217 122 läst · 747 svar
217k läst
747 svar
Vad har Ni för traktorer ?
Baklastare... Lite nostalgifordon för mig. Har alltid gillat att köra dom. Synd att det inte gör sig med en dylik på villatomten.
Hade en 218 på ett plåtslageri jag jobbade på en gång i tiden. Det var ofta som den var så lätt i bak att man fick man styra med styrbromsarna, för jo, det hade 218, det var ju en jordbrukare i grund och botten. Ibland räckte inte det heller när vi skulle lasta eller lossa något tungt, utan maskinen stod obönhörligen på näsan, så då fick man gå in och hämta några kollegor som ställde sig i bak på motvikten. Säkert? nja, inte särskillt, men det var ganska mycket i arbetsmiljön på den firman som inte hade varit gångbart idag. Men vi hade kul...
Grejen med att lyfta tungt med baklastare är att momentet ändras väldigt drastiskt på grund av lastarmarnas längd och infästning, så att något man kan lyfta tryggt vid markhöjd får maskinen att tippa över frammåt när det kommit upp någon dryg meter från marken, sämst är det i typ lastbilsflakshöjd... Nu gör det inte så mycket, en baklastare som ställer sig på näsan gör det sakta och försiktigt och sedan sänker man lasten och får därmed ner bakhjulen och sedan börjar man om. Värre är det att stå på näsan med motviktstruck. Då går det undan.
Det känns lite som om baklastarna har oförtjänt dåligt rykte. Har många vänner som har små jordbrukare med lastare och i stort sett bara använder dom att lasta med. Vissa äger inte ens en kärra eller något trepunktshängt redskap. Jag skulle utan vidare välja en baklastare istället om lastning var det viktigare. Även jämför med diverse småhjullastare, zettelmeyer och sådana vete sjutton om jag inte skulle föredra baklastaren. Trevligt med midja, men de har ju så låg lyfthöjd i jämförelse.
Hade en 218 på ett plåtslageri jag jobbade på en gång i tiden. Det var ofta som den var så lätt i bak att man fick man styra med styrbromsarna, för jo, det hade 218, det var ju en jordbrukare i grund och botten. Ibland räckte inte det heller när vi skulle lasta eller lossa något tungt, utan maskinen stod obönhörligen på näsan, så då fick man gå in och hämta några kollegor som ställde sig i bak på motvikten. Säkert? nja, inte särskillt, men det var ganska mycket i arbetsmiljön på den firman som inte hade varit gångbart idag. Men vi hade kul...
Grejen med att lyfta tungt med baklastare är att momentet ändras väldigt drastiskt på grund av lastarmarnas längd och infästning, så att något man kan lyfta tryggt vid markhöjd får maskinen att tippa över frammåt när det kommit upp någon dryg meter från marken, sämst är det i typ lastbilsflakshöjd... Nu gör det inte så mycket, en baklastare som ställer sig på näsan gör det sakta och försiktigt och sedan sänker man lasten och får därmed ner bakhjulen och sedan börjar man om. Värre är det att stå på näsan med motviktstruck. Då går det undan.
Det känns lite som om baklastarna har oförtjänt dåligt rykte. Har många vänner som har små jordbrukare med lastare och i stort sett bara använder dom att lasta med. Vissa äger inte ens en kärra eller något trepunktshängt redskap. Jag skulle utan vidare välja en baklastare istället om lastning var det viktigare. Även jämför med diverse småhjullastare, zettelmeyer och sådana vete sjutton om jag inte skulle föredra baklastaren. Trevligt med midja, men de har ju så låg lyfthöjd i jämförelse.
