993 275 läst · 8 026 svar
993k läst
8,0k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Snigla - kolla in Skillnadens trädgård om du inte redan sett den. Hon, Sara, sår i stort sett året runt och får skörd med hjälp av växthus och varmbänkar. Hela deras familj är nästan självförsörjande på grönsaker året om. En av mina inspiratörer!Snigla skrev:
Sök på vintersådd på bloggen, finns massor att läsa.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Ja, jag blir grön av avund
Men från det stora till det lilla:
Någon som känner igen denna lilla ört, som växer ganska ymnigt i vår inte alltför kortklippta gräsmatta?
(En del skulle kanske kalla den ogräs)
Bladen är ca 2 cm i diameter, och stängeln är som en tunn tråd.
Färgmässigt smälter de in väl i gräset.
Jag har just upptäck dem, och har inte sett någon blomma eller annat.
Någon som känner igen denna lilla ört, som växer ganska ymnigt i vår inte alltför kortklippta gräsmatta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Snällt av dig, men på ett villkor, köp inte mycket, max några få frön.Hemmakatten skrev:Pagno, jag kan kanske få tag på lite udda tomatfrön. Det finns en ekologisk trädgård i närheten som odlar allt själva och säljer på våren och sommaren. Jättetrevligt ställe, [länk], Där brukar jag handla. De har säkert 40-50 olika tomatsorter varje år. De har också många olika squashplantor. Förhoppningsvis kan jag få tag på lite frön där och ge dig.
Det är inte meningen att jag ska ha något i utbyte, tänkte bara att det kan vara kul att säga hej, hade. Jag skall lämna svamp i Knivsta, svänga förbi almunge i samma rutt, en vända ner till "näsets gröna", bisslinge, Sollentuna och ett par till ställen, även söder om staden.
Mvh P-A
Den del av Sverige vi bor i hör till växtzon 4, där vi bor, i en liten by, mellan sjöar och bäcken som rinner nära har vi zon 2 klimat.. Enligt en trädgårdsmästare som är inflyttad i grannbyn, från annan del av landet, är han förvånad över vilket bra odlingsklimat det är här.Hemmakatten skrev:
Enligt han så spelar det ingen större roll var i landet man befinner sig, man skall tänka på att anpassa odlingen efter de förutsättningar som finns, eller skapa nya, i form av växthus, odlingsområden....
Jag ser trattkantareller överallt just nu, kan det vara sådana?KnockOnWood skrev:Ja, jag blir grön av avund
[bild]
[bild]
Måste ni från Västmanland ha påsar som har texten:fremax skrev:
"Så här använder du påsen"
Jag vill inte antyda något, men du bor i en större stad, eller hur?
Sorry, kunde inte låta bli.....
Kul att ni får skörd, jag har förstått att tomaterna har varit svåra i år, min mamms, i Knivsta har bara blommor och små gröna tomater än så länge samt att deras humle dog......
Gissar på jordreva.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det verkar stämma,Abies koreana skrev:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/lamia/glech/gleched.html
Få se till våren om de blommar
Stor tack
Skördat en del, torkar annat.
Kanske bäst att tillägga att vi inte har ett "normalt" odlingsområde-n, vi strävar likt som någon i tråden tidigare skrev om, Bäckmo, Sara, en stor inspirationskälla om hur man driver ett hållbart egetbruk.
Vi har för avsikt att bli självhushållande på frukt och grönt, långt kvar, nästan där tycker vissa grannar. Vi odlar det vi använder och annat som vi inte förbrukar, tyvärr blir en del kompost. Av platsbrist, frysar har vi, inte tillräckligt många än, torkar vi så mycket vi bara kan, inläggningar, sylter,saft,marmelader, chutneys och en massa annat gör vi gärna själva.
Vissa frågar hur vi har tid, det har vi inte, inte mer än andra...
Tyckte att det känns mera ärligt att skriva, vi är inte enbart hobbyodlare!
Mvh P-A
Logga in
Skapa konto
Kanske bäst att tillägga att vi inte har ett "normalt" odlingsområde-n, vi strävar likt som någon i tråden tidigare skrev om, Bäckmo, Sara, en stor inspirationskälla om hur man driver ett hållbart egetbruk.
Vi har för avsikt att bli självhushållande på frukt och grönt, långt kvar, nästan där tycker vissa grannar. Vi odlar det vi använder och annat som vi inte förbrukar, tyvärr blir en del kompost. Av platsbrist, frysar har vi, inte tillräckligt många än, torkar vi så mycket vi bara kan, inläggningar, sylter,saft,marmelader, chutneys och en massa annat gör vi gärna själva.
Vissa frågar hur vi har tid, det har vi inte, inte mer än andra...
Tyckte att det känns mera ärligt att skriva, vi är inte enbart hobbyodlare!
Mvh P-A