Alla är hobbyodlare.. bara på olika nivåer med olika förutsättningar och planer :)

Men ni är ena jäkla svampplockare alltså, i'm impressed! (y)
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi prenumererar sedan 10år på tidningen "Åter". Enligt citat " En tidning med praktiska artiklar om självhushållning: odling och djurhållning till husbehov, ekologiskt byggande och boende, hantverk, alternativ ekonomi och energi, att ta till vara mat, osv."

Inte för att vi nånsin kommer att byta syllen på en timmerstuga eller garva ett fårskinn utan för att tidningen inspirerar och upplyser om vad som faktiskt går att göra som enskild person. Många tips har vi fått genom åren, allt ifrån att anlägga örtträdgård, ta hand om och förvara och mjölksyra grönsaker, tillverka egna ostar till att rimma sin egen julskinka. 4 nummer per år, 30:- kronor per nummer (på ekologiskt papper förstås! :)) En charmig tidning med en upplaga på +5000 prenumeranter, de behöver (förstås) alltid nya prenumeranter, så pröva på att läsa ett nummer eller två.
De har även ett forum som heter alternativ.nu med många läsvärda trådar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Jag håller med Hemmakatten om att Åter är en riktigt intressant tidning. Till och med min åldriga överklasstant lånade några av mig och läste dom från pärm till pärm. Mitt "favoritrecept" är hur man tillagar en grävling (aldrig provat det själv, men gillar att man tar tillvara på resurser).
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Pagno skrev:
Måste ni från Västmanland ha påsar som har texten:
"Så här använder du påsen"

Jag vill inte antyda något, men du bor i en större stad, eller hur?;)

Sorry, kunde inte låta bli.....

Kul att ni får skörd, jag har förstått att tomaterna har varit svåra i år, min mamms, i Knivsta har bara blommor och små gröna tomater än så länge samt att deras humle dog......

Hahah ja, 8km från större stad ;) det är inte ofta kommunen är övertydlig med hur saker ska gå till/fungera/ göras men de börjar kanske med kompostpåsar och jobbar sig upp?

Tog upp 3st morötter av okänd sort ! Ska provas imorgon!

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Och bild på dessa..

Tre nyskördade morötter med jordrester på en mörkgrå metallisk yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
fremax skrev:
Och bild på dessa..

[bild]

Med vänlig hälsning, fremax
Det var inga dåliga doningar du har att komma med, lite avundsjuk, måste erkänna att du har större än jag....morötter....våra har valt att leka minimorötter.
 
Regn.
Zucchiniplant med en mogen frukt, blad och blomknopp i en trädgårdsbädd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Squashen, tapir, klarade sig efter min omilda beskärning.
En grön squash som växer bland stora blad och fuktig jord i ett trädgårdsland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite trögare med de runda, kommer inte ihåg vad de heter.
Växter med mörklila auberginer hänger från sina grenar, regndroppar syns på grönsakerna och bladen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Aubergin gillar vårdat uteklimat, lite angripna stammar, mest ett prov om de trivs.
Ung aubergineplanta i kruka med fuktig jord inne i ett växthus, droppar syns på plasten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästa generation pysslig.
 
Stora mängder plockade svampar på ett träbord i olika förvaringslådor och skålar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi pratade precis om vad andra gör när man är ensamma vuxna, barnvakt ordnad, då går man ut i skogen, gör inte alla så?
Som tidigare skrivet, om man kan vara beroende av skogen, lite svampoholic, så kan det vara att vi ligger i riskzonen..:surprised:
 
  • Gilla
KnockOnWood och 3 till
  • Laddar…
Har inlett försök med att bekämpa insekterna som angriper våra plommon.

Plommonträd med skyddande duk runtom för att förhindra insektsangrepp på frukterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Larverna i plommonen ska hindras från att krypa ner, förpuppas och övervintra i gräset. När köldgraderna kommer tar vi bort duken men till våren är tanken att den åker fram igen för att hindra de flygande insekterna från att flyga upp och lägga nya ägg.

Hand håller ett skadat plommon med synliga ägg eller larver nära toppen, med trädgård i suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De flesta frukterna ser ut så här även om man kan hitta några enstaka orörda.

Om ett år får vi se om det gett resultat (om det var värt besväret).
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Pagno skrev:
Regn.
[bild]
Squashen, tapir, klarade sig efter min omilda beskärning.
[bild]
Lite trögare med de runda, kommer inte ihåg vad de heter.
[bild]
Aubergin gillar vårat uteklimat, lite angripna stammar, mest ett prov om de trivs.
[bild]
Nästa generation physalis.
Ja vad spännande det blir, Ipaden stavar lite som den vill, inte som jag skriver.....
 
Bondbönor är bland det godaste, eller en av de godaste vegetariska råvaror jag vet..
Färska bondbönor och skidor; några öppna med synliga röda och gröna bönor, andra hela på en bricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även om jag inte är vegetarian så finns det inte mycket som är godare än lättkokta bönor med salt och smör.
 
Jordärtskockorna har lagt in en ny växel, de är dock lite för små ännu, någon som vill ha rotklumpar?
De växer och sprider sig väldigt mycket, bäst för våran del att ha dem i lådor..
Jordärtskockors unga växter i lådor som växer i en trädgård, ännu för små att skördas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi visste inte hur många som behövde sättas, fick höra att en femtedel hade räckt..
 
Vi har delar i området som inte hinns med riktigt. Trädgård med växthus, odlingslådor och en öppen grind, omgiven av växter och blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men det får vänta till nästa år.
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Ett päronträd med många omogna päron i en trädgård med trästaket i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Päronen tar sig riktigt bra i år. Ska bli spännande och se om det blir något ätbart!
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Pagno skrev:
Jordärtskockorna har lagt in en ny växel, de är dock lite för små ännu, någon som vill ha rotklumpar?
De växer och sprider sig väldigt mycket, bäst för våran del att ha dem i lådor..
[bild]
Vi visste inte hur många som behövde sättas, fick höra att en femtedel hade räckt..
Jag vill, jag vill.. (y)
(hur många satte ni?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.