217 071 läst · 747 svar
217k läst
747 svar
Vad har Ni för traktorer ?
Nä...... 3.152 var väl versionen med det gamla topplocket med förkamrar. Aningen mindre effekt och oftast svår att kallstarta. Finns i MF35 och Volvo 320 och Fordson Dexta.
MF135 och 148 och Volvo 400 och 430 och Fordson Super Dexta och Leyland 254 borde ha Perkins 3.154 som i övrigt är samma motor med ett nyare topplock. De har direktinsprutning vilket get några hästkrafter till och bättre kallstartegenskaper.
Eller minns jag fel?
MF135 och 148 och Volvo 400 och 430 och Fordson Super Dexta och Leyland 254 borde ha Perkins 3.154 som i övrigt är samma motor med ett nyare topplock. De har direktinsprutning vilket get några hästkrafter till och bättre kallstartegenskaper.
Eller minns jag fel?
A3.152 i MF-35, och AD3.152 i MF-135. Har haft båda. D för direktinsprutning. Och A för Massey-Ferguson.
Mer info:
https://www.perkins.com/en_GB/campaigns/powernews/global-focus/focus-on-perkins-heritage.html
Mer info:
https://www.perkins.com/en_GB/campaigns/powernews/global-focus/focus-on-perkins-heritage.html
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 311 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 311 inlägg
Fasen vad snö det blir , piggkedjor funkar bra. Flyttade ett par traktorkärror med en
traktor utan kedjor igår och det gick med nöd och näppe. Får försöka trycka ut snön
till skogskanten så kan det ligga där och smälta till våren.
traktor utan kedjor igår och det gick med nöd och näppe. Får försöka trycka ut snön
till skogskanten så kan det ligga där och smälta till våren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kör med skruvdubb i mina lilla traktor, funkar ypperligt. Men en större traktor skulle jag lagt kedjor på, för att få upp storleken på "dubben"/piggarna.
En stor packad snöhög där jag lagt ut snön 15 gånger redan rår jag givetvis inte på, med eller utan låst diff. Men en finurlig grej jag upptäckt är att jag inte kan få motorstopp med öppen diff. Kör jag mot sagda snöhög så kan den stå och tugga bäst den vill. Den vrider loss ett hjul i taget om vartannat, även på tomgång och med mig på.
De enda gångerna jag kört fast är när jag kört lite väl långt ut i snöhögen och framhjulen sjunkit ned. Men då behöver jag bara lägga i växeln, kliva av och putta på så kryper den loss så grannt.
En stor packad snöhög där jag lagt ut snön 15 gånger redan rår jag givetvis inte på, med eller utan låst diff. Men en finurlig grej jag upptäckt är att jag inte kan få motorstopp med öppen diff. Kör jag mot sagda snöhög så kan den stå och tugga bäst den vill. Den vrider loss ett hjul i taget om vartannat, även på tomgång och med mig på.
De enda gångerna jag kört fast är när jag kört lite väl långt ut i snöhögen och framhjulen sjunkit ned. Men då behöver jag bara lägga i växeln, kliva av och putta på så kryper den loss så grannt.
Nej det har inte hänt ännu.F fribygg skrev:
Man får ploga ut i början på säsongen där det går och göra några fållor
Jobbigast är det om det kommer mycket på en gång och man skall få upp ett spår.
Bilden är från lucia 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stickan
Skillnaden mellan piggkedjor och dubbdäck är att kedjorna gräver sig fram i snö på ett helt annat vis. De gräver undan det som är i vägen. Därför har jag kört med 165an i snö som var så djup att man knappt såg framhjulen. Den slirade och knyckte men framåt gick det.Alatan skrev:Jag kör med skruvdubb i mina lilla traktor, funkar ypperligt. Men en större traktor skulle jag lagt kedjor på, för att få upp storleken på "dubben"/piggarna.
En stor packad snöhög där jag lagt ut snön 15 gånger redan rår jag givetvis inte på, med eller utan låst diff. Men en finurlig grej jag upptäckt är att jag inte kan få motorstopp med öppen diff. Kör jag mot sagda snöhög så kan den stå och tugga bäst den vill. Den vrider loss ett hjul i taget om vartannat, även på tomgång och med mig på.
De enda gångerna jag kört fast är när jag kört lite väl långt ut i snöhögen och framhjulen sjunkit ned. Men då behöver jag bara lägga i växeln, kliva av och putta på så kryper den loss så grannt.