galento
Nån som har tips på var man kan köpa enkla ställbara stödhjul till ett bakmonterat snöblad ? Hittar jag inget färdigt får man väl göra nåt själv alternativt byta blad.

Äger ingen egen traktor just nu, har haft en MF 35a från 61 med Perkinsdiesel, och det verkar vara en skapligt odödlig farkost.
Men vi brukar campa på en gård på Gotland, och då får man vakna till ljudet av denna när verksamheten på gården drar igång 😊
WP_20150813_013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En 35:a med 3.152-motorn borde alla pröva på!

H Haagbard skrev:
Värst vad denna viktiga tråd sjunkit långt ner, nu måste det väl hänt mycket på traktorfronten?

Själv utökade jag mitt traktorägande i vintras med en 39 årsmodeller nyare traktor, en Valmet 6400 -97 som jag tänkte köra lite i skogen med.
Först hade jag blandat ihop vad turbinkoppling och snabbväxlar var, väl där fick jag det klart för mig men köpte den ändå p.g.a att priset var lagom, skicket var bra, den hade en några år nyare lastare med dämpning och 3:e funktion.
Nu börjar jag dock vela om att jag kanske skulle ha haft en med turbinkoppling i.a.f. Jag har i veckan lånat en likadan med turbinkoppling (och vidhängande huggarvagn) och det är onekligen en bra finess.[bild]
Hittills har jag bara plogat lite snö med den, det var i.a.f en stor komfortskillnad att ha en traktor med hytt och värme:)
[bild]
Nu har ju här vart dött i ett par år igen........och inte har jag skött uppdateringarna bättre.
För tre år sedan var jag och en blivande sambo spekulanter på en gård, där skulle finnas en traktor som även var till salu. Säljaren hade ärvt både traktor och gård av sin far.
Döm om min förvåning när jag som redan hade en grön Valmet fick se en grön Valtra:surprised:
Det var en -02 Valtra 800 som hade gått 270 timmar, dock så gick den bara någon minut p.g.a igensatta dieselledningar och filter.
Jag köpte den i.a.f tillsammans med pallgafflar, snöskopa, bakvikt och betesputs. Den hade bara använts till att lasta gods och att putsa gräs, krok (gaffel) och tredjefunktion på lastaren var helt oanvänt. Efter tömning av tanken, två filterbyten och 11 (!) rensningar av sugröret i tanken så går den till slut bra.
Grön Valtra traktor modell 800 med frontlastare parkerad framför en röd lada.
Skapa konto

Två gröna traktorer, Valmet och Valtra, parkerade bredvid varandra utomhus.
Skapa konto

Två år senare tillkom äntligen en Mowi huggarvagn, så efter fem år kan jag äntligen åka till skogs.... Grön Valmet 6400 traktor med skogsvagn fullastad med timmer i skogsmiljö.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
hydrolift och 7 till
  • Laddar…
Där har du riktiga grejor! Valmet/Valtra av de sista årgångarna som är riktiga traktorer och går bra i skogen. Nu för tiden är de för omtåliga och har bland annat bränsletanken av plast som sticker ut undertill.

Här är det Massey-Ferguson 165 årsmodell -71 som gäller.
Med Solid 2100 frontlastare och Normet vajerkran och Gisebo skogskärra.
Massey-Ferguson 165 traktor med Solid 2100 frontlastare och Normet vajerkran, lastad med timmer i skogen på vintern.
Skapa konto
Massey-Ferguson 165 traktor med Solid 2100 frontlastare och skogskärra parkerad vid en bil.
Skapa konto

Fördelen med en gammal Solid lastare är att det är bara att fälla ned stödbenen och ta ur två tappar och lyfta loss den med egen hydraulik och koppla ur tre slanger och så är traktorn frontlastarlös. Det går inte alls att köra i skogen med lastaren påhängd på en mindre bakhjulsdriven traktor.

• Gilla
Haagbard och 1 till
  • Laddar…
Inte riktigt en traktor, men nästan:

Gul Volvo BM 641 baklastare med fyrhjulsdrift lyfter virkeshögar utanför en byggnad.
Skapa konto

Volvo BM 641. Det är en liten baklastare med fyrhjulsdrift. Ingick när jag köpte nuvarande snickerilokal. Trodde aldrig någonsin att jag skulle ha så mycket nytta av den som jag har haft. Förvisso inte igång så ofta, men när den väl är det så är den oumbärlig för oss.

• Gilla
bulleribock och 4 till
  • Laddar…
Dags att pumpa det stora framhjulet eller är det ett bakhjul för att det heter baklastare? ;)

Det är nog dags för lite luft, även om det inte är så dåligt som det ser ut tror jag, över 1500kg på gafflarna trycker ner lite.

richardtenggren
Det är väl rätt lätt att rulla på ”framhjulen” på de där, i alla fall om man lastar lite mycket och det samtidigt lutar utför ;) som om man kör grus/jord i snöskopan;)

richardtenggren richardtenggren skrev:
Det är väl rätt lätt att rulla på ”framhjulen” på de där, i alla fall om man lastar lite mycket och det samtidigt lutar utför ;) som om man kör grus/jord i snöskopan;)
Jag har inte varit med om det...än. Den var specad för att en gång i tiden klara 3,2 ton. Har lyft som max ca 2, stående i den lilla nerförsbacken du ser på bilden. Visst känns det att den blir lättare bak, men hjulen har aldrig lättat. Ännu:)

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
H Haagbard skrev:
Nu har ju här vart dött i ett par år igen........och inte har jag skött uppdateringarna bättre.
För tre år sedan var jag och en blivande sambo spekulanter på en gård, där skulle finnas en traktor som även var till salu. Säljaren hade ärvt både traktor och gård av sin far.
Döm om min förvåning när jag som redan hade en grön Valmet fick se en grön Valtra:surprised:
Det var en -02 Valtra 800 som hade gått 270 timmar, dock så gick den bara någon minut p.g.a igensatta dieselledningar och filter.
Jag köpte den i.a.f tillsammans med pallgafflar, snöskopa, bakvikt och betesputs. Den hade bara använts till att lasta gods och att putsa gräs, krok (gaffel) och tredjefunktion på lastaren var helt oanvänt. Efter tömning av tanken, två filterbyten och 11 (!) rensningar av sugröret i tanken så går den till slut bra.
[bild]
[bild]
Två år senare tillkom äntligen en Mowi huggarvagn, så efter fem år kan jag äntligen åka till skogs....[bild]
Fina traktorer!
Drömmer själv om en Valmet/Valtra 6xxx eller en 505-705 att köra i skogen med, men det får bli nåt billigare att börja med!

Gul Volvo BM baklastare täckt med snö parkerad utomhus under vintern.
Skapa konto

Min gamla baklastare som såldes förra vintern när vi sålde huset, 218 där jag var tredje ägaren, mycket bra skick maskinellt!

Gul Volvo BM baklastare framför ett vitt hus i vintermiljö, snö på marken och utrustad med lyftarm.
Skapa konto

Gammal men betydligt nyare maskin på vårat nya ställe! (Sambons föräldrahem vi köpt)
Volvo L50
Nyrenoverad motor, sen har den rikligt med utrustning!
Kortspakar, 3-4 funktion, Skevfäste, spakstyrning mm.
När jag får tid över kommer den att fräschas upp lite utseendemässigt och få sig lite skärmar etc.

Letar traktor för skogskörning också men man är alltför snål och hinner väl inte heller köra så mycket än så det får bli under 2018 :)

• Gilla
Haagbard och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Där har du riktiga grejor! Valmet/Valtra av de sista årgångarna som är riktiga traktorer och går bra i skogen. Nu för tiden är de för omtåliga och har bland annat bränsletanken av plast som sticker ut undertill.

Här är det Massey-Ferguson 165 årsmodell -71 som gäller.
Med Solid 2100 frontlastare och Normet vajerkran och Gisebo skogskärra.
[bild][bild]
Fördelen med en gammal Solid lastare är att det är bara att fälla ned stödbenen och ta ur två tappar och lyfta loss den med egen hydraulik och koppla ur tre slanger och så är traktorn frontlastarlös. Det går inte alls att köra i skogen med lastaren påhängd på en mindre bakhjulsdriven traktor.
Är det Svensk hytt på 165:an eller? Jag tycker den ser udda ut...
Jag brukade vältra (välta?) åt en granne med just 165:a, t.ex samma kväll som jag var 14 1/2 år och hade fått en ny Honda MT5. Knappt man hade tid med traktorkörning då :rofl:

Daniel_N Daniel_N skrev:
Inte riktigt en traktor, men nästan:

[bild]

Volvo BM 641. Det är en liten baklastare med fyrhjulsdrift. Ingick när jag köpte nuvarande snickerilokal. Trodde aldrig någonsin att jag skulle ha så mycket nytta av den som jag har haft. Förvisso inte igång så ofta, men när den väl är det så är den oumbärlig för oss.
Det där med baklastartäthet tänkte jag på i vintras när jag åkte norrut, i södra landshalvan så dyker de upp sporadiskt, sedan oftare och oftare. Jag avslutade resan i Jokkmokk drygt, och där stod nästan en vid varje hus......nåja, vartannat kanske ;)

H Haagbard skrev:
Är det Svensk hytt på 165:an eller? Jag tycker den ser udda ut...
Jag brukade vältra (välta?) åt en granne med just 165:a, t.ex samma kväll som jag var 14 1/2 år och hade fått en ny Honda MT5. Knappt man hade tid med traktorkörning då :rofl:
Nej hytten är tillverkad av Pertti Palmu i Nakkila i Finland. Det är en kallhytt som är öppen nedåt och bakåt så man öppnar vindrutan litet vintertid för att få kalldrag som någotsånär håller isen borta.
Min hytt är litet modifierad för jag är lång och tröttnade på att slå huvudet i taket för varenda grop i vägen så jag gjode ett 8 cm mellanstycke mellan hyttramen och taket.

De här kalla Pamuhytterna hytterna satte den finländska importören på MF165 från årsmodell 1970 då säkerhetshytt blev obligatoriskt på nya traktorer fram tills 1974 eller-75 då de gick över till en bättre helinklädd hytt med värme. Den nyare Palmuhytten är större och kantigare i formen.

• Gilla
Haagbard
  • Laddar…
H Haagbard skrev:
Det där med baklastartäthet tänkte jag på i vintras när jag åkte norrut, i södra landshalvan så dyker de upp sporadiskt, sedan oftare och oftare. Jag avslutade resan i Jokkmokk drygt, och där stod nästan en vid varje hus......nåja, vartannat kanske ;)
Kan jag tänka mig. Trevliga men lite speciella maskiner. Inget kul att köra fort med kan intygas!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.