F fribygg skrev:
Självklart kan en duktig förare klara körning för eget bruk med en tvåhjulsdriven traktor, men det fodrar ju en bättre förare än med fyrkrafs.
Jag gör mindre körspår nu med en liten 4hjulsdriven än vad jag gjorde med 135an förr.
Inte är det så svårt bara man tänker litet och inte har för brottom.
Med bakhjulsdrift är tyngdpunkten extremt viktig. Traktorn måste vara litet baktung så man får vikt på drivhjulen medan framhjulen mest glider ovanpå och så styr man lika mycket med styrbromsarna som med ratten. Har man fel balans måste man konstruera om någonting annars är det bara att stanna hemma. Min egen erfarenhet av skogskörning är med MF165 och 35 och Leyland 245. Fyrhjulsdrift i skogen har jag aldrig provat bara sett andra köra.

Har man pengarna och tillräckligt stort skogsbruk för att göra investeringen lönsam är naturligtvis en bra fyrhjulsdriven traktor med tillräcklig frigångshöjd och väl skyddad drivaxel märkbart bättre än det jag kör med.....men den skall dra ut mycket virke för att betala sig.
Min MF 165 är väl värd 5000-6000 euro så som den är i dag med nyrenoverad motor och i övrigt i gott bruksskick och utrustad med tilläggshydraulik och servostyrnig och snabbväxel och bottenpansar. En begagnad liten fyrhjuldriven traktor i motsvarande skick brukar kosta kring 20000 euro. Där räcker det inte att dra ut 40 kubik ved och några stocklass och köra på förtjänst på byggen någon vecka i året så som jag gör.

• Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Med bakhjulsdrift är tyngdpunkten extremt viktig. Traktorn måste vara litet baktung så man får vikt på drivhjulen medan framhjulen mest glider ovanpå och så styr man lika mycket med styrbromsarna som med ratten. Har man fel balans måste man konstruera om någonting annars är det bara att stanna hemma.
Intet är svårt när man väl kan det (och tar sig tiden). Sannolikt sinkar du @heimlaga i hop dina kökslådor med vanliga handverktyg och platsbygger köket med egensågad furu också.
Många av oss andra har/har haft lättare att lönearbeta och få ihop en lagom hög pengar på ett halvår eller så för att köpa den där bättre traktorn eller beställa det där nya IKEA köket som bara är att montera.

galento
N Niq skrev:
Nä har förstått att man ska ta det lugnt med växel i och tungt lass i nedförsbacke också så man inte får övervarv i motorn
Javisst det vill man inte ha 👍 men har inte upplevt det fast man kört i rejäla backar.

H heimlaga skrev:
Med bakhjulsdrift är tyngdpunkten extremt viktig. Traktorn måste vara litet baktung så man får vikt på drivhjulen medan framhjulen mest glider ovanpå och så styr man lika mycket med styrbromsarna som med ratten. Har man fel balans måste man konstruera om någonting annars är det bara att stanna hemma. Min egen erfarenhet av skogskörning är med MF165 och 35 och Leyland 245. Fyrhjulsdrift i skogen har jag aldrig provat bara sett andra köra.

Har man pengarna och tillräckligt stort skogsbruk för att göra investeringen lönsam är naturligtvis en bra fyrhjulsdriven traktor med tillräcklig frigångshöjd och väl skyddad drivaxel märkbart bättre än det jag kör med.....men den skall dra ut mycket virke för att betala sig.
Min MF 165 är väl värd 5000-6000 euro så som den är i dag med nyrenoverad motor och i övrigt i gott bruksskick och utrustad med tilläggshydraulik och servostyrnig och snabbväxel och bottenpansar. En begagnad liten fyrhjuldriven traktor i motsvarande skick brukar kosta kring 20000 euro. Där räcker det inte att dra ut 40 kubik ved och några stocklass och köra på förtjänst på byggen någon vecka i året så som jag gör.
https://www.nettikone.com/fiat/680/2295927

https://www.nettikone.com/zetor/7245-4x4/2354876

Jag tänkte påstå att man får en 4wd för bara lite mera pengar men även Zetortraktorer har visst stigit mycket i pris. Dom jag länkat är betydligt billigare än 20000€ men jag vet inte om dom motsvarar en MF 165 i storlek.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
På tal om motorvärmare... Min Mondeo har det såklart, men jag tycker effekten är lite klen.. efter 4 timmar på i några minusgrader orkar tempmätaren knappt röra sig...

På de äldre bilarna man haft har samma tid oftast varit 60 grader varm motor....

Är det bara klen effekt i nyare eller? Kan det vara en sån där modell som är klistrad på oljetråget, och man kanske skulle sätta på en slangvärmare med?
För motorns skull är nog varm olja mycket viktigare än varmt kylvatten.

galento
N Niq skrev:
[länk]

[länk]

Jag tänkte påstå att man får en 4wd för bara lite mera pengar men även Zetortraktorer har visst stigit mycket i pris. Dom jag länkat är betydligt billigare än 20000€ men jag vet inte om dom motsvarar en MF 165 i storlek.
Vore intressant att se men man fattar
tyvärr inte finska.

Ska " youtuba " och kolla din traktor fribygg 👍

galento galento skrev:
Vore intressant att se men man fattar
tyvärr inte finska.

Ska " youtuba " och kolla din traktor fribygg 👍
Vad vill du veta?
Om du använder telefon så kan du ju be den översätta. Funkar iaf på android misstänker att iphone har något liknande.
Man brukar få en någorlunda förståelig översättning.

Lite roliga Zetorfilmer

Har en självmordsbenägen T22:a
Ca 70/30 förhållande dvs 70% meck och 30% användning.

• Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
galento
Kan förstå att du är nöjd med denna Fribygg 👍

galento galento skrev:
Kan förstå att du är nöjd med denna Fribygg 👍

[media]
Vem som helst blir nöjd med en Zetor🤪
Röd traktor med plog på snötäckt väg nattetid, snöfall, arbetsbelysning tänd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Har en självmordsbenägen T22:a
Ca 70/30 förhållande dvs 70% meck och 30% användning.
Det gäller ju att ha både tålamod och gott om fritid om man ska få hem sin ved när det är 70/30, jag hade det inte och skaffade en ny liten traktor för ca 20 år sen.

En T22a innebär väl dessutom att man måste gå på bakifrån?

F fribygg skrev:
Det gäller ju att ha både tålamod och gott om fritid om man ska få hem sin ved när det är 70/30, jag hade det inte och skaffade en ny liten traktor för ca 20 år sen.

En T22a innebär väl dessutom att man måste gå på bakifrån?
Det stämmer, men det är inga problem att hoppa på.

Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Det stämmer, men det är inga problem att hoppa på.
Så skriver du i dag, men när du har en buren plog, bakblad eller vill sätta en vajerkran på traktorkroppen tror jag du kommer tycka annorlunda.

F fribygg skrev:
Så skriver du i dag, men när du har en buren plog, bakblad eller vill sätta en vajerkran på traktorkroppen tror jag du kommer tycka annorlunda.
Varken bakblad eller plog är något bekymmer.
Men ja, tanken är att det ska bli något med ingång från sidan så att säga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.