998 074 läst · 8 060 svar
998k läst
8,1k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Eh!
Jag behöver lite kunskap i hur valnötter skall växa!
Är detta rätt, att grodden växer neråt, jag har plockat upp den och tagit bilden med grodden upp.
Denna bild från igår.
Denna bild nu, söndag.
Jag har dem stående på golvvärmen, lurar jag den att söka sig åt fel håll eller är det roten som går ner och lyfter upp nöten senare och bildar trädet?
Mvh P-A
Är detta rätt, att grodden växer neråt, jag har plockat upp den och tagit bilden med grodden upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna bild från igår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna bild nu, söndag.
Jag har dem stående på golvvärmen, lurar jag den att söka sig åt fel håll eller är det roten som går ner och lyfter upp nöten senare och bildar trädet?
Mvh P-A
Gjorde det enkelt för mig, ringde han som jag fått nötter och träd av, han fick ett gott skratt.P Pagno skrev:Eh!
[bild]
Denna bild från igår.
[bild]
Denna bild nu, söndag.
Mvh P-A
Roten är den som går neråt, den kommer först....., jaha, då vet jag nu att roten går neråt...... Och kommer först.
Någonting säger mig att jag kommer att få höra detta i evigheter av han, vi arbetar ihop.
/P-A
Jag läste mig till tvärtom igår, att åkersorkarna mest lever över jord i buskiga buskage osv (samt en del "ytliga" gånger).. medan vattensorken gärna återanvänder (och gör nya egna.. oxå med små högar) och delar mullvadens gångar.. (den är ju större) och har sina bon i upp till 70 cm ner i backen..Hemmakatten skrev:
De allra flesta gångar osv är dock inom 30-50 cm ner (oavsett sork..) men vill man göra en säkerhetsmarkering.. ska man gräva ner nät från ytan och ner 110 cm (antar att den som kommit på att man ska gräva SÅ långt ner.. verkligen inte vill ha in dem på tomten hehe)
Är glad att jag var lite paranoid över sorkarna (och mullvadarna) innan.. har finmaskigt nät under alla pallkragar, samt markduk.. och förra året la vi ut nät.. 50 cm ut ifrån vårt äppelträd och la på sten.. (tillsammans med ogräsduk) för att hjälpa det lite då det var väldigt aktivitet kring stammen (nu blir det inte lika mycket ogräs och de kan inte komma in varsomhelst/röra sig hur som helst). Dock har vi märkt att vi måste ha på mer sten på vissa håll i år, då nätet är styvt och de har fått en "bubbla" därunder ..
Citerat:
"Svenska fruktodlingar har under alla tider varit mer eller mindre utsatta för sorkangrepp. Två av de svenska sork- arterna gör skada på fruktträd: vattensork och åkersork. Vattensorken gräver underjordiska gångar och äter i huvudsak på trädens rotsystem, medan åkersorken håller till ovan jord och orsakar skada genom att gnaga på barken vid trädens stambaser."
Länk: SLU - Sorkbekämpning i fruktodling (.pdf)
För ca 15 år sedan ville jag så gärna plantera ett valnötsträd här i zon 3,5. Tyvärr var det då bara manchurisk valnöt som var härdig här så det blev inget träd.
Roligt att det nu finns härdiga sorter med nötter som går att knäcka och äta. Lycka till!
Roligt att det nu finns härdiga sorter med nötter som går att knäcka och äta. Lycka till!
Jag tror att nötterna funnits ganska längeHemmakatten skrev:
det har bara inte varit känt för oss tidigare att Moldavien har lika klimat som här i Dalarna.
Jag har dessvärre hört att dessa valnötter inte går lika bra i södra Sverige, det kan vara så att just denna sort behöver "sova" i kyla ett tag innan de sedan ger nötter.
Jag tänkte uppdatera lite hur de kommer att klara sig, det tar några år innan de ger nötter, de största träden ger inget innan år 2021, de jag petat ner själv ger tidigast 2023.
Mvh P-A
Sorken (?) har grävt gångar och klippt robotens begränsningskabel på några ställen. Kul start på våren.
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Varit ute och gjort ett litet ryck i trädgården nu på morgonen.
- Flyttat några lågväxande perenner till en annan rabatt där de kommer att göra sig bättre.
- Planterat några unga rosa Löjtnantshjärta där de satt.
- Planterat ett 10-tal olika liljor här och där. Ska bli intressant hur det tar sig.
- Planterat en del andra perenner (Rosenstav, någon Kanna)
- Fyllt på en rabatt med lite barkmull. Hade bara två säckar hemma, så jag får köpa hem ett nytt lass.
- Stoppat ned tre olika solrosfröer på lite skyddade platser. Planen är att de ska få stå som fågelmat i höst_/ vinter.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Någon sorts Kastanj kanske - men verkar inte vara den vanliga sorten med stora blad.Hemmakatten skrev:Tack för tipsen! Har inte hunnit googla så mycket och det är en del tid innan vi får tillträde då den är under byggnation. Men har iaf hunnit läsa att vårmånaderna (jan - apr) är bäst för plantering. Gäller att hitta småväxta sorter om träden ska få plats i kruka. [bild]
Står ett ganska stort träd utanför norrsidan som jag frågat flera om vad det heter. Bifogar en bild. Det har ett slags runda, 2-4cm runda, bruna, taggiga bollar/klot som hänger från grenarna.