En trädgårdshörna med växande gröna pumpor, zucchiniblommor och spenat i solskenet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Håller på och rensar lite i odlingarna för att ta en bra skörd igen.

Trädgårdshörna med svarta rottingstolar, bord, krukväxter och spenatplantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Myshörnan.

Trädgård med odlingslådor, spenatväxt och vattenkanna på grusväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spenat full av omega 3.
 
  • Gilla
Farfalle och 3 till
  • Laddar…
Pagno skrev:
[bild]

Lite av morgonens skörd..
Är det physalis ? :) .. isf när sådde du dina? (Våra verkar ta låååång tid på sig att bli klara - samma sak förra gången vi provade, då hade vi som mest skörd på g lagom tills frosten kom)
 
Snigla skrev:
Är det physalis ? :) .. isf när sådde du dina? (Våra verkar ta låååång tid på sig att bli klara - samma sak förra gången vi provade, då hade vi som mest skörd på g lagom tills frosten kom)
Japp, det är kapkrusbär, glöm inte att vi bor i en bättre växtzon än vad ni gör..:rolleyes:
Mjoe, vi frösådde dem i april, sedan har de stått i det ena växthuset med gurkorna, mycket vatten och sol samt gödning i form av nässelvatten och algomin, de har gett bra skörd varje dag i snart 1 1/2 månad, det har varit endast 10 dagar regn här hos oss på 3 månader så förutsättningarna har varit bra.
Vi skuggar dem innan de har blivit livskraftiga med fiberduk, varje buske ger 20 - 40 bär varannan dag.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Två mogna auberginer på plantan i en köksträdgård, med grönsaksland i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Auberginerna har tagit tid på sig, har ni andra lyckats med dem?
Vi ha 8 plantor som bär frukt men de är runt 100-150 gram som mest... Uppskattat.
 
Jösses, jag blir mållös!
Och detta långt upp i Dalarna.

Du skulle se våra tomater. De ser ut som cocktailbär :confused:
 
Var bor myrorna ?? Ja det är livets stora fråga, men om man annekterar mark i jakten på mördarsniglarna så får man svaret.
Nu är det inte så farligt som det låter. Jag bor på en golfbana, och när banan anlades ville man ha den ända fram till tomterna i området, men några då boende överklagade, och en remsa på 20 meter gjordes till ingenmansland.
Denna remsa har tidigare ägare haft öppen och inhägnad, men sen ett 10 tal år sen är den vildvuxen, och mördarsniglarna trivs kanon där på dagarna, och väller in på min tomt för att äta på nätterna.

Så jag köpte mig en bensindriven trimmer/röjsåg, och det är då man hittar var myrorna bor, jag har röjt halva ytan på 20x76 meter, och stött på ett 60 tal termitbon i miniatyr.

Givetvis hittar man golfbollar också.
Röjd gräsmatta med en hög med klippt gräs, träd och buskar i bakgrunden, och en skottkärra i en vildvuxen trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Myrstack mätt med tumstock mitt i ett röjt område med torrt gräs och viss vegetation omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samling av olika golfbollar på vildvuxen gräs nära en grusväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där inlägget fick mig att tänka på filmen den ofrivillige golfaren :D
 
mexitegel skrev:
Det där inlägget fick mig att tänka på filmen den ofrivillige golfaren :D
Jo, en del borde nog inte spela golf. Det finns ingen bana vänd mot min tomt, men ändå dyker det upp bollar ibland.
Närmast mig själv är ca 3 meter, då en boll träffade en lönn vi har på tomten, och damp ner på gräsmattan.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Men termit/myrbo?

Det där är väl snarare mullvadar på steroider som ville imponera på mullvadstjejerna?
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Pagno skrev:
[bild]
Auberginerna har tagit tid på sig, har ni andra lyckats med dem?
Vi ha 8 plantor som bär frukt men de är runt 100-150 gram som mest... Uppskattat.
Du har fått ett enormt bra resultat på friland (de kräver annars växthus), ta frö från de där, jag vill gärna ha av dom. (Byte? har brandliljor, rosenplister och 7000 andra saker), VAD VILL DU HA?)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
MissAnpassad skrev:
Du har fått ett enormt bra resultat på friland (de kräver annars växthus), ta frö från de där, jag vill gärna ha av dom. (Byte? har brandliljor, rosenplister och 7000 andra saker), VAD VILL DU HA?)
Frön kan du få hur många du vill, pm-a mig så kan jag svänga förbi när jag är i Knivsta nästa gång, kommer dit med jämna mellanrum.
Vi kanske kan byta lite frön med varandra?
Vi har provat lite nya sorter i år, kapkrusbören var en hit, vet inte hur många hundra vi fått från varje buske.
Jordärtskockorna kommer att leva för evigt har jag redan förstått, samt att vi satte alldeles för många.
Potatisfrukerna kommer vi att ta frön från och så till nästa säsong, inte sätta potatis alltså.
Växthusgurka har vi inte sått tidigare år men de har varit givmilda.
Favorittomaterna är: Black Cherry, en körsbärssort samt pärontomaten: Indigo Pear Drops
Melonerna är lite tröga, har bara fått 4 st mogna än så länge, kommer några till.
Nu har vi haft riktigt bra väderförhållanden, bland de bättre i Sverige, vi bor i zon 3-4 fast det är i Dalarna.
Viktigt att skriva är att vi inte har lyckats med allt vi sått, av olika anledningar har vi misslyckats rejält med stora delar av tomatskörden (de har gett 2-3 kilo senaste veckorna av förväntat 10-12kilo)
Grönkålen, pak- choi, vissa löksorter, vissa gurkor mm dog av att rötter eller det ovan jord blev mums till insekter.
Känner oss nöjda iaf, men det är lätt att bli kräsen om man lyckas med stora skördar allt för ofta.
 
Redigerat:
Solbelysta tomatplantor med gröna blad och omogna frukter i ett växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags att plocka mera
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
En stor hög med nyinkomna gula kantareller och en brun svamp som ligger på tidningspapper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varit och skördat i den större trädgården, börjar tycka att det räcker med svamp...
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Pagno skrev:
[bild]
Varit och skördat i den större trädgården, börjar tycka att det räcker med svamp...
Du är välkommen att skicka kantarellerna till mig om du vill :)
 
Du får gärna hämta dem, gratis. Imorgon vid denna tid har vi säkert något mera, hela familjen blir helt tokig så här års.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.