KristinaRT skrev:
Ryktet går på igelkott-facebook; nyss hade vi 7 st som mumsar i trädgården.
...
Har de små rackarna kanske läst den här tråden
https://www.byggahus.se/forum/threads/har-verkligheten-hunnit-ifatt-nu.280841/ :)

Men för länge länge sedan, när vi bodde på Asperö i Göteborgs södra skärgård, en bilfri ö, kom faktiskt kottarna fram och busade när vi satt i vår lilla trädgård alldeles utanför husväggen.
Vi fick be gäster att behålla strumpor och skor på, för att de inte skulle bli bitna av igelkottarna :)
En gång tog jag till och med en kotte i cykelkorgen och körde den 500 meter bort och släppte ut den där, för de började bli alltför närgångna hemmavid :p

• Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
KristinaRT
Jag trodde inte riktigt på att de faktiskt kan bli ganska tama, men det kan de alltså....
Intressant är att katten och kottarna har utvecklat någon slags "vi låtsas inte se varandra"-förhållande, ingen part tittar på den andra. En gång hittade jag en kotte under altanbordet, 2 dm från katten som vilade :)

Jag är så glad att de kommer hit, men ska nog tänka på att stänga altandörren i fortsättningen :rolleyes:

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Cicaro skrev:
Snygg portal, tänkt att gå under?

Om du tänker ha samma sort så är det bara vänta tills den du har rotslår en gren du missar att binda upp. Om du ska flera sorter leta rent, finns många goda som inte är de vanligaste två-tre som alla plantskolor har :)
Precis, den är tänkt att kunna gå under. Det verkar ju lätt att fixa fler plantor själv. Då kan det räcka att skaffa en ny planta av en annan sorts björnbär. Jag får går runt i alla plantskolor. Tackar för tipset!

Vi har plockat krusbär nu på morgonen. Knashund. Ursäkta suddig video, såg bra ut i telefonen. :confused:

[video=youtube;4bJWjI_FZoE]https://www.youtube.com/watch?v=4bJWjI_FZoE&feature=youtu.be[/video]

• Gilla
Dalbotant och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Maken såg för några dagar sedan en räv som mumsade på en vildsådd krusbärsbuske, krusbär är tydligen populära. Vi hade för ett antal år sedan en katt som åt hallon direkt från buskarna.

Hemmakatten skrev:
Maken såg för några dagar sedan en räv som mumsade på en vildsådd krusbärsbuske, krusbär är tydligen populära. Vi hade för ett antal år sedan en katt som åt hallon direkt från buskarna.
Djur är lustiga ibland. Plötsligt sitter riktiga köttätare och betar.
Ungefär som Fantomens lejon som betar tillsammans med lammen :)

Här är våra kissekatter, som äter majs tillsammans med hönsen.
Båda djurarterna älskar majs :wow:
Två katter och höns äter majs på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Hammarfall och 5 till
  • Laddar…
Äntligen köpt en ny grill. Det blev lite skillnad i grillyta 😂

Stor ny grill jämfört med en gammal mindre på en uteplats med trädgårdsmöbler och parasoll.
Skapa konto

• Gilla
Albinp3 och 4 till
  • Laddar…
Mina katter vet inget bättre än majsspad. Mums!

Naturliv skrev:
Precis, den är tänkt att kunna gå under. Det verkar ju lätt att fixa fler plantor själv.
Du kanske vill försöka forma om portalen lite så, så att den blir lite bredare upptill? Björnbären blir ju större högre upp, så det är inte helt lyckat att den smalnar av.

Vad gäller spridning så är vissa björnbärssorter riktigt jävliga på att sprida sig, vi får upp dem mitt i altangolvet, ett par meter från busken. Inte lika hemskt som parkslide, men närapå ibland. Inte smakar de något heller, mycket trist sort vi har.

Anna_H skrev:
Du kanske vill försöka forma om portalen lite så, så att den blir lite bredare upptill? Björnbären blir ju större högre upp, så det är inte helt lyckat att den smalnar av.
Jag tänkte också så, men jag avvaktar och ser hur plantan tar sig. Just nu händer allt den nedre halvmetern och i år hinner den väl inte växa till sig direkt. Jag vet ju inte ännu hur den förgrenar sig eller om den trivs på växtplatsen överhuvudtaget. Nästa år vet jag förhoppningsvis mer.

Naturliv skrev:
Precis, den är tänkt att kunna gå under. Det verkar ju lätt att fixa fler plantor själv. Då kan det räcka att skaffa en ny planta av en annan sorts björnbär. Jag får går runt i alla plantskolor. Tackar för tipset!
Jo det är lätt. Jag har överallt här (huset hade stått tomt ett tag och trädgården oskött x antal år)

Min favorit heter brom-do-lo. Inte vanlig numera men vanlig på 70-80talet :) stora å ruskigt goda bär. Hittar du den slå till och tipsa mig var jag får tag i en planta ty föräldrarna flyttade på 90talet å fick inte med någon stickling tyvärr

Närbild på växt med omogna frökapslar, omgiven av gröna löv, mot suddig naturbakgrund.
Skapa konto

Jag vet vad det är, men hade aldrigt tänkt på att de såg ut sådär "längs vägen".. :)

I övrigt har jag lyckats klämma in en timmes gräsklippning innan regn kom.. krattat lite äpplen och börjat "städa" lite.

Mogna plommon på en gren bland gröna blad, undran om det är krikon.
Skapa konto

Hittade en ny grej i trädgården idag.. vi tvistar om vad det är..
Någon som vet?

:)

Träd eller buske? Taggigt?

Bonnier: Maken sa plommon (smakade oxå).. Medan jag tyckte att sådär växer inte ett träd..och bladen såg inte ut som på det trädet vi planterade förra året.. det här var mer "buskaktogt" många stammar i salig röra..

..glömde titta om det var taggigt! Men jag klippte nått där tidigare som var taggigt..(har inte haft frukt på trädet innan, tog tre år å "hitta" det)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.