Snigla Snigla skrev:
Kan man plocka upp dem, dela dem och sätta dem på annat håll (annan krage)
Och låta dem växa klart? :)

Det sitter ett 5-tal såna där högar med massor av småttingar.. i den "gamla pallkragen" (sitter ju lite väl tätt kan man tycka, även om de är pigga)
Jepp det går finfint. Ni fick uppenbarligen visst skörd förra året. ;)
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
Jepp det går finfint. Ni fick uppenbarligen visst skörd förra året. ;)
Tydligen, de var bara lite blyga.. (Inte ett blad förra året!)
:cool:


Då har vi dubbelt upp i år då..!
 
T
Försöker få dottern till att hjälpa till att gräva bort den gamla komposten/jordhögen som har legat mot förådsväggen... :crysmile:
 
  • Barn hjälper till att gräva i en jordhög vid ett trädgårdsföråd med spade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sinuslinus och 2 till
  • Laddar…
Toppat äppelträdet lite försiktigt.

Beskärningsgrenar från ett äppelträd ligger i en släpvagn parkerad vid en uppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Ansat rosenbuskarna och krattat en massa löv.
Satt kompostgallerbur över de finaste tulpanerna.
Inspekterat alla lökar som sattes i höstas, några är "snyggt" toppade av rådjuren, men inte alla. Det får gå som det går.
 
Mr mullvads vinterjobb..

Trädgård med skadade gräsmattor och sorkhögar, en komposteringslåda i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Deprimerande! Men imorrn kommer Mr Grävare och kollar vad som ska göras hos oss :) ska bland annat plana ut för växthuset !

.. och numer plana ut muölvadshögar O sorkgångar/vägar.

Skadad trädgård med sorkhål nära grönt staket, omröst av löv och ödelagd vipphortensia.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min makulerade rabatt.. tror grävaren får ta bort den med..

Person som håller i en skadad vipphortensiaplanta, förstörd av sorkar, i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär gör sorken :( i jämförelse med mullvaden.. förstör sorken trädgården helt! Mullvaden äter iaf bara mask.,

På bilden ser ni vad som är kvar av min vackra vipphortensia :cry: efter sorken smaskat!

Grymt ledsen över den :(
 
Satt fem nya planteringslådor för året.
Passade på att rikta upp de befintliga som var rätt sneda.
Trädgård med uppradade nya träplanteringslådor på gräsmatta, vattenpass och hammare i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Satt fem nya planteringslådor för året.
Passade på att rikta upp de befintliga som var rätt sneda.
[bild]
Ser 10 nya.. :p (sorry kunde inte låta bli)

Tycker ni det funkar bra med så smal gång emellan raderna? när ni hukar er och rensar osv? Klipper ni gräset där också?

Vi har också pallkragar och har 20 till som ska upp nu.. funderar lite på avstånd osv.. min grundregel är normalt att jag ska kunna köra skottkärran imellan när jag rensar.. men där jag har utrymme "på andra sidan" har jag funderat på om det räcker med mindre avstånd.. eller inte hehe.. :)
 
Hemmakatten
När vi inte hade katter längre för två somrar sedan, så fick sorkarna fritt fram. I köksträdgården, omhägnat med 180cm högt stängsel för rådjuren, har sorkarna haft fest och ätit av alla rötter. 80% av bokhäcken är borta, 3 fruktträd av 4, havtorn förutom alla årsplanteringar som potatis, sallad och bönor. Förra året orkade vi inte sätta någonting.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
När vi inte hade katter längre för två somrar sedan, så fick sorkarna fritt fram. I köksträdgården, omhägnat med 180cm högt stängsel för rådjuren, har sorkarna haft fest och ätit av alla rötter. 80% av bokhäcken är borta, 3 fruktträd av 4, havtorn förutom alla årsplanteringar som potatis, sallad och bönor. Förra året orkade vi inte sätta någonting.
Dislike på det :thumbdown::thumbdown::thumbdown:

Vi har haft lite innan, sork alltså, men inte såhär mycket och de har inte förstört några planteringar innan helker! Nu tvekar man ju att göra iordning rabatterna.. Hade många stora på g.. hm..

Mutter.. :mad:
 
Hemmakatten
För att förhindra sorkar måste man minst 50cm ner i jorden/marken och en uppstickande bit ha tätt nät. Finns två olika sorters sorkar, vattensorkar och åkersorkar. Det är de sista som ställer till med mest besvär då de gräver sig in i köksträdgården. Tyvärr.
 
Hemmakatten
Nu har jag nya, och roliga trädgårdsbesvär. Köpt ett hus/lägenhet i södra Portugal med 50kvm terrass i söderläge och 30km i norrläge (inga sorkar där inte). Båda terasserna med klinker. Vill ju ha (jätte)stora krukor med palmer, apelsin- och citronträd, mandel och fikon kanske, bougainvillea mm. Var hittar man kunskap och böcker om detta? På någon engelsk site? Elller?
 
Redigerat:
  • Gilla
SC Aero och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Nu har jag nya, och roliga trädgårdsbesvär. Köpt ett hus/lägenhet i södra Portugal med 50kvm terrass i söderläge och 30km i norrläge (inga sorkar där inte). Båda terasserna med klinker. Vill ju ha (jätte)stora krukor med palmer, apelsin- och citronträd, mandel och fikon kanske, bougainvillea mm. Var hittar man kunskap och böcker om detta? På någon engelsk site? Elller?
Vilken dröm! Tänker att det finns ju massvis med britter som flyttar dit som antagligen har samma frågor och iom att det är ett väldigt trädgårdsintresserat folk måste det finnas siter för detta.
Snabb googling gav blandannat gardening in Portugal och Portugal resident gardening. Lär ju finnas massor bara man hittar det!
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Hemmakatten
Tack för tipsen!:) Har inte hunnit googla så mycket och det är en del tid innan vi får tillträde då den är under byggnation. Men har iaf hunnit läsa att vårmånaderna (jan - apr) är bäst för plantering. Gäller att hitta småväxta sorter om träden ska få plats i kruka. Bladverk med grenar som har bruna, taggiga klot, mot byggnadsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Står ett ganska stort träd utanför norrsidan som jag frågat flera om vad det heter. Bifogar en bild. Det har ett slags runda, 2-4cm runda, bruna, taggiga bollar/klot som hänger från grenarna.
 
Redigerat:
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tack för tipsen!:) Har inte hunnit googla så mycket och det är en del tid innan vi får tillträde då den är under byggnation. Men har iaf hunnit läsa att vårmånaderna (jan - apr) är bäst för plantering. Gäller att hitta småväxta sorter om träden ska få plats i kruka. [bild]
Står ett ganska stort träd utanför norrsidan som jag frågat flera om vad det heter. Bifogar en bild. Det har ett slags runda, 2-4cm runda, bruna, taggiga bollar/klot som hänger från grenarna.
Ibland, när jag inte har någon aning, väldigt ofta, tar jag en närbild och bildgooglar den.

Eller, jag kan lika gärna svara att jag har ingen aning om vad det är, en okvalificerad gissning är lychee, om det är små grå/vita/transparenta stenfrukter inne i dem.

Mvh P-A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.