998 074 läst · 8 060 svar
998k läst
8,1k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
engs skrev:Tack så mycket för svaret, jag fick för mig att äkta Valnöt var väldigt svårt. Skulle kanske fungera upp till typ Halmstad men underförstått omöjligt längre upp. Antog att de träd jag sett här har varit andra sorter.
Får fundera på om det blir en sådant som ersättare för en Magnolia som inte klarade sig här...
Glömde att botaniska trädgården i Uppsala har valnötsträd, vet inte vilka sorter det är, var bor du i landet? Åk gärna till närmaste botaniska trädgård och skaffa kunskap om de sorters växter ni vill ha.
Själv har jag några duktiga bekanta, varav en äldre trädgårdsmästare, en som driver handelsträdgård, en till trädgårdsmästare i Uppsala, några riktiga odlingsnördar och lite bekanta utspridda världen över som besitter ganska mycket gemensam kunskap, även om det skiljer sig mycket hur de tycker att man skall sköta vissa plantor.
Mvh P-A
SMULTRONBERG:
I helgen som var fick vi tummen ur.. och blandade ihop grus/sand och jord i en salig röra i kärran. Fyllde sedan på i skrevorna på vårt mindre stenrös..
Sen slet (ja slet..) vi isär smultronhögarna/plantorna som vi tagit upp ur marken - och petade in dem lite här och var i röset..
Nu hoppas vi på ett smultronberg framöver..
I helgen som var fick vi tummen ur.. och blandade ihop grus/sand och jord i en salig röra i kärran. Fyllde sedan på i skrevorna på vårt mindre stenrös..
Sen slet (ja slet..) vi isär smultronhögarna/plantorna som vi tagit upp ur marken - och petade in dem lite här och var i röset..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu hoppas vi på ett smultronberg framöver..
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Jag trodde aldrig jag skulle "behöva" stora stenar i trädgården
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Jag har oändlig tillgång på rullsten i diameter 3-7cm, det är bara att lyfta på gräsmattan, men större än så blir det inte tyvärr, det är ju inte lika skoj med en grushög som ett smultronberg =)
Tyvärr är det ju lite större man vill ha.. (Oxå om inte annat).. de där jäklarna som alltid är i vägen när man sätter ner spaden är inte alltid så imponerande (fast iof, ett par ggr kändes det som vi hittat Kebnekajse i trädgården när vi skulle gräva plinthål)..13th Marine skrev:
Ägarna innan oss hade en "grill" där.. vi ville inte ha nån, så vi fyllde på med fler stenar vartefter "Kebnekajse" dök upp..och nu var det dags att göra nått av det och smultron är gott
Hoppas de tar sig bara..
Det märks att ni bor i Skåne. Här i Småland är inte stenarna hårdvaluta direkt - jag hade lätt gett er pengar om ni hade hämtat alla stenar jag grävt upp i samband med vår pågående dränering. Tro fan att folk svalt i Småland, jag bor på gammal ängsmark och vi har kanske 15 cm matjord, sen är det sand och grus resten av vägen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Själv har jag knappt jord under gräset. Sanden eller rullstenen kommer direkt (beroende på om man gräver framför eller bakom huset), men sen bor jag å andra sidan där havssvallet en gång legat.
Hehe.. här är det ju stenar (modell mindre oftast) överallt, men inte nödvändigtvis de stenarna man vill pynta trädgården medL Location skrev:Det märks att ni bor i Skåne. Här i Småland är inte stenarna hårdvaluta direkt - jag hade lätt gett er pengar om ni hade hämtat alla stenar jag grävt upp i samband med vår pågående dränering. Tro fan att folk svalt i Småland, jag bor på gammal ängsmark och vi har kanske 15 cm matjord, sen är det sand och grus resten av vägen.
Däremot bor man mitt bland åkrarna och ibland tittar man trånande ut när de hittar en stor sten.. haha! Dock så orkar man ju inte bära den direkt.. och traktorn får inte plats på tomten
Här i vår egna trädgård, blir man bara sur för att såfort man stoppar ner spaden säger det smack.. så sitter en sten i vägen.. maken är sketasur på att det alltid är där han ska gräva..
Varm och lång Söndag, avbryter trädgårdsarbetet för idag, det börjar mulna på lite.
Blåbär på gång, vet inte om vilka som är Amerikanska och vilka som är Blåbärsstry.
Nyaste vinstocken gillar stängslet mot rådjuren.
Kiwibusken fick en varm och central placering mellan odlingsområdena, hoppas att den klarar sig samt inte tar död på andra växter, försöker hålla ihop de som behöver liknande pH i marken.
Jordärtskockorna grävdes upp helt, satte nya av de som vi plockade upp.
Plommonträd i ytterligare en del av planerat "trädområde".
Ett till plommonträd.
Sista och tredje plommonträdet, de trivs än så länge......
Mvh P-A
Logga in
Skapa konto
Blåbär på gång, vet inte om vilka som är Amerikanska och vilka som är Blåbärsstry.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kiwibusken fick en varm och central placering mellan odlingsområdena, hoppas att den klarar sig samt inte tar död på andra växter, försöker hålla ihop de som behöver liknande pH i marken.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ett till plommonträd.
Logga in
Skapa konto
Mvh P-A
Vilka kiwisar köpte du? har planerat att köpa ett kärlekspar..P Pagno skrev:Varm och lång Söndag, avbryter trädgårdsarbetet för idag, det börjar mulna på lite.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Ett till plommonträd.
[bild]
Mvh P-A
EN SÖNDAG I APRIL:
Våra blåbär, hallon och krusbär har hamnat i jord.. de får stå där i väntan på sina riktiga platser (som kommer nån gång.. ligger några projekt före..)
Min magnolia har inte lika stora knoppar i år som en brukar hm.. kan ha varit det knepiga sena vinterstöten som gjort det! Men den är på g iaf..
Båda rosorna verkar leva
Rabatten har vaknat, dagliljornas växtkraft är lika imponerande som maskrosornas..
Mina älsklingar.. mina fina Thalior.. har slagit ut för fullt (mental notis, köp några hundra till.. till nästa år haha)
Ros i kruka lever också
Slätat ut lite mullvadshål med en pall (och jordsäckar), sedan klippt gräset för första gången.. (och rengjort grillen!)
Tagit undan grejer där grävaren ska släta ut nästa helg (gamla stubbar, jordsäckar, kabeltrummor osv).. nu borde det gå bra för honom att komma åt.. sen kanske det blir ännu ett uteplatsgolv.. vi har ju brist på uteplatser
NU SKA DET GRILLAS.. mums
Logga in
Skapa konto
Våra blåbär, hallon och krusbär har hamnat i jord.. de får stå där i väntan på sina riktiga platser (som kommer nån gång.. ligger några projekt före..)
Logga in
Skapa konto
Min magnolia har inte lika stora knoppar i år som en brukar hm.. kan ha varit det knepiga sena vinterstöten som gjort det! Men den är på g iaf..
Logga in
Skapa konto
Båda rosorna verkar leva
Logga in
Skapa konto
Rabatten har vaknat, dagliljornas växtkraft är lika imponerande som maskrosornas..
Logga in
Skapa konto
Mina älsklingar.. mina fina Thalior.. har slagit ut för fullt (mental notis, köp några hundra till.. till nästa år haha)
Logga in
Skapa konto
Ros i kruka lever också
Logga in
Skapa konto
Slätat ut lite mullvadshål med en pall (och jordsäckar), sedan klippt gräset för första gången.. (och rengjort grillen!)
Logga in
Skapa konto
Tagit undan grejer där grävaren ska släta ut nästa helg (gamla stubbar, jordsäckar, kabeltrummor osv).. nu borde det gå bra för honom att komma åt.. sen kanske det blir ännu ett uteplatsgolv.. vi har ju brist på uteplatser
NU SKA DET GRILLAS.. mums