545 778 läst · 2 310 svar
546k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
Jag tycker problemet med att alla banker kör med olika räntejusteringsdagar är ett lika stort problem som att SEB kör med påslag och övriga med rabatt. Men om alla banker justerade räntan samtidigt skulle det vara enklare för oss konsumenter att jämföra. Idag kan SEB-kunderna bara enkelt jämföra sig med andra SEB-kunder (eftersom alla SEB-kunder har samma räntejusteringsdag, 18 mars, 17 juni osv), men inte med t ex Swedbankkunder (eftersom alla Swedbankkunder sins emellan verkar ha olika räntejusteringsdagar, några den 28 jan, andra den 28 feb eller när det nu är) eller Handelsbankskunder (som justerar räntan vid helt andra datum). Rätta mig om jag har fel.
Av olika andedningar har jag tre delar på lånet (alla 3mån), men två olika bindningsdagar .. (Shb)Per Eskilsson skrev:Jag tycker problemet med att alla banker kör med olika räntejusteringsdagar är ett lika stort problem som att SEB kör med påslag och övriga med rabatt. Men om alla banker justerade räntan samtidigt skulle det vara enklare för oss konsumenter att jämföra. Idag kan SEB-kunderna bara enkelt jämföra sig med andra SEB-kunder (eftersom alla SEB-kunder har samma räntejusteringsdag, 18 mars, 17 juni osv), men inte med t ex Swedbankkunder (eftersom alla Swedbankkunder sins emellan verkar ha olika räntejusteringsdagar, några den 28 jan, andra den 28 feb eller när det nu är) eller Handelsbankskunder (som justerar räntan vid helt andra datum). Rätta mig om jag har fel.
Renoverare
· Stockholm
· 18 594 inlägg
Aj, aj, aj. 1,06 vill SEB ge mig i marginalränta, Men vad har deras upplåningsräntetabell tagit vägen? Hur som helst sade han att den ligger på 0,5 idag vilket betyder en ränta på 1,56 låter ju skitkasst? :/
Vad har ni andra för indikationer på att SEB kommer ge er för marginalränta?
Vad har ni andra för indikationer på att SEB kommer ge er för marginalränta?
Medlem
· Stockholm
· 132 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 132 inlägg
Ja, det trodde jag också när de lanserade modellen. Men eftersom de tydligt visar att de hittar på nya "regler" för hur de beräknar den s.k. "upplåningskostnaden" så fort de vill höja sin ränta så spelar det ingen roll. "Upplåningskostnaden" har ingenting alls med deras inlåningsräntor och övriga kostnader att göra, utan det fungerar i praktiken på precis samma sätt som de andra storbankerna. De andra höjer sina listräntor - SEB höjer sina "upplåningskostnader"; same same but different...injonil skrev:
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
SEBs upplåningsränta finner du här http://www.byggahus.se/upplaningsranta. Den ligger idag på 0,53 % så det innebär en ränta på 1,59 % för dig.AndersMalmgren skrev:
Om jag vore du skulle jag flytta det rörliga lånet till någon annan bank som ger dig lägre ränta än 1,59 %.
Javisst! 50 punkter rabatt på Länsförsäkringar. Inget märkvärdigt, men jag har inte så stort lån. Just nu är det alltså 1,60%. Lite "otur" att LF inte tillhör de som ligger lägst just nu vad gäller listpriserna, men jag har 3-månaders bindning och man får se det långsiktigt.thomas_7 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 594 inlägg
Tips på några bra banker Belåningsgrad just nu 62%
Medlem
· gävleborg
· 3 623 inlägg
handelsbanken har lägst upplåningskostnad = teoretiskt chans till bästa räntan
Ajdå, så bra var alltså företagets bankkontakt... Prova att ring till SEB:s bolåneavdelning istället. Mycket möjligt att du får en bättre deal den vägen. Jag landade på 95 punkter för ett par veckor sedan.AndersMalmgren skrev:
Medlem
· Södermanland
· 14 inlägg
Så du sitter man här. Efter vunnen budgivning och lång väntan så är det snart dags, vårt alldeles första egna hus. Känns bra! Dock är det den eviga frågan som gnager... Har vi fått en bra ränta? Binda upp det på några år eller köra på rörligt (3 månader). Belåningsgraden är hög då vi endast pytsat in till kontantinsatsen (15%) så totalt blir det 2,5 miljoner uppdelat på 3 delar. De räntor vi fått är efter en ränterabatt på 0,4% är: 3 mån 1,7% 3 år 1,71% 5 år 2,05%.
Några bra funderingar eller glada tillrop?
Några bra funderingar eller glada tillrop?
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
Mitt råd är att köra 3 månader på alla tre lånen. Men viktigast av allt är att du INTE delar upp lånet i olika bindningstider eftersom det då blir svårare för dig att byta bank när ränterabatten försämrats på ett av dina lån.