H
Fick bli kall start -21 small direkt.
 
  • Traktor med frontlastare lyfter stor plastbal nattetid, snötäckt mark, byggnader i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Patrik440
Skulle behövt ut å greja idag egentligen men -28°C så får traktorn stå tills det blir lite varmare iaf. 🙂
Batteristatusdisplay visar full laddning, 12,99 volt, minus 28 grader Celsius, batteriet är okej.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal traktor med plog täckt av snö, mörk vinterkväll, snötäckt lada, lugnt och stilla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/ Patrik
 
  • Gilla
  • Wow
fribygg och 5 till
  • Laddar…
H
Stickan56 Stickan56 skrev:
Nu har jag plogat ca 10 gånger denna säsong.
Bilderna är från juldagen.

Stickan[bild][bild]
Jag köpte en leksak till pojken så han får hjälpa till.
Men blev överraskad vad effektiv den var.
 
  • Fyrvägshjuling i verkstad med plogblad fram, verktygslådor och täckta föremål i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Har faktiskt kollat lite på oljevärmare , finns ju modeller som sitter i oljepluggen och såna plattor man fäster utanpå tråget. Den här har 22mm plugg och inte nåt annat ställe på tråget att få in en värmare om man inte gör nåt själv.
Brukar inte starta den om det är mer än -10.

Såg en annons på en de eldat under , ja jäklar hur den såg ut 🙄 . Men att täcka motorn med nåt täcke och kupevärmare kan nog hjälpa upp det bra .
Finns tankvärmare, tror även Defa åtminstone har haft liknande. Tror dom är självhäftande.
 
  • Svart uppvärmningsplatta med etikett, ledningar, tillverkad i Sverige, elektrisk komponent, grå-svart yta, industriprodukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
galento
Hmm , kan nog vara en bra grej . Tycker det står 230w , man ska väl inte ha så hög effekt på oljevärmning .
 
N Niq skrev:
Hördu min Zetor susar fram i 26km/tim på fin plan väg
Det skulle nog min 3341a också göra om jag startade den, men med fulllastad timmmervagn går det betydligt långsammare om det så bara är lite uppförsbacke..

Till nästa helg förutspås det ju betydligt mildare väder, då kan det vara läge att köra ett vedlass.
 
F fribygg skrev:
Det skulle nog min 3341a också göra om jag startade den, men med fulllastad timmmervagn går det betydligt långsammare om det så bara är lite uppförsbacke..

Till nästa helg förutspås det ju betydligt mildare väder, då kan det vara läge att köra ett vedlass.
Jag har ingen sådan lyxutrustning.
Går den inte ännu fortare i nedförsbacke med fullastad timmervagn?
 
N Niq skrev:
Jag har ingen sådan lyxutrustning.
Går den inte ännu fortare i nedförsbacke med fullastad timmervagn?
Jag vågar inte riktigt prova i detta väglag då vagnen lastar 9 ton och är obromsad.
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
galento
N Niq skrev:
Jag har ingen sådan lyxutrustning.
Går den inte ännu fortare i nedförsbacke med fullastad timmervagn?
Är nog ingen bra grej att lägga ur växeln.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
galento galento skrev:
Är nog ingen bra grej att lägga ur växeln.
En liten lätt traktor som min håller inte emot nått vidare med tungt lass, men jag kör mestadels innanför egen vägbom eller i egen skog och på låg tvåa går det oftast alldeles utmärkt med alla ystra 40 hästarna eller vad det kan vara till drivhjulen.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento
Kör lass efter landsvägen ibland , för det mesta på höga trean på lägre varv.Gött att motorbromsen till hjälp ibland.

Du hade en rejäl vagn , 9 ton 👍 bra med
smidig traktor i skogen.
 
galento galento skrev:
Kör lass efter landsvägen ibland , för det mesta på höga trean på lägre varv.Gött att motorbromsen till hjälp ibland.

Du hade en rejäl vagn , 9 ton 👍 bra med
smidig traktor i skogen.
Det behöver ju inte vara fulla lass för att fyrhjulsdriften och diffspärren ska komma till nytta om det är blött eller uppför, en bättre förare och mekaniker hade säkert kört samma vagn med en FE35a men jag vill inte skruva,slira och djävlas för att traktorn inte drar vagnen utan minst halvlass eller boggin skjuten längst bak på vagnen.
 
Man får förvånansvärt mycket uträttat i skogen med en mindre bakhjulsdriven traktor. Hela internet är fullt av folk som påstår att det inte går att uträtta någonting utan 120 hästar och fyrhjulsdrift men det är mest en myt.
Naturligtvis uträttar man betydligt mindre i timmen ed en gammal liten baksparkare och vajerkran än med ett stort modernt ekipage med fyrhjulsdrift och griplastare och runtomsvängande säte men tar man med körskador och vägbredder och inköps- och underhållskostnader i beräkningen så är slutresultatet inte alls illa för 70-talsgrejorna.

Jag har varit i kyrkans skog i dag med Massey-Ferguson 165 och vinschat och lunnat ut vindfällen. Mest överåriga vindfällen som blir ved men det blev faktiskt en klenstock också. De får eländet uppstädat med minsta möjliga körskador och jag får gratis ved och båda vinner på affären.
 
  • Gilla
cpalm och 7 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Man får förvånansvärt mycket uträttat i skogen med en mindre bakhjulsdriven traktor. Hela internet är fullt av folk som påstår att det inte går att uträtta någonting utan 120 hästar och fyrhjulsdrift men det är mest en myt.
Naturligtvis uträttar man betydligt mindre i timmen ed en gammal liten baksparkare och vajerkran än med ett stort modernt ekipage med fyrhjulsdrift och griplastare och runtomsvängande säte men tar man med körskador och vägbredder och inköps- och underhållskostnader i beräkningen så är slutresultatet inte alls illa för 70-talsgrejorna.

Jag har varit i kyrkans skog i dag med Massey-Ferguson 165 och vinschat och lunnat ut vindfällen. Mest överåriga vindfällen som blir ved men det blev faktiskt en klenstock också. De får eländet uppstädat med minsta möjliga körskador och jag får gratis ved och båda vinner på affären.
Självklart kan en duktig förare klara körning för eget bruk med en tvåhjulsdriven traktor, men det fodrar ju en bättre förare än med fyrkrafs.
Jag gör mindre körspår nu med en liten 4hjulsdriven än vad jag gjorde med 135an förr.
 
galento galento skrev:
Är nog ingen bra grej att lägga ur växeln.
Nä har förstått att man ska ta det lugnt med växel i och tungt lass i nedförsbacke också så man inte får övervarv i motorn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.