Marcussjogren skrev:
Ett snigel-vadå?! ;)
Man brukar säga "just Google it" men i detta fall.... Gör't inte! I alla fall inte på jobbet;)

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Marcussjogren och 2 till
  • Laddar…
fremax skrev:
Man brukar säga "just Google it" men i detta fall.... Gör't inte! I alla fall inte på jobbet;)

Med vänlig hälsning, fremax
Kom igen, det där var taskigt, nu var ju en av ungarna tvungen att prova googlefunktionen, eller så var det en bekant till en vän som gjorde det..... På min dator, taskig vän....annars så sitter jag och sippar en morgonkaffe i min ensamhet samt kollar om råbocken är kandidat till rökeriet, den lilla fyrbentingen förstår inte att han blir mat om han inte lämnar mitt grönfodret ifred.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Väntar på att ronnan försvinner, ska börja med att byta ut lite trasiga stöd till buskar och andra växter. Trädgård med övervuxna buskar, trasig spaljé i förgrunden och grönskan i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Del av baksida på huset har väntat ett år på att bli omhändertaget. Trädgård med grönt gräs, en delvis synlig blå trädgårdsstol, växter och en del av ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ostylad bild och en för sociala medier..
Soluppgång genom blad på odlade växter med delvis vildvuxen trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jordärtskockorna trivs bra. Gula tomatplantor nära fönstret med dagg och trädgårdsutsikt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vissa tomatplantor har vi precis lyckats rädda från att ruttna bort, de ger skörd men dåligt.
Tomatplantor med blandning av mogna och omogna tomater vid ett imigt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Godmorgon på er alla..
Javisst ja.. Torkade växtrester i en vit behållare vid ett fönster, med grönska utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Orsaken till att jag är vaken tidigt är att vi ska ut i skogen, vill hinna med lite av det som måste göras innan.
 
Trädgård med nedmonterad växtställning i förgrunden och gröna växter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter en halvtimmes svärande och rostfria skruvar i händerna bröt jag helt enkelt den gamla ställningen i småbitar.
Plaststol och spade i en övervuxen trädgård med äppelträd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Taket till sommarbevattningen behöver ses över innan vintern. Kanske lite inspirationsbilder om det finns andra lösningar än denna.
En melon hängande på ett nätstaket med gulnande blad, i en oorganiserad trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Melonerna gillar inte växthusklimatet.
Vy av en lummig trädgård med olika växtkrukor, blommor och grönsaker i ett växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gurkorna, tjuvskotten, har börjat ge skörd samt kapkrusbären gillar att mysa i samma klimat, blir lite omorganisation till nästa säsong. Tomatplantor med blommor och omogna tomater som växer längs ett metallstaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tomaterna som växer vilt utomhus gillar det bättre om något senare än de halvdöda i växthuset. Övergiven trädgårdsyta med gräs, ogräs och en krossad växtställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
avslutar med en bild hur det som ofta ser ut i verklighetens trädgårdar.. Hos oss iaf.
Lycka till med odlingarna.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Igår planterades 25 snaragdthujor.
Idag försöker jag rensa sly, och identifierat olika blad. De två ovanför till vänster borde vara syrén, men vad kan de andra vara?

Olika bladtyper på schackrutigt underlag, potentiell syrénblad identifierade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
Hammarfall skrev:
De två ovanför till vänster borde vara syrén, men vad kan de andra vara?
sly ;)
 
  • Gilla
Albinp3 och 1 till
  • Laddar…
Haha ja, förmodligen. Vill ta ner dem utan att riskera att det är något tjejen skulle vilja ha kvar. Brukar få höra "men nu tog du ju bort "xxx", så får du inte göra.
 
Hammarfall skrev:
Haha ja, förmodligen. Vill ta ner dem utan att riskera att det är något tjejen skulle vilja ha kvar. Brukar få höra "men nu tog du ju bort "xxx", så får du inte göra.
Om du råkat ta bort fel, säg bara helt lugnt att de andra på forumet, de som vet, sa att man skall beskära hårt den här årstiden, funkar för mig!;)
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Pagno skrev:
Om du råkat ta bort fel, säg bara helt lugnt att de andra på forumet, de som vet, sa att man skall beskära hårt den här årstiden, funkar för mig!;)
Då blir svaret "Du och ditt byggahus". 😀
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Jag hittade 2st körsbär.
Jag har tre träd. Hittills i sommar har det blivit ett körsbär/träd.
Det är små och unga träd men det brukar ju bli lite mer körsbär på dom.

Kanske fåglarna tog dom.
 
Sen jag hårdbeskar vårt gamla plommonträd har det sakta givit mer och mer frukt. Drygt 60kg i år. Har överöst arbetsplatsen men till slut tvungen att slänga en hel del. Mer än 10kg sylt och marmelad har vi också gjort. Synd att allt mognar på en och samma gång ..
 
  • Gilla
bryggstun och 1 till
  • Laddar…
Regnigt väder utanför ett fönster med utsikt över en trädgård och växthus, dekorerat med blommor och färgade flaskor inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väntar på att kunna vattna i trädgården....
Färgstarka tomater i olika storlekar och färger i en blå dekorerad skål på ett köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gårdagens tomatskörd, snart ber ja grannarna hämta lite, vi har fullt upp med skogens härligheter just nu, dålig planering, förkultiveringen måste börjas senast i slutet på januari inför nästa säsong så att det inte krockar med svampen för mycket.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Chiliplant med tvåfärgade frukter i en trädgård efter skadedjursöverkomst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Chili från en semesterresa ger frukt.
Chiliplantor med mognande frukter i en kruka framför ett upphöjt trädgårdsland i en hemmagård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter skadedjursbesök i ena växthuset har de flesta chiliplantorna återhämtat sig. I friska luften.
Squashplanta med mogen frukt och blomma i ett växthus med fuktig jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter en närapå total vansinnestuktning ger squashen bra ifrån sig igen.
Växande chiliplanta med glänsande blad efter regn, synlig chili och vattendroppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två gröna squashar på planta innanför ett staket i ett växthus, med droppar på skalet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Melonerna har bestämt sig för att ge en vända till, små men goda..

Citroner kommer det få av, men vi fryser in blad som smaksättning till wookrätter.
 
  • Gilla
magda136 och 2 till
  • Laddar…
Gallrat plommonträdet för andra gången i år, så att det inte ska brytas sönder.
Gallrat plommonträd stöttas av träpinnar med två hinkar fulla av plommon framför på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns dock en hel del kvar.
Grenar av ett plommonträd fulla av mogna och omogna frukter, understödda av träpinnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
HasseTeknik skrev:
Gallrat plommonträdet för andra gången i år, så att det inte ska brytas sönder.
[bild]
Finns dock en hel del kvar.
[bild]
De träden vill jag ha, du slänger väl inte plommon?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.