Vad är symptomen på Volvon?
 
Kloge skrev:
Vad är symptomen på Volvon?
Menar du mig?
Den hostar och smäller, och går som ett lass skit. Första teorin var bränslebrist. Den går bara på choke, och då verkar den gå väldigt magert. Avgasröret blir rödglödgat direkt. Skickar man i startgas går den bättre.
Provade med en moppetank för att eliminera fel längs bränsletillförseln, och har gjort ren förgasaren flera gånger. Hur mycket man än skruvar ut blandskruven så gör det ingen skillnad.
Samtidigt jobbar regulatorn som besatt för att hålla motorn vid liv.

En skrotnicke i krokarna sa direkt när han hörde symptomen att det förmodligen var krysskilen till magneten som gått, då kunde tydligen motorn bete sig så. Jag har haft häcken full i vinter, med husrenovering både hemma och hos svärmor, och barnafödsel (ja, inte jag, men flickvännen), så jag har inte kollat om han har rätt.
:surprised:
 
Det kan vara tjuvluft. Starta motorn och spraya startgas runt förgasaren och grenröret. Höjs varvtalet har du en läcka. Blir
avgasröret så varmt tror jag inte det är tändningen. Går den på alla cylindrarna?
Sent from my HTC Wildfire using Byggahus
 
Kloge skrev:
Det kan vara tjuvluft. Starta motorn och spraya startgas runt förgasaren och grenröret. Höjs varvtalet har du en läcka.
Redan gjort. Inget utslag.
Kloge skrev:
Går den på alla cylindrarna?
Ja. Stiften byttes till nya, och visar vid läsning mager förbränning (väldigt ljusa).
 
Det kan också vara ett för mjukt stift. Har du bytt stift innan problemen kom?Kan också vara tidig (hög) tändinställning.
Kolla grundinställningen på magneten

På det stora drevet finns det ett streck och på det lilla drevet finns det två streck. När det stora drevets ensamma streck står mittemellan det lilla drevets två streck så har du rätt grundinställning.

Om du har grejat med magneten kan den ha kommit ett varv fel. Detta kan lätt hända även om man har märkt upp "kopplingsklon" mellan magnet och regulator. Om du ser till att ställa ettans cylinder i tändningsläge (första cylindern framifrån), om du tar bort ventilkåpan och känner att båda vipp-armarna (på ettan) är fria (glappar), känn med en mejsel i tändstifthålet när cylindern är i topp (använd gärna startveven). Då har du ettans cylinder i tändläge. Det finns en markering på fördelarlocket (1).Står rotorn innanför fördelarlocket och pekar mot markeringen 1, då är du i närheten. Nu skall du också ha en viss förtändning, den justerar du på kopplingen som finns mellan magneten och varvtalsregulatorn. Släpp de två skruvarna med 10mm-skallar och vrid kopplingen fram eller tillbaks. När man justerar så kan man prova lite fram och tillbaka och provstarta dessemellan för att och prova sig fram. Det har också konstaterats att denna tändningsmagnet är väldigt känslig för vilket stift man väljer. NGK B6S sägs vara lämpligt. Kolla också brytargap 0,35-0,45 mm. Kontrollera rotor och fördelarlock
 
Kloge skrev:
Det kan också vara ett för mjukt stift. Har du bytt stift innan problemen kom?
Har kört med samma stift de sju år jag haft traktorn. Alltså samma märke och hårdhet. Jag bytte stiften efter att problemet kom, för att utesluta dem ur ekvationen. De stift som satt i när problemet dök upp hade gått prickfritt i tre år och kanske något hundratal timmar. Har inte i huvudet vad det är för pluggar, men när du säger B6S så låter det bekant.

Magneten har jag inte micklat med, annat än att kontaktytorna i lock och på rotor snyggats till. Brytarna är i gott skick och har rätt gap.

Felet kom pang på, inget som smugit sig på med tiden.
 
Lite lurigt.Kondensatorn?Tagit kompprov? Dålig toppackning?
 
Redigerat:
Kloge skrev:
Lite lurigt. Tagit kompprov? Dålig toppackning?
Det låter väldigt långsökt, och känns inte som rätt symptom.
Du var ju själv inne på magnetens inställning, vilket ju var vad skrotnicken spontant sa när han hörde om symptomen. Så jag lär nog undersöka det spåret först - när jag nu skulle få tid med det... :confused:
 
Gör så! Det gör ont i kroppen att veta att en gammal Volvo inte funkar. Har en viss förkärlek till traktorer med tändstift
 
Du är välkommen med verktygslådan, viss kontant ersättning kan utgå. :)

Jag gillar traktorn och den har verkligen fått jobba för sig, så det vore synd att sälja den som skrot/objekt. Men fan vet när jag så hinna ...
 
Bor i Skåne så tyvärr...Du har ju tid att sitta här på forumet =) Ut med sig! Själv är jag hemma med sjukt barn
 
Kloge skrev:
Du har ju tid att sitta här på forumet =)
Det är lättare att smita emellan med ett inlägg då och då utan att arbetsgivaren blir för gnällig, än att dra på sig overallen och skruva traktor. :|
 
Norrhyttan skrev:
Avgasröret blir rödglödgat direkt.
Tyder inte det på att viss del av förbränningen sker utanför cylindrarna vilket skulle kunna bero på att en avgasventil är bränd. :(
Fick den kanske jobba lite extra hårt när den började bete sig ?
Ett enkelt kompprov visar om du har problem med läckage i ventilerna :)
 
orparn skrev:
Tyder inte det på att viss del av förbränningen sker utanför cylindrarna vilket skulle kunna bero på att en avgasventil är bränd. :(
Fick den kanske jobba lite extra hårt när den började bete sig ?
Ett enkelt kompprov visar om du har problem med läckage i ventilerna :)
Det var lätt transport på plan asfalt i lugnt tempo. Hög avgastemp är ofta synonymt med mager blandning, eller skev tändinställning. Tändstiftens färg visar på samma sak, plus att den stannar utan choke och går bättre med tillskott av startgas.
 
Nu sitter jag med dåligt samvete och funderar på att vänligt men bestämt skiljas från min mf 35, pga andra maskiner som löser jobbet, har inte tiden att hålla den i "mint condotion". Är det blocket som gäller eller sälja till någon i närheten för att veta att kompisen blir omhändettagen?

Edit: inlägg 245 har en bild på kamraten, jag har svår seperationsångest...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.