1 002 216 läst · 8 067 svar
1002k läst
8,1k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Rensat en rabatt lite halvhjärtat, tagit bort en del felplacerad sly och beskurit ett plommonträd. Gick runt och planerade hur jag ska beskära äppleträden framöver, men det jobbet får vänta några veckor.
Medlem
· Norrbotten
· 100 inlägg
Vi överraskades av svärföräldrarna som oannonserat kom och gav oss deras gamla charmiga grillplats och samtidigt fick vi ett par stockar att kapa upp till ved, då behovet att lägga veden nånstans där den höll sig hyfsat torrt hastigt uppstod så turbo snickrade jag ihop en liten ställning och såhär i efterhand när jag ser min skapelse... stoltheten jag känner... alltså det går inte att beskriva, det måste vara såhär nyblivna föräldrar känner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller på att sprita bondbönor från köksträdgården. Frågar mig varje år om det är värt allt besvär med att plocka, sprita, koka, ploppa bort skalet på varje böna och sedan tillreda (iofs nästan bara lite smörsvängda). Varje gång när jag äter bönorna så är svaret ja, det är värt besväret! Finns det något godare än bondbönor!?
Jordgubbar! åhh jordgubbar.. (jag är en sucker för jordgubbar, nästan så ingen annan får smaka..)
Min andra halva har skördat några bönor häromdagen (vi satte tre sorter, är osäker på vilka.. men den ena är iaf lila/svart), men vi har inte hunnit smaka dem än..
Min andra halva har skördat några bönor häromdagen (vi satte tre sorter, är osäker på vilka.. men den ena är iaf lila/svart), men vi har inte hunnit smaka dem än..
Det är förmodligen haricots vertes, dvs vanliga brytbönor. Färgen är vackert lila på plantan men när man kokar bönorna blir de gröna (tyvärr).
Det finns också gula vaxbönor (ser ut som gröna bönor förutom färgen). de behåller sin gula färg när man kokar dem.
Det finns också gula vaxbönor (ser ut som gröna bönor förutom färgen). de behåller sin gula färg när man kokar dem.
Vad är det för bondbönor? Har de något namn? Svenskt eller latinskt? Har aldrig hört talas om lila bondbönor. Eftersom jag älskar bondbönor måste jag förstås få tag på dessa till nästa år.Pagno skrev:
Vi har så många olika bönor men jag hittade en inköpslista från tidigare år via impecta.Hemmakatten skrev:
Jag är mera än halvsäker på att det är: Vicia Faba, som sorten heter.
Inte helt 100 på det men nästan.
Hur som helst är det en bra sort som ger smakrik och tidig skörd samt att den efter utplantering inte har några större problem med att temperaturen dippar ner mot noll.
Den kan även gå under namnet: "A GRANO VIOLETTO"
Hittade en länk:
http://www.impecta.se/sv/artiklar/bondbona-2.html
Redigerat: