvärre hört att dessa valnötter inte går lika bra i södra Sverige, det kan vara så att just denna sort behöver "sova" i kyla ett tag innan de sedan ger nötter.
Har för mig jag såg det tidigare men hittar inte nu. Har du något namn på den? För nått år sen var jag inne på att skaffa ett valnötsträd.

Men föll på att jag inte hittade någon sort som både var ätbar (som i god, vettig skörd, knäckbart skal etc.) och klarade ett blåsigt zon 2.
(Ligger ogärna på gänsen utan föredrar tåligare sorter).
 
engs engs skrev:
Har för mig jag såg det tidigare men hittar inte nu. Har du något namn på den? För nått år sen var jag inne på att skaffa ett valnötsträd.

Men föll på att jag inte hittade någon sort som både var ätbar (som i god, vettig skörd, knäckbart skal etc.) och klarade ett blåsigt zon 2.
(Ligger ogärna på gänsen utan föredrar tåligare sorter).

Hej!

Till en början skall jag säga att jag inte har en aning om vilken sort vi har som träd och nötter.
Jag har fått ett antal träd samt levande nötter från en arbetskamrat, nötterna har tagit sig bra och träden har jag gett bort en del av, mest för att se hur långt ner i landet de går i.

Till saken hör att den äkta valnöten trivs bra i torrare klimat, då menar jag mitt i landet och högre upp (Dalarna, härjedalen) nötträd vill gärna ha torr luft, fri tillgång på vatten, stenig och kalkrik mark, vi har de förutsättningarna hos oss.

De träd jag har, är lätta att skala nötterna på, smakar bra, troligtvis en härdigare sort av "äkta valnöt" från Moldavien.

I Moldavien växer nötträd vilt och är fritt för alla att plocka, längst vägarna, inte odlingar.
Dessa nötter smakar samma som de jag fått så jag tror, tror, vet inte, vilken sort det är.

Jag har dessvärre fått höra att valnöten jag har som går i zon 4-6 inte trivs i fuktigt klimat i nedre delen av Sverige samt att de vill ha en "sovperiod" med kall vinter för att trivas.

Nu vet jag inte om du fick svar, men i stort sett kan valnöt odlas i hela landet, äkta valnöt menar jag då. Det som kan behövas är att skapa rätt markförhållanden.

En annan liten sak, gäller Pinjenötter, de går att odla från Skåne till Lappland.

Mvh P-A
 
Redigerat:
  • Gilla
engs
  • Laddar…
engs
Tack så mycket för svaret, jag fick för mig att äkta Valnöt var väldigt svårt. Skulle kanske fungera upp till typ Halmstad men underförstått omöjligt längre upp. Antog att de träd jag sett här har varit andra sorter.

Får fundera på om det blir en sådant som ersättare för en Magnolia som inte klarade sig här...
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.