218 911 läst · 747 svar
219k läst
747 svar
Vad har Ni för traktorer ?
å-hå-hå... Fick liv i min Ford 8000. Vilket monster mot lilla Volvon. Står endel om dubbel power på frontdekaler så jag tänkte det kanske bara var att den har fler cylindrar, men inne på panelen finns knappar för aktivera "dubbelpower" men jag förstår inte riktigt vad det innebär. Någon som har koll?
Kom precis ihåg den här trevliga gamla tråden, och nu när man faktiskt införskaffat en riktigt hederlig traktor var det väl läge att uppdatera lite! En John Deere 4040 från -79 är senaste nuförvärvet. Med på bilden fick även lastmaskinen vara, det fanns till slut tid att ge den en liten överhalning. Bild på maskinen före tillpiffning finns i inlägg #247 i den här tråden.
EDIT: Sen när klassas det här som trädgårdsmaskiner? o.O Bodde inte den här i "verktyg, maskiner och fordon" innan? Tyckte att den bara försvann, men den kanske har flyttat, därför jag tappade bort den
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
EDIT: Sen när klassas det här som trädgårdsmaskiner? o.O Bodde inte den här i "verktyg, maskiner och fordon" innan? Tyckte att den bara försvann, men den kanske har flyttat, därför jag tappade bort den
Redigerat:
Trodde också att den var borta men de var roligt att se att den var kvar.Har inte varit inne här på ett tag,verkar som det blivit mer reklam på forumsidan.Och att hela sidan har uppdaterats.
Undrar också varför tråden blev flyttad.
Undrar också varför tråden blev flyttad.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
uppdatera läget lite bytte bort 2 av traktorerna och köpte en sprillans ny Massey Ferguson traktor, fullutrustad givetvis samt en 10 tons dumper vagn.. blir tidig julafton iår när man väl får hem grejjerna :wow:
Är nu utan traktor , men det är rätt OK ändå.
har en ford dexta -60 nånting, att ploga snö med, är dock sugen på nåt bättre med frontlastare så man kan använda den till lite mer än att bara skrapa vägen... eller ja några träd har dragit omkull också
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Värst vad denna viktiga tråd sjunkit långt ner, nu måste det väl hänt mycket på traktorfronten?
Själv utökade jag mitt traktorägande i vintras med en 39 årsmodeller nyare traktor, en Valmet 6400 -97 som jag tänkte köra lite i skogen med.
Först hade jag blandat ihop vad turbinkoppling och snabbväxlar var, väl där fick jag det klart för mig men köpte den ändå p.g.a att priset var lagom, skicket var bra, den hade en några år nyare lastare med dämpning och 3:e funktion.
Nu börjar jag dock vela om att jag kanske skulle ha haft en med turbinkoppling i.a.f. Jag har i veckan lånat en likadan med turbinkoppling (och vidhängande huggarvagn) och det är onekligen en bra finess.
Hittills har jag bara plogat lite snö med den, det var i.a.f en stor komfortskillnad att ha en traktor med hytt och värme
Själv utökade jag mitt traktorägande i vintras med en 39 årsmodeller nyare traktor, en Valmet 6400 -97 som jag tänkte köra lite i skogen med.
Först hade jag blandat ihop vad turbinkoppling och snabbväxlar var, väl där fick jag det klart för mig men köpte den ändå p.g.a att priset var lagom, skicket var bra, den hade en några år nyare lastare med dämpning och 3:e funktion.
Nu börjar jag dock vela om att jag kanske skulle ha haft en med turbinkoppling i.a.f. Jag har i veckan lånat en likadan med turbinkoppling (och vidhängande huggarvagn) och det är onekligen en bra finess.
Hittills har jag bara plogat lite snö med den, det var i.a.f en stor komfortskillnad att ha en traktor med hytt och värme
Logga in
Skapa konto
En volvo t24, -54
Även kallad "skrållan"
Plogar min väg och parkering på vintern, skrapar grusbacken när den blivit för guppig eller regnskadad ( plog baktill )
Har en snöskopa på ca 2meter bredd som jag flyttar grus med, även snö vid behov.
Just nu bygger jag en väg runt huset med skrållan imponerad av hur den kan klättra i högarna..
Just det, skrållan får dra ner träd vid fällning samt dra upp stockarna ur slänterna
Helt suverän hemhjälp när man har behov av lite "extra" vid sysslorna..
Ska rusta upp lilla kärran så jag kan flytta grejor ( träd etc ) med den
Nästa upprustning blir ett tak till störtbågen, fixa stolen som rostat av och ratten som sett sina bästa dagar he he
Även kallad "skrållan"
Plogar min väg och parkering på vintern, skrapar grusbacken när den blivit för guppig eller regnskadad ( plog baktill )
Har en snöskopa på ca 2meter bredd som jag flyttar grus med, även snö vid behov.
Just nu bygger jag en väg runt huset med skrållan imponerad av hur den kan klättra i högarna..
Just det, skrållan får dra ner träd vid fällning samt dra upp stockarna ur slänterna
Nästa upprustning blir ett tak till störtbågen, fixa stolen som rostat av och ratten som sett sina bästa dagar he he
Krabaten uppdaterad till 2000 talet med elektronisk tändning
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=83391
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=83391
Jag är imponerad av hur mkt nytta du lyckas få ut av din traktor. Vi har inte hittat tillbehör till rimlig peng.D09 skrev:En volvo t24, -54
Även kallad "skrållan"
Hemmakatten skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Glömde nämna att Skrållan roar ungarna också
Jo, traktorn får hoppa in i det mesta, riktigt slitstark och stryktålig.
Tog litet tag innan jag lärde känna den t ex styrbromsa vid plogningen nedför backen ( nära åka över kanten he he )
Har kanat baklänges nerför backen in i en bergsklippa, enda som tog stryk var några mm på schaktbladets hörne ha ha
Det jag saknar till den förutom en hel stol och ratt är frontvikter ( är duktig på bakhjulen ) och en riktigt arbetsbelysning när man plogar
Jo, pallgafflar och en lyftbom står på önskelistan också
Nu är det pannlampa som gäller
Skopan köpte jag ny för ca 6000kr
Vagn och schaktbladet fick jag i köpet
Störtbågen gav jag 1500kr för.
Tips är att åka ut på landet och hälsa på bönderna, dom har oftast massa gammal bröte som bara står.