217 126 läst · 747 svar
217k läst
747 svar
Vad har Ni för traktorer ?
Jag använder de bästa maskinerna jag har råd med och arbetar så effektivt jag kan. Alltid.F fribygg skrev:Intet är svårt när man väl kan det (och tar sig tiden). Sannolikt sinkar du @heimlaga i hop dina kökslådor med vanliga handverktyg och platsbygger köket med egensågad furu också.
Många av oss andra har/har haft lättare att lönearbeta och få ihop en lagom hög pengar på ett halvår eller så för att köpa den där bättre traktorn eller beställa det där nya IKEA köket som bara är att montera.
Det finns andra ställen där pengarna gör större skillnad i effektivitet än att byta från bakhjulsdriven traktor till fyrhjulsdriven.
Zetor är ganska bra traktorer men man hamnar på närmare 20000 euro om man skall köpa en fyrhjulsdriven i gott skick. Man kan också köpa en MF165 för 1000 euro och börja med att plocka sönder motor och växellåda i småbitar och helrenovera allt.
Däremot skulle jag inte stå ut med att köra med MF135 i skogen så som du gjorde. De är för små med för små hjul och för liten frigångshöjd så det blir för mycket fastkörning. Där går gränsen för mig. Inte konstigt att du bytte upp dig.
Vanliga små framdäck till traktor är ju inte speciellt dyra heller. Men om du vill prova c däck så ring runt till några däcksfirmor och hör om dom har några begagnade eller leta på blocket. Det kräver ju förstås att du vet vilka dimensioner som passar.galento skrev:
Det får nog bli traktordäck bara man bestämt sej , de på bilden ovan ser
lockande ut. Var ut i skogen idag och körde till väg men framdäcken är
skit i den djupa snön som börjat töa.
Visst , man kan ju använda styrbromsarna men det vore ju trevligt med
fräscha däck också.
lockande ut. Var ut i skogen idag och körde till väg men framdäcken är
skit i den djupa snön som börjat töa.
Visst , man kan ju använda styrbromsarna men det vore ju trevligt med
fräscha däck också.
Att köra med dåliga framdäck på en bakhjulsdriven traktor går bra om man inte har råd med annat men naturligtvis drabbar det arbetseffektiviteten. Det styr betydligt sämre och ratten är tyngre att vrida.
Har man råd att köpa riktiga framdäck är det fel ställe att spara på.
Min uppfattning är att om man skall få någon arbetseffektivitet ur gamla maskiner kan man inte snåla på underhåll och reparationer.
MH
Med den sortens teräng som du har går det säkert bra med 135. Som skogen ser ut här och som snön är här så skulle jag bli tokig av det men förhållandena är olika.
Jag har en 5 eller 6 tons (vet inte vilket) Gisebo boggikärra med fällbara stakar. I princip samma typ som din. Vajerkranen är en finländsktillverkad Normet från mitten på 80-talet. Den var gjord för att exporteras till Sverige så den har broms på trumman och linmanövrering och hydraulisk bomsväng. Inbyggd lunningsbalk så när jag skall lunna lämnar jag bommen hemma och så har jag lunningskedjorna i en hemsvetsad låda på kranen.
Har man råd att köpa riktiga framdäck är det fel ställe att spara på.
Min uppfattning är att om man skall få någon arbetseffektivitet ur gamla maskiner kan man inte snåla på underhåll och reparationer.
MH
Med den sortens teräng som du har går det säkert bra med 135. Som skogen ser ut här och som snön är här så skulle jag bli tokig av det men förhållandena är olika.
Jag har en 5 eller 6 tons (vet inte vilket) Gisebo boggikärra med fällbara stakar. I princip samma typ som din. Vajerkranen är en finländsktillverkad Normet från mitten på 80-talet. Den var gjord för att exporteras till Sverige så den har broms på trumman och linmanövrering och hydraulisk bomsväng. Inbyggd lunningsbalk så när jag skall lunna lämnar jag bommen hemma och så har jag lunningskedjorna i en hemsvetsad låda på kranen.