Noterade samma sak förra vintern när jag jobbade runt om i Lappland, det finns en imponerande mängd av dom.H Haagbard skrev:
NH ts110a 04 med trima 4.0 lastare jordbruk allt&allo
Fiat 80-90 (86-89?) jordbruk&skogstraktor
Fiat 600 76 med soildlastare trådgårdstrakrot&trädgårsmonoment ^_^
inte är man hjälp sålänge inte NH sitterfast
Fiat 80-90 (86-89?) jordbruk&skogstraktor
Fiat 600 76 med soildlastare trådgårdstrakrot&trädgårsmonoment ^_^
inte är man hjälp sålänge inte NH sitterfast
Jag hade en BM222 (som bara tillverkades i en prototypserie på 39 ex, som alla var olika...). Några saker kunde varit bättre:PNO skrev:
* Kliva i och ur. Man måste vara extremt försiktig. Har man bråttom gör det ont och uppstår blod.
* Lite för lätt bak gjorde den svårmanövrerad när man flyttade snö.
* Dålig sikt runtom (speciellt bakåt) gör den svår att operera säkert när det är folk och saker i närheten.
* Tappar man hydraultryck (tex en spräckt slang...) med lyften uppe och takluckan igenrostad, så gäller det att man får hjälp utifrån... Det sagt, man har extremt bra koll på vad man gör, eftersom man sitter mitt i lyftaggregatet.
Mitt stora problem var att det var för mycket lagande, och alla delar vägde minst 100 kg. Hade den haft en cigarettändare så hade den vägt 100 kg. Man behöver nästan ha en till bara för att kunna flytta delar när man ska laga den...
Men, den var rolig att köra. Jag satt med ett stort flin hela tiden, det var som att vara barn och leka med leksaksgrävmaskinen i sandlådan, fast på riktigt.
Nu har jag äntligen hittat mig en traktor för skogen!
Valmet 6400
Den har ganska många timmar (över 8000) men maskinellt i bra skick!
Turbinkoppling, snabbväxlar, knappkoppling och twintrac.
Följde även med en Vimek G30 processor för att vinscha/kvista/aptera träd. Ingen längdmätning men duger åt mig.
Saknar nu bara ett skogsvagn att hänga bakom traktorn!
Ska få sig en tvätt då den fick rätt mycket salt på sig efter trailer-transporten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Valmet 6400
Den har ganska många timmar (över 8000) men maskinellt i bra skick!
Turbinkoppling, snabbväxlar, knappkoppling och twintrac.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Följde även med en Vimek G30 processor för att vinscha/kvista/aptera träd. Ingen längdmätning men duger åt mig.
Saknar nu bara ett skogsvagn att hänga bakom traktorn!
Ska få sig en tvätt då den fick rätt mycket salt på sig efter trailer-transporten.
En Volvo BM 400 Buster 1969
Utrustad med Trima frontlastare med skopor, gafflar och lyftpinne. Samt en trepunktsplog därbak. Skogskedjor (som alltid är av). Bakvikt och ett enkelt släp finns också.
Lika roliga vägegenskaper som en "tegelsten med ratt"
Men bra att ha ibland och startar i alla väder. En arbetshäst.
Utrustad med Trima frontlastare med skopor, gafflar och lyftpinne. Samt en trepunktsplog därbak. Skogskedjor (som alltid är av). Bakvikt och ett enkelt släp finns också.
Lika roliga vägegenskaper som en "tegelsten med ratt"
Men bra att ha ibland och startar i alla väder. En arbetshäst.
Redigerat:
Hej,va skoj med lite traktorläsning igen . Var och inhandlade en Trava Weckman tippkärra
för en stund sen. Köpte en trevägs tippkärra med trä lämmar först men denna såldes och
det blev en tippkärra av plåt istället.
för en stund sen. Köpte en trevägs tippkärra med trä lämmar först men denna såldes och
det blev en tippkärra av plåt istället.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byter du bakhjulen istället för att sätta på/av kedjorna på hösten ? Har sett att en del gör det.M MagHam skrev:En Volvo BM 400 Buster 1969
Utrustad med Trima frontlastare med skopor, gafflar och lyftpinne. Samt en trepunktsplog därbak. Skogskedjor (som alltid är av). Bakvikt och ett enkelt släp finns också.
Lika roliga vägegenskaper som en "tegelsten med ratt"
Men bra att ha ibland och startar i alla väder. En arbetshäst.
[bild]
Jag chansade i vinter och satte inte på kedjorna men det straffade sej när snökaoset var ett faktum