För någon månad sedan plockade jag den röda trädgårdskorgen helt full med små kart, men idag var jag tvungen att plocka mycket mer, för att försöka rädda trädet. De plockade plommonen är inte mogna, så de åkte till containern för "fallfrukt" på återvinningscentralen. I den containern var det rena julafton för något tusental getingar, så de kom till någon nytta.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
HasseTeknik skrev:
För någon månad sedan plockade jag den röda trädgårdskorgen helt full med små kart, men idag var jag tvungen att plocka mycket mer, för att försöka rädda trädet. De plockade plommonen är inte mogna, så de åkte till containern för "fallfrukt" på återvinningscentralen. I den containern var det rena julafton för något tusental getingar, så de kom till någon nytta.
Annars har jag en bekant som kan göra Slivovica, en mäsk på plommon, han bor såklart inte i Sverige, här är det inte tillåtet med sådant ofog, glömde precis var han bor och heter, förresten vi kan kalla det för att han gör plommonvin, det får man göra i vårat land, inte lika onyttigt, barn i Frankrike dricker vin så det är nyttigare, min kompis använder sig av frukt i olika mognadsstadier, helst fallfrukt som närapå börjat spontanjäsa. Undrar om det finns någon regel för att lagra spontanjäst frukt hur man vill? Nu spånade jag iväg, glöm vad jag skrev.
Öl bryggs gärna, och ofta, har någon av forummedlemmarna humle så skriv gärna vilken sort, jag inhandlar gärna om det finns.
Mvh P-A
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Hammarfall skrev:
Då blir svaret "Du och ditt byggahus". 😀
Det där känner jag igen ;)
Det får jag med höra allt som oftast.
 
Pagno skrev:
Annars har jag en bekant som kan göra Slivovica, en mäsk på plommon, han bor såklart inte i Sverige, här är det inte tillåtet med sådant ofog, glömde precis var han bor och heter, förresten vi kan kalla det för att han gör plommonvin, det får man göra i vårat land, inte lika onyttigt, barn i Frankrike dricker vin så det är nyttigare, min kompis använder sig av frukt i olika mognadsstadier, helst fallfrukt som närapå börjat spontanjäsa. Undrar om det finns någon regel för att lagra spontanjäst frukt hur man vill? Nu spånade jag iväg, glöm vad jag skrev.
Öl bryggs gärna, och ofta, har någon av forummedlemmarna humle så skriv gärna vilken sort, jag inhandlar gärna om det finns.
Mvh P-A
Forna Jugoslavien? Ev Kroatien kanske? Slivovica är hemskt :S
 
Ramnemark skrev:
Forna Jugoslavien? Ev Kroatien kanske? Slivovica är hemskt :S
Mjoe, slivovica är hemst i de flesta fall, men det här "vinet" är riktigt gott som en Bosniak´s familj gör.
Badel Sljivovica ( Kroatien ) är en inte så sötsliskig variant och riktigt god, de sötare/sockriga varianterna är lite för mycket för min smak, de hemgjorda kan vara allt från en liknelse, allt från Moonshine till en 18 årig Yamazaki.
Men de flesta smakar som dåligt hembränt.:surprised:
Och vips blev det en sprittråd!
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Beskuren hög av gula och gröna tomater och löv på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hårdrensat i tomatväxthuset.
Olika mognadsstadier av tomater och en sekatör på en träyta efter beskärning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Glömde att ta av de omogna tomaterna, de skall läggas in i lag, som pickles.
Nedklippt tomatplanta med omogna gröna tomater på fuktig jord i växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vissa plantor blev lite väl mycket klippta.
Mogen gul Sungold-tomat på planta i växthus med omogna tomater och beskurna grenar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stora gula, tror att de heter Sungold, nästan alla de blev mögelangripna.
Hög med nytt plockade, gula kantareller på ett träbord bredvid en kniv och ett måttband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter arbetet var jag bara tvungen att titta efter svamp på ett nytt ställe.. Hittade lite, vi ska ut senare hela familjen och plocka lite mera.
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Vad gör ni med all svamp? :D
 
Förpackade torkade trattkantareller på ett bord med dekor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi gör sådana här, första gången i mitt liv som jag kommer att sälja svamp, det blir på en lokal skördemarkmad.
En del av det som blir över hade jag tänkt höra med Admin, om det går att anordna någon form av utlottning, tävling.
Vi kommer att ha mycket svamp, kan gott vara med och sponsra med något. Det är några mindre frågor om vissa detaljer jag kommer att ta med de ansvariga.
Och självklart skall hemmakatten med familj få, det har jag redan skrivit..

