218 235 läst · 747 svar
218k läst
747 svar
Vad har Ni för traktorer ?
Medlem
· Halland
· 26 inlägg
Jag var och inhandlade en grålle från 52 igår, körde hem den mellan Falkenberg till Varberg utan problem, jag fick med vagn och frontskopa i priset. Den har inte fått service på minst 8 år så det är det första jag skall göra, är det någon som VET vilken olja man bör ha till den (SAE 30 säger instruktionsboken) men det har ju runnit mycket vatten under broarna sedan dess. Så min fråga är: skall jag använda syntet eller mineralolja? Och isåfall VARFÖR? SAE 30 är ju för sommarbruk, och jag vill inte byta olja mellan sommar och vinter så en åretruntolja vill jag ha. Tacksam för svar.
ps en bensinare är det skulle jag tillägga. Ds
Du kan nog få många tips av http://www.fergusonklubben.se/nyttanvandarnamn_christer skrev:Jag var och inhandlade en grålle från 52 igår, körde hem den mellan Falkenberg till Varberg utan problem, jag fick med vagn och frontskopa i priset. Den har inte fått service på minst 8 år så det är det första jag skall göra, är det någon som VET vilken olja man bör ha till den (SAE 30 säger instruktionsboken) men det har ju runnit mycket vatten under broarna sedan dess. Så min fråga är: skall jag använda syntet eller mineralolja? Och isåfall VARFÖR? SAE 30 är ju för sommarbruk, och jag vill inte byta olja mellan sommar och vinter så en åretruntolja vill jag ha. Tacksam för svar.
Lycka till med "pärlan"
Medlem
· Halland
· 26 inlägg
Jovisst, men dom har semesterstängt just nu!
Jag kör 10w-30 mineral året runt i forden.Köpte 20 l dunk på Swedol med okq8 olja.Jag skulle inte använda
syntetolja i en så gammal maskin.En del menar att syntetoljan löser upp gamla avlagringar som sen kan täppa till
kanaler o.d.Finns nog många åsikter om detta ämne.Men tror själv att en mineralolja duger alldeles utmärkt.
syntetolja i en så gammal maskin.En del menar att syntetoljan löser upp gamla avlagringar som sen kan täppa till
kanaler o.d.Finns nog många åsikter om detta ämne.Men tror själv att en mineralolja duger alldeles utmärkt.
Nu får jag nog avsäga mig "behörigheten" till denna tråd. Vår traktor, Fordson Major -53 reggad o trafikförsäkrad är nu såld. Lite ledsamt, det har ju känts ganska trevligt att säga att "vi har en traktor" och trevlig var den också att titta på - vackert blå mellan rostfläckarna. Och barnbarnen älskade att åka med. Men nu är vår naturtomt röjd, träd är fällda, den gamla sjöboden riven och allt uppkört (stor backe) och bortkört, allt byggbråte ihopsamlat och borta.
Har inte använt traktorn på drygt ett år. Men den har nu fått en ny ägare, vår bilmek, som behöver en pålitlig traktor (stor motor, diesel) till gårdsarbete. Den får säkert en del uppiffning i form av nya bromsbelägg, lite färg och kanske en snöplog som tillbehör. Tänk vad roligt att traktorn kommer att få leva vidare i många år till. Och tänk om man hade en personbil som höll lika länge...
Har inte använt traktorn på drygt ett år. Men den har nu fått en ny ägare, vår bilmek, som behöver en pålitlig traktor (stor motor, diesel) till gårdsarbete. Den får säkert en del uppiffning i form av nya bromsbelägg, lite färg och kanske en snöplog som tillbehör. Tänk vad roligt att traktorn kommer att få leva vidare i många år till. Och tänk om man hade en personbil som höll lika länge...
MF35X -64 med gammal Ilsbo-lastare. Plöjer trädgårdsland, skottar gårdsplanen, flyttar högar, kör ut ett och annat träd ur skogen och lite diverse. Skulle dock önska mig en liten vagn och ett schaktblad och kanske en ringvält och en harv och...
Startar alltid och är riktigt rolig att köra i skogen.
Startar alltid och är riktigt rolig att köra i skogen.
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg