217 166 läst · 747 svar
217k läst
747 svar
Vad har Ni för traktorer ?
Missat tråden helt tidigare!
Bidrar med min traktor en Same Delfino 35. Inte den vanligaste traktorn men för vår gård är en perfekt i storlek. Någon annan på forumet som har denna traktor eller vet var det finns?
/M
Bidrar med min traktor en Same Delfino 35. Inte den vanligaste traktorn men för vår gård är en perfekt i storlek. Någon annan på forumet som har denna traktor eller vet var det finns?
/M
Här kommer en på min Nuffield 3/45 -68 med Bergsjö lastare.
Den går bra och som tillbehör finns en trossvagn, snöblad bak, Timmerspel, timmervagn, Några hövändare, Betesputs (modifierad slaghack) och en gammal löspress.
Det enda jag egentligen saknar på den är Hitchkrok så man kunde koppla vagnar mm. enklare
Används flitigt men i vissa lägen när den har snötäcket på vill man knappt väcka den
Den går bra och som tillbehör finns en trossvagn, snöblad bak, Timmerspel, timmervagn, Några hövändare, Betesputs (modifierad slaghack) och en gammal löspress.
Det enda jag egentligen saknar på den är Hitchkrok så man kunde koppla vagnar mm. enklare
Används flitigt men i vissa lägen när den har snötäcket på vill man knappt väcka den
Medlem
· Uppland
· 1 777 inlägg
En gammal MF178. När vi köpte den tänkte vi att det var det största vi skulle kunna ha använda (75 hk?). När vintern kom insåg vi hur bra det skulle vara med något rejälare.
Den är inte direkt photogénique så jag hoppar över bilden. Jag har så smått börjat renovera den men det vågar jag inte berätta hemma... Senaste köpet till den var en bakskopa för att slippa köra skottkärran. Naturligtvis är bakskopan helt kass jämfört med en frontlastare, men jämfört med skottkärran är den fantastisk.
Den är inte direkt photogénique så jag hoppar över bilden. Jag har så smått börjat renovera den men det vågar jag inte berätta hemma... Senaste köpet till den var en bakskopa för att slippa köra skottkärran. Naturligtvis är bakskopan helt kass jämfört med en frontlastare, men jämfört med skottkärran är den fantastisk.
ja de är en rätt så bra maskinpark ja börjat fått ihop för att va 25årgrävaren skrev:
köpte den som den är så har inte ändrat grillen sj, men de kosmetiska bryr ja mig inte om just nu, bara grejerna funkar som de ska.
skalman1:
jo grävarn är ja nöjd med själv åxå en så länge, hoppas på att den ska rå på de stenar som gömmer sig i marken d^_^b
Ja den är perfekt som gårdstraktor, i storlek som en jinma eller liknande och fyrhjulsdriften är toppen på vår tomt som är väldigt kuperad. Nackdelen är att framaxeln är lite klen så lastaren som sitter på är inte så användbar.
Det där grävaggregatet var riktigt tjusigt för ett hembygge! Nu ser det ju nästan ut som en "riktig" traktorgrävare. Du övervägde inte att göra (med bekostnad på en massa saker dock men ändå) att ha grävaggregatet löst så du kan använda drag/kraftuttag/trepunkt också på traktorn? Eller det är saker du inte kommer ha nytta av? I så fall förstår jag monteringen för det där blir ju rejält mkt bättre än ett löstagbart aggregat.
Snyggt bygge iaf, hur mkt klurande behövdes för att få till rätt rörelse/slaglängd på kolvarna?
Snyggt bygge iaf, hur mkt klurande behövdes för att få till rätt rörelse/slaglängd på kolvarna?
Tack!
jag har använt ett grävagg med 3-punktsfäste och dom blir lite sladdriga, speciellt om man gräver åt sidorna.
i nuläget har jag ändå ingen nytta av kraftuttag och lyftarmar, snöbladet kommer att sitta i lastaren istället.
Jo det var lite klurande med kolvarna, mest med skopcylindern.
jag har använt ett grävagg med 3-punktsfäste och dom blir lite sladdriga, speciellt om man gräver åt sidorna.
i nuläget har jag ändå ingen nytta av kraftuttag och lyftarmar, snöbladet kommer att sitta i lastaren istället.
Jo det var lite klurande med kolvarna, mest med skopcylindern.