K
Vi har fått 50m3 jord och kan äntligen få lite liv i vår grusplan till tomt! Har ni några tips på vad jag kan sätta? Det ska vara billigt och enkelt.. tänkte börja med solrosor att ha som insynsskydd och gröngödning.
 
Nyss skördad grön squash som väger 1214 gram på en digital köksvåg med dekorativa hjärtan och texten "SQUASH".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vår första squash är skördad :)
 
  • Gilla
AndersPS och 9 till
  • Laddar…
K
Snigla skrev:
[bild]

Vår första squash är skördad :)
Nice! Vi tvistar lite om när vi ska plocka vår största, har du någon tumregel? Vår väger nog inte mer än ett halvt kg är 25 cm lång. Men där är många så jag tycker att man kan plocka den för att ge plats till andra. Förra året plockade vi en på 4 kg som var stor som vår ettåring, så långt behöver det kanske inte gå :)
 
Men hörrni, squashen är som godast när den är strax över 10 cm lång...
Disclaimer - tycker jag i alla fall.

Både skal och kärnor blir hårdare ju större man låter frukten bli. Den storleken som de har när man köper i affären är inte för att smaken är som bäst då utan för att den ger mer betalt för odlaren. Odlar man själv så är det lyx att äta när var råvara är som godast och i squashens fall så är det innan den blir så där stor. Sen finns det ju oftast inte en chans att hinna äta upp alla frukter innan de växt för mycket men det är ju en helt annan historia. :)
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Hm om jag skriver här innebär det då att jag kommer att hinna det jag behöver göra idag? (Testar trots att tråden heter vad har d gjort för jag har tänkt att jag ska göra det här i flera dagar nu men inte hunnit med pga spackling, målning osv)

Idag SKA jag skörda alla tomater som börjat bli övermogna på plantorna för att det blir mer moget än jag hinner äta. Sen SKA jag halvera dem, blanda med vitlök, salt och lägga in i ett tråg i ugnen för att torka långsamt så det blir mumma kvar till i vinter.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Kallebo skrev:
Nice! Vi tvistar lite om när vi ska plocka vår största, har du någon tumregel? Vår väger nog inte mer än ett halvt kg är 25 cm lång. Men där är många så jag tycker att man kan plocka den för att ge plats till andra. Förra året plockade vi en på 4 kg som var stor som vår ettåring, så långt behöver det kanske inte gå :)
Jag brukar vänta på att den "fyllt ut" sitt skal.. som den jag fotade ..den har jag kollat på varje kväll i en vecka i väntan på att de sista cm skulle "fyllas ut".. :) jag gillar proportioner hehe.. den ska ju se klar ut! Oavsett om den är 10 el 30 cm lång! :)

Har man många på g, då kan man ju tänka sig att plocka av någon tidigare..för att ge resten lite mer energi. Men plantorna är duktiga ändå.. de brukar klara det galant..man får vattna mycke :)
 
Dalbotös skrev:
Men hörrni, squashen är som godast när den är strax över 10 cm lång...
Disclaimer - tycker jag i alla fall.

Både skal och kärnor blir hårdare ju större man låter frukten bli. Den storleken som de har när man köper i affären är inte för att smaken är som bäst då utan för att den ger mer betalt för odlaren. Odlar man själv så är det lyx att äta när var råvara är som godast och i squashens fall så är det innan den blir så där stor. Sen finns det ju oftast inte en chans att hinna äta upp alla frukter innan de växt för mycket men det är ju en helt annan historia. :)
Smaksak :) tycker inte om de små i affären.. de är lite tråkiga att laga mat med. Funkar dock bra i småbitar i grytor /köttfärssås osv.. Men de får gärna vara lite större när de ska grillas, stekas, gratineras med topping..eller göras lasagne på (y)
 
Mikael_L
Har klippt gräsmattan.

Men bara halva ... :x

Sen hittade jag en sten och så blev det jordfräs några varv ...
Gräsklipparen med en synlig skada på kniven orsakad av en sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hus520 och 3 till
  • Laddar…
Tomaterna börjar ta sig, plantan är en 2år(!) gammal ICA planta som köptes för 49:- med några tomater på. Idag är den 160cm hög och bär ca 50st tomater

Växande tomatplanta med många gröna tomater hängande i kruka inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
hus520 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Har klippt gräsmattan.

Men bara halva ... :x

Sen hittade jag en sten och så blev det jordfräs några varv ...
[bild]
En kombinerad gräsklippare och gräsmatteluftare - smart!
 
  • Gilla
MissAnpassad och 1 till
  • Laddar…
Vilken jävla smäll! (Som dynamitharry säger)
 
K
Slängde ut ett kilo solrosfrön igår för att ha till gröngödning.. idag har det varit fågelkalas :)

Vi får väl hoppas att några frön klarar sig.



Har tänkt plantera ett träd och måste ta mig igenom stenhård morän, stenarna är inte så farligt stora men de ligger tätt och väl packade, vi slet en halvtimme med spade och spett och kom drygt en halv dm av vår halvmeter...

Kom på att man kan använda borrhammaren med bilmejsel.. tror ni att det kan vara en bra idé?
 
Cicaro skrev:
Hm om jag skriver här innebär det då att jag kommer att hinna det jag behöver göra idag? (Testar trots att tråden heter vad har d gjort för jag har tänkt att jag ska göra det här i flera dagar nu men inte hunnit med pga spackling, målning osv)

Idag SKA jag skörda alla tomater som börjat bli övermogna på plantorna för att det blir mer moget än jag hinner äta. Sen SKA jag halvera dem, blanda med vitlök, salt och lägga in i ett tråg i ugnen för att torka långsamt så det blir mumma kvar till i vinter.
Hälften rätt i vart fall? Hann skörda, halvera dem och lägga dem på ett tråg samt salta. Vitlöken glömde jag dock bort men bara man kommer ihåg det när man ska använda dem gör ju inte det mycket :)

Halverade tomater på ett tråg i ugnen, salta och redo för att rostas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Började klippa björkhäcken men det var alldeles för varmt så det avbröts.
Tog ner ett par träd istället och klippte lite mindre buskar
 
Mikael_L skrev:
Har klippt gräsmattan.

Men bara halva ... :x

Sen hittade jag en sten och så blev det jordfräs några varv ...
[bild]
..en sten? :eek: säker på att det inte var urberget? :p
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.