993 224 läst · 8 026 svar
993k läst
8,0k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Vi prenumererar sedan 10år på tidningen "Åter". Enligt citat " En tidning med praktiska artiklar om självhushållning: odling och djurhållning till husbehov, ekologiskt byggande och boende, hantverk, alternativ ekonomi och energi, att ta till vara mat, osv."
Inte för att vi nånsin kommer att byta syllen på en timmerstuga eller garva ett fårskinn utan för att tidningen inspirerar och upplyser om vad som faktiskt går att göra som enskild person. Många tips har vi fått genom åren, allt ifrån att anlägga örtträdgård, ta hand om och förvara och mjölksyra grönsaker, tillverka egna ostar till att rimma sin egen julskinka. 4 nummer per år, 30:- kronor per nummer (på ekologiskt papper förstås! ) En charmig tidning med en upplaga på +5000 prenumeranter, de behöver (förstås) alltid nya prenumeranter, så pröva på att läsa ett nummer eller två.
De har även ett forum som heter alternativ.nu med många läsvärda trådar.
Inte för att vi nånsin kommer att byta syllen på en timmerstuga eller garva ett fårskinn utan för att tidningen inspirerar och upplyser om vad som faktiskt går att göra som enskild person. Många tips har vi fått genom åren, allt ifrån att anlägga örtträdgård, ta hand om och förvara och mjölksyra grönsaker, tillverka egna ostar till att rimma sin egen julskinka. 4 nummer per år, 30:- kronor per nummer (på ekologiskt papper förstås! ) En charmig tidning med en upplaga på +5000 prenumeranter, de behöver (förstås) alltid nya prenumeranter, så pröva på att läsa ett nummer eller två.
De har även ett forum som heter alternativ.nu med många läsvärda trådar.
Redigerat:
Jag håller med Hemmakatten om att Åter är en riktigt intressant tidning. Till och med min åldriga överklasstant lånade några av mig och läste dom från pärm till pärm. Mitt "favoritrecept" är hur man tillagar en grävling (aldrig provat det själv, men gillar att man tar tillvara på resurser).
Pagno skrev:Måste ni från Västmanland ha påsar som har texten:
"Så här använder du påsen"
Jag vill inte antyda något, men du bor i en större stad, eller hur?
Sorry, kunde inte låta bli.....
Kul att ni får skörd, jag har förstått att tomaterna har varit svåra i år, min mamms, i Knivsta har bara blommor och små gröna tomater än så länge samt att deras humle dog......
Hahah ja, 8km från större stad det är inte ofta kommunen är övertydlig med hur saker ska gå till/fungera/ göras men de börjar kanske med kompostpåsar och jobbar sig upp?
Tog upp 3st morötter av okänd sort ! Ska provas imorgon!
Med vänlig hälsning, fremax
Regn.
Squashen, tapir, klarade sig efter min omilda beskärning.
Lite trögare med de runda, kommer inte ihåg vad de heter.
Aubergin gillar vårdat uteklimat, lite angripna stammar, mest ett prov om de trivs.
Nästa generation pysslig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Squashen, tapir, klarade sig efter min omilda beskärning.
Logga in
Skapa konto
Lite trögare med de runda, kommer inte ihåg vad de heter.
Logga in
Skapa konto
Aubergin gillar vårdat uteklimat, lite angripna stammar, mest ett prov om de trivs.
Logga in
Skapa konto
Nästa generation pysslig.
Logga in
Skapa konto
Vi pratade precis om vad andra gör när man är ensamma vuxna, barnvakt ordnad, då går man ut i skogen, gör inte alla så?
Som tidigare skrivet, om man kan vara beroende av skogen, lite svampoholic, så kan det vara att vi ligger i riskzonen..
Har inlett försök med att bekämpa insekterna som angriper våra plommon.
Larverna i plommonen ska hindras från att krypa ner, förpuppas och övervintra i gräset. När köldgraderna kommer tar vi bort duken men till våren är tanken att den åker fram igen för att hindra de flygande insekterna från att flyga upp och lägga nya ägg.
De flesta frukterna ser ut så här även om man kan hitta några enstaka orörda.
Om ett år får vi se om det gett resultat (om det var värt besväret).
Logga in
Skapa konto
Larverna i plommonen ska hindras från att krypa ner, förpuppas och övervintra i gräset. När köldgraderna kommer tar vi bort duken men till våren är tanken att den åker fram igen för att hindra de flygande insekterna från att flyga upp och lägga nya ägg.
Logga in
Skapa konto
De flesta frukterna ser ut så här även om man kan hitta några enstaka orörda.
Om ett år får vi se om det gett resultat (om det var värt besväret).
Ja vad spännande det blir, Ipaden stavar lite som den vill, inte som jag skriver.....Pagno skrev:
Jordärtskockorna har lagt in en ny växel, de är dock lite för små ännu, någon som vill ha rotklumpar?
De växer och sprider sig väldigt mycket, bäst för våran del att ha dem i lådor..
Vi visste inte hur många som behövde sättas, fick höra att en femtedel hade räckt..
De växer och sprider sig väldigt mycket, bäst för våran del att ha dem i lådor..
Logga in
Skapa konto
Vi visste inte hur många som behövde sättas, fick höra att en femtedel hade räckt..
Jag vill, jag vill..Pagno skrev:
(hur många satte ni?)