Vi säljer inget, ger bort till de som vill ha..
Oftast i matkassar, orensat, fast våra orenaste kassar har vi fått höra är bättre rensade än det som säljs i butiker.
Mvh. P-A
 
Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten och 5 till
  • Laddar…
Den som kan svamp ser att det är trumpetsvamp med i de påsar vi gjort, alltså blandat trattkantareller och röd/gul trumpetsvamp.
 
Hemmakatten
Pagno skrev:
[bild]

Vi gör sådana här, första gången i mitt liv som jag kommer att sälja svamp, det blir på en lokal skördemarkmad.
En del av det som blir över hade jag tänkt höra med Admin, om det går att anordna någon form av utlottning, tävling.
Vi kommer att ha mycket svamp, kan gott vara med och sponsra med något. Det är några mindre frågor om vissa detaljer jag kommer att ta med de ansvariga.
Och självklart skall hemmakatten med familj få, det har jag redan skrivit..

Vi säljer inget, ger bort till de som vill ha..
Oftast i matkassar, orensat, fast våra orenaste kassar har vi fått höra är bättre rensade än det som säljs i butiker.
Mvh. P-A
Ja men gulle dig, det var inte meningen tigga svamp av dig. Och jag vet inte riktigt vad jag kan ge dig i stället. Hemmagjord chutney, äppelmos o inlagda gurkor har ni ju redan.
 
Hemmakatten skrev:
Ja men gulle dig, det var inte meningen tigga svamp av dig. Och jag vet inte riktigt vad jag kan ge dig i stället. Hemmagjord chutney, äppelmos o inlagda gurkor har ni ju redan.
Två trälådor fyllda med gula kantareller och trattkantareller på ett köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ingen fara, det kommer att räcka och bli över, vi tog en liten kvällstur, råkade hitta lite mera svampar..
Vi behöver inget istället, eller kanske du har några spännande frön, det gillar jag..
 
Snart vet vi inte hur vi ska hinna torka allt..
Frånprocessen för torkning av kaneläpplen med en frukttork i hushållet, skivade äpplen på torknät och äpplebitar redo att torkas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Torken går för fullt med kaneläpplen, myggfönstren får agera förtorkad..
Myggnät fyllt med torkande kaneläpplen framför vit öppen spis och vit byrå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måste snart vara tjänstledig, hinner inte vara på jobbet.
 
  • Gilla
Ramnemark och 2 till
  • Laddar…
Svurit över tomatsorter som behöver tjuvas. Brukar bara odla sorter som inte behöver det, oftast coctailtomater men fick i ett byte några plantor som tydligen skulle tjuvas vilket jag har slarvat med. Har gått loss med sekatör och funderat varför man ens odlar den typen av arbetskrävande tomater?

Tomatåret/odlingsåret 2016 går till historien som ett misslyckande, har regnat och varit kallt så mycket har möglat, både i och utanför växthuset. Kålmal, kålfjäril, rådjur, skator, mördarsniglar och grävling (!) har haft kalas på mycket av det jag ville ha själv. :( Sen och kall vår gjorde att få saker ville börja växa och hade för dålig kraft när de blev ansatta.
I ett anfall av "tröstshopping" inhandlades massor med vårlökar som grävdes ner idag med förhoppning om att nästa år, då jäklar vad skafferi och frys skall fyllas. :)
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hemmakatten
Pagno, jag kan kanske få tag på lite udda tomatfrön. Det finns en ekologisk trädgård i närheten som odlar allt själva och säljer på våren och sommaren. Jättetrevligt ställe, http://www.vaxplatsnybyn.com/, Där brukar jag handla. De har säkert 40-50 olika tomatsorter varje år. De har också många olika squashplantor. Förhoppningsvis kan jag få tag på lite frön där och ge dig.
 
Småskördat lite
Olika mognadsgrader av körsbärstomater på gren inuti en papperspåse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyskördade rädisor med blad och jordrester i en brun påse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Pagno och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.