545 725 läst · 2 310 svar
546k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
Grattis!Marcus Aronsson skrev:
Det är bankens riskbedömning som styr räntan. Om du det du köper är eftertraktat på marknaden (lätt att sälja) så påverkar det räntan nedåt, om du har hög lön i relation till lånet samma sak där. Enda sättet att veta om man har fått en bra ränta är att kolla med mer än en bank.
Och - som föregående inlägg påpekade - ha inte olika delar av lånet på olika löptid. Finns ingen reell fördel med detta, bara nackdelar.
Renoverare
· Stockholm
· 18 578 inlägg
Medlem
· Södermanland
· 14 inlägg
Tackar för de glada tillropet och tipsen om att inte ha olika löptid på de olika delarna.
Man lär sig något nytt varje dag..
Man lär sig något nytt varje dag..
Det ser ju inte direkt ljust ut i världsekonomin, så jag kan inte se anledningen att binda lånet. Faktiskt tycker jag inte du någonsin skall binda lånet, utan istället agera genom att lägga undan de pengar du inte kan med sen, men som du får rabatt på nu. Alltså, om man tänker sig en snittränta över tid på fem procent, så kan du nu lägga undan mellanskillnaden, för att använda den i framtiden. På vilket sätt man gör detta beror så klart på hur stora lönemarginaler du har. Lite marginaler = lägg undan mer.Marcus Aronsson skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 578 inlägg
Jag sitter som konsult på SHB och ringde på interntelefonen till bankontoret hoppas det påverkar dem lite Men jag hörde på hennes tonfall att 1.59% var inget de kunde matcha Hon skulle ringa tillbaka imorgon, ska bli intressant
Min bild av Handelsbanken är att de är svårflörtade. Har du provat SEB:s bolåneavdelning via växeln? Du hamnar hos någon slumpmässig men de brukar vara reko är min uppfattning.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 578 inlägg
Ja de skickar mig bara vidare till min kontaktperson
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 339 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 339 inlägg
För att strö lite salt i såren, jag fick 1.54% hos SHB precis...jag kontrade med vad jag som medlem i Sveriges ingenjörer (alla SACO förbund?) får hos SEB och de matchade.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 578 inlägg
Problemet är väll att jag tack vare min Sambo har 1/3 rörligt och 2/3 fast så SHB lär ju inte bli imponerad över att de får vänta 1 år innan hela lånet är hos dem.
Jag hade ju 70 punkter marginalränta, det är ju som att gå från Porsche till Skoda, hur kunde det bli såhär?
Jag hade ju 70 punkter marginalränta, det är ju som att gå från Porsche till Skoda, hur kunde det bli såhär?
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Detta behöver inte vara ett jättestort problem. Ett år efter att vi köpte hus (-10) tröttnade jag på LF och blev kund hos SEB. Det tog två år att flytta över alla delar av lånen till dem, men det var inga problem. Har haft 0.55 påslag sedan -11, dock kommer det att höjas om 6 månader när det är omförhandlingsdags (ett lån har redan höjts till 0.65 påslag)....AndersMalmgren skrev:
Så, ta inte ut förlusten i förskott om ni inte kan flytta hela lånet på en gång. Det kan gå bra, vettdu
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
Glöm inte posta din ränta i databasen thomas_7 så att den kommer med i jämförelsetabellen. http://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/form