1 004 273 läst · 8 067 svar
1004k läst
8,1k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Det låter mer som tillit än som morän. Tillit är morän som utsatts för högt tryck (under en inlandsis som exempel) och litifierats så det blivit en sedimentär bergart.Kallebo skrev:Slängde ut ett kilo solrosfrön igår för att ha till gröngödning.. idag har det varit fågelkalas
Vi får väl hoppas att några frön klarar sig.
Har tänkt plantera ett träd och måste ta mig igenom stenhård morän, stenarna är inte så farligt stora men de ligger tätt och väl packade, vi slet en halvtimme med spade och spett och kom drygt en halv dm av vår halvmeter...
Kom på att man kan använda borrhammaren med bilmejsel.. tror ni att det kan vara en bra idé?
Tillit kan gå att gräva i med grävmaskin. Alla bergarter är inte stenhårda, sandsten är exempelvis ganska mjuk på sina håll och vi ska inte ens tala om myrmalm, den kan du krossa med dina händer. Märks det att jag är geologinörd?Kallebo skrev:
Tja, idag var en sån där dag man tillbringade mest i huset, men gräsmattan var tvungen att klippa om den ska se reko ut till fredagens gäster. Tyvärr tyckte inte min kropp om att byta krypande ställning med borrmaskin och spackelspade mot en gräsklippare anpassad för någon som är en halvmeter kortare än mig.
Måste få tag i någon med svets som kan loppa fast handtaget i en högre vinkel.... (två timmars nackspärr senare är dock gräsmattan klippt och alla hål i vardagsrum/sovrum klara)
Måste få tag i någon med svets som kan loppa fast handtaget i en högre vinkel.... (två timmars nackspärr senare är dock gräsmattan klippt och alla hål i vardagsrum/sovrum klara)
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Fyllhammare är nog annars ett vettigt verktyg till ändamålet!Kallebo skrev:Slängde ut ett kilo solrosfrön igår för att ha till gröngödning.. idag har det varit fågelkalas
Vi får väl hoppas att några frön klarar sig.
Har tänkt plantera ett träd och måste ta mig igenom stenhård morän, stenarna är inte så farligt stora men de ligger tätt och väl packade, vi slet en halvtimme med spade och spett och kom drygt en halv dm av vår halvmeter...
Kom på att man kan använda borrhammaren med bilmejsel.. tror ni att det kan vara en bra idé?
Skulle klippa gräset för första gången på en månad men det kom rätt mycket rök ur gräsklipparen så jag fick avbryta. Funderar på om det är allvarligt... Hur vet jag om den håller på att dö rökdöden...?
Idag har jag börjat att jordförbättra runt den björnbärsportal vi byggde igår (av armeringsnät och armeringsjärn). Sand är iblandat, men gödsel och planteringsjord återstår. Det får vänta tills imorgon. Jag ser fram emot att plantera den björnbärsplanta vi fick i present och till våren blir det säkert ett par plantor till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skördat ett par plantor med potatis jag satt i ett par krukor, eftersom mina paprikaplantor behövde flytta till större. Potatisen står nu på spisen och ska bli dagens middag med annat smått och gott ur trädgården. Egenodlat är gott.
Snygg portal, tänkt att gå under?Naturliv skrev:Idag har jag börjat att jordförbättra runt den björnbärsportal vi byggde igår (av armeringsnät och armeringsjärn). Sand är iblandat, men gödsel och planteringsjord återstår. Det får vänta tills imorgon. Jag ser fram emot att plantera den björnbärsplanta vi fick i present och till våren blir det säkert ett par plantor till.
[bild]
Om du tänker ha samma sort så är det bara vänta tills den du har rotslår en gren du missar att binda upp. Om du ska flera sorter leta rent, finns många goda som inte är de vanligaste två-tre som alla plantskolor har
Ryktet går på igelkott-facebook; nyss hade vi 7 st som mumsar i trädgården.
En fick jag tom vänligt men bestämt putta ut ur vardagsrummet där h*n spatserade in på jakt efter mer mat
Kanske borde snickra ihop några kottebon inför vintern?
En fick jag tom vänligt men bestämt putta ut ur vardagsrummet där h*n spatserade in på jakt efter mer mat
Kanske borde snickra ihop några kottebon inför vintern?