Självklart! Jag gör det när det är påskrivet :)

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Jag tycker det är lite tråkigt att diskussionen i denna tråd mer eller mindre dött ut. Vi behöver snacka lite bolån då och då! SEB band om alla 3-månaders i onsdags 18/3. Tycker att jag fick väldigt hög ränta så jag undrar om SEB gjort sin klassiker, att höja upplåningsräntan en dag för att sedan sänka den rejält igen. Idag är upplåningsräntan 0,38.

Någon som vet vad upplåningsräntan låg på 18/3 när lånen bands om?

Kollade lite historik och i mitten av februari var upplåningsräntan 0,46 och för prick en vecka sedan 0,49. I onsdags verkar den ha toppat på 0,50? Synd att inte Riksbanken sänkte räntan en dag tidigare för nu är alla 3-månaders låste tre månader till lite onödigt hög ränta.

Bankernas upplåningsränta och riksbankens ränta är väl inte direkt sammankopplade.

Nja, SEB redovisar en upplåningsränta på 0,38 idag och jag tror att de hade 0,50 i onsdags så en hel del inverkan verkar beslutet haft även om upplåningsräntan "endast" sjönk 0,12 på en sänkning på 0,15.

0,52 hade de i onsdags till och med, så min rörliga ränta blev 1,42. Idag hade det blivit 1,28 mao, så det påverkar absolut.

Ok, 0,52 i onsdags alltså. Du gjorde SEB en fulhöjning igen. 0,46 för en månad sedan och 0,49 i fredags. Att det smög upp till 0,52 handlar bara om att fylla skattkistan lite extra i tre månader.

Ja, SEBs upplåningsränta var nere på 0,43 den 23 februari för att sedan åka upp till 0,52 den 18 mars, då alla SEBs bolånekunder skulle få en ny ränta, och sedan åka ner till 0,38 dagen därpå.

Helt klart att SEB utnyttjar detta karusellåkande till sin fördel. De har satt i system att locka över nya kunder mellan deras räntejusteringsdagar. En lägre upplåningsränta mellan räntejusteringstillfällena gör att SEB ser ut att ha en lägre ränta än konkurrenterna när man jämför bankerna med varandra.

Men nu verkar det som om SEB fimpar sina upplåningsräntor från och med i sommar och det tycker jag är bra. För så länge SEB beräknar våra boräntor på ett annat sätt än det som är praxis så menar jag att det blir svårare för oss att jämföra bankerbjudanden med varandra. Och därför är jag för att man fimpar "påslag på upplåningsränta" och går tillbaka till "rabatt på listpris".

Skulle tro att detta sker i juni i samband med att de måste redovisa sina snitträntor.

Jasså, ska SEB ändra systemet? Undrar hur de kommer att lösa det praktiskt. Jag upphandlade nyligen ett påslag som ska gälla i två år. Om de ska in och greja i sommar med systemet måste de komma med en ännu bättre deal eller så kanske de fasar ut det gamla systemet och kör gamla och nya parallellt?

Var har du läst detta Per? Om SEB och upplåningsräntan som ska försvinna alltså...?

Per Eskilsson skrev:
Hörde idag av min pappa (som också har SEB som bank) att SEB slutar med sin upplåningsränta nu i sommar. Han hade hört det av en banktjänsteman när han var på banken. Finns det någon som bekräfta eller dementera detta?
Jag har inte läst det. Jag har hört det från min far. I mina öron låter det logiskt.

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
Var inget, läste bloggen.., ☺️

Redigerat:
Jag sa till den nya banken att jag ville att de skulle gå under min befintliga boränta för att bankbytet även skulle vara ekonomiskt motiverat. Ekonomi tror jag alla banker förstår sig på.

Redigerat:
daddydj skrev:
Ok, 0,52 i onsdags alltså. Du gjorde SEB en fulhöjning igen. 0,46 för en månad sedan och 0,49 i fredags. Att det smög upp till 0,52 handlar bara om att fylla skattkistan lite extra i tre månader.
Har SEB justerat 3-månads räntan 2015-03-18 för alla sina kunder?

I så fall är upplåningsräntan på deras hemsida bara lockpris:) Det är medvetet och systematisk mygel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.