Marcus Aronsson skrev:
Dock är det den eviga frågan som gnager... Har vi fått en bra ränta?
Grattis!

Det är bankens riskbedömning som styr räntan. Om du det du köper är eftertraktat på marknaden (lätt att sälja) så påverkar det räntan nedåt, om du har hög lön i relation till lånet samma sak där. Enda sättet att veta om man har fått en bra ränta är att kolla med mer än en bank.

Och - som föregående inlägg påpekade - ha inte olika delar av lånet på olika löptid. Finns ingen reell fördel med detta, bara nackdelar.

daddydj skrev:
Ajdå, så bra var alltså företagets bankkontakt... Prova att ring till SEB:s bolåneavdelning istället. Mycket möjligt att du får en bättre deal den vägen. Jag landade på 95 punkter för ett par veckor sedan.
Helt utan några perks? Belåningsgrad?

Tackar för de glada tillropet och tipsen om att inte ha olika löptid på de olika delarna.
Man lär sig något nytt varje dag..

Marcus Aronsson skrev:
Tackar för de glada tillropet och tipsen om att inte ha olika löptid på de olika delarna.
Man lär sig något nytt varje dag..
Det ser ju inte direkt ljust ut i världsekonomin, så jag kan inte se anledningen att binda lånet. Faktiskt tycker jag inte du någonsin skall binda lånet, utan istället agera genom att lägga undan de pengar du inte kan med sen, men som du får rabatt på nu. Alltså, om man tänker sig en snittränta över tid på fem procent, så kan du nu lägga undan mellanskillnaden, för att använda den i framtiden. På vilket sätt man gör detta beror så klart på hur stora lönemarginaler du har. Lite marginaler = lägg undan mer.

Screenshot 2015-03-05 13.34.26.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag sitter som konsult på SHB och ringde på interntelefonen till bankontoret hoppas det påverkar dem lite :D Men jag hörde på hennes tonfall att 1.59% var inget de kunde matcha :D Hon skulle ringa tillbaka imorgon, ska bli intressant

AndersMalmgren skrev:
Jag sitter som konsult på SHB och ringde på interntelefonen till bankontoret hoppas det påverkar dem lite :D Men jag hörde på hennes tonfall att 1.59% var inget de kunde matcha :D Hon skulle ringa tillbaka imorgon, ska bli intressant
Min bild av Handelsbanken är att de är svårflörtade. Har du provat SEB:s bolåneavdelning via växeln? Du hamnar hos någon slumpmässig men de brukar vara reko är min uppfattning.

Ja de skickar mig bara vidare till min kontaktperson

S
AndersMalmgren skrev:
För att strö lite salt i såren, jag fick 1.54% hos SHB precis...jag kontrade med vad jag som medlem i Sveriges ingenjörer (alla SACO förbund?) får hos SEB och de matchade.

Problemet är väll att jag tack vare min Sambo har 1/3 rörligt och 2/3 fast så SHB lär ju inte bli imponerad över att de får vänta 1 år innan hela lånet är hos dem.

Jag hade ju 70 punkter marginalränta, det är ju som att gå från Porsche till Skoda, hur kunde det bli såhär?

AndersMalmgren skrev:
...hur kunde det bli såhär?
Se sanningen i ögonen, de vill inte ha dig som kund ;)

AndersMalmgren skrev:
Problemet är väll att jag tack vare min Sambo har 1/3 rörligt och 2/3 fast så SHB lär ju inte bli imponerad över att de får vänta 1 år innan hela lånet är hos dem.
Detta behöver inte vara ett jättestort problem. Ett år efter att vi köpte hus (-10) tröttnade jag på LF och blev kund hos SEB. Det tog två år att flytta över alla delar av lånen till dem, men det var inga problem. Har haft 0.55 påslag sedan -11, dock kommer det att höjas om 6 månader när det är omförhandlingsdags (ett lån har redan höjts till 0.65 påslag)....

Så, ta inte ut förlusten i förskott om ni inte kan flytta hela lånet på en gång. Det kan gå bra, vettdu :)

Bytte tillbaks till SHB igår, 1.59% på 3.3Mkr ca 80% belåningsgrad.

Vi har nu bestämt oss för Nordea. Ca 2,5 miljoner i lån och en ränta på 1,55%. Tacksamt att Nordea var billigast av de banker vi kunde tänka oss då vi redan är kunder hos dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.