546 384 läst · 2 310 svar
546k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
Lade om mina lån igår på SEB.
Upplåningsränta +påslag skall försvinna snart sade dom till mig också.Just nu gäller det dock.
Listränta -rabatt blir det nya. Sen hur de myglar fram sin listränta är ju höljt i dunkel så nu blir det ännu svårare att se vad de gör.
Sen sist har de höjt räntemarginalen på 3mån. räntan.
Förut hade jag upplåningsränta +1.03%
Nu blev den upplåningsränta +1.2% = 1.62%
(2011 var den upplån. +0.6% så de har dubblat sina marginaler på 4 år.)
1 års räntan blev upplån. + 1.15% = 1.55% vilket jag klev på då jag inte tror det blir så mkt lägre räntor nu, och 3mån behöver gå ner en del till innan det lönar sig, pga att de tar mer marginal på den.
(2.4m lån, 85% belåningsgrad)
Upplåningsränta +påslag skall försvinna snart sade dom till mig också.Just nu gäller det dock.
Listränta -rabatt blir det nya. Sen hur de myglar fram sin listränta är ju höljt i dunkel så nu blir det ännu svårare att se vad de gör.
1 års räntan blev upplån. + 1.15% = 1.55% vilket jag klev på då jag inte tror det blir så mkt lägre räntor nu, och 3mån behöver gå ner en del till innan det lönar sig, pga att de tar mer marginal på den.
Administrator
· Skåne
· 6 559 inlägg
Administrator
· Skåne
· 6 559 inlägg
Skönt att få min uppgift att SEB fimpar påslaget bekräftat.Martin S skrev:Lade om mina lån igår på SEB.
Tror du gjorde fel som band räntan ett år. Tror att att räntorna kommer fortsätta ner. Vi får se vem som får rätt.
Administrator
· Skåne
· 6 559 inlägg
Vill bara berätta att idag fick jag lära mig att Swedbank INTE skriver ut när rabatten löper ut på deras internetbank. När jag ringde telefonbanken så sa de att de inte visste varför det var så men att jag skulle få ett meddelande elektroniskt via internetbanken en månad innan rabatten löper ut.
Jag sa till dem att jag tycker det är dåligt att de inte skriver ut det (det gör SEB) och att jag tror att det beror på att de vill undanhålla den informationen för mig som konsument. Vi får se vad som händer. Min "ränteavvikelse" på -0,95 % gäller till 2016-04-28 (enligt min tilläggsavtal ränteavvikelse som jag har i pappersform). Nu förstår jag varför många andra inte lyckas ange när deras rabatt löper ut.
Jag sa till dem att jag tycker det är dåligt att de inte skriver ut det (det gör SEB) och att jag tror att det beror på att de vill undanhålla den informationen för mig som konsument. Vi får se vad som händer. Min "ränteavvikelse" på -0,95 % gäller till 2016-04-28 (enligt min tilläggsavtal ränteavvikelse som jag har i pappersform). Nu förstår jag varför många andra inte lyckas ange när deras rabatt löper ut.
Intressant iakttagelse Per! Att Swedbank bara garanterar rabatten i ett år istället för SEB:s två år är ett stort minus. Du vet att du har 0,95 rabatt i ett år men vad som händer år två går inte att veta idag. Nya direktiv uppifrån, ny banktjänsteman osv, allt kan hända. Som vanligt gäller det att vara på tå vilket du och jag är men allt för få räknat på Sverigebasis. De nya reglerna där bankerna ska redovisa snittränta är jag rädd kommer att drabba oss som är lite om och kring sig och gynna de som inte förhandlat alls. Bankerna kommer vara rädda att få för lågt snitt så att majoriteten känner sig lurade. Om de höjer för oss så att alla kunder ligger mer lika så känner sig den grå massan inte lurad när de går in och kollar snittet. Risken är att alla kunder har mer eller mindre lika ränta efter ett tag.
Redigerat:
Efter att googla "svds räntekarta byggahus" hamnade jag här
Hur är den räntekartan igentligen? Köpte bostadsrätt i juni 2014. Klistrar in uppgifterna...
Dina uppgifter
Lånebelopp: 580 000
Ränta: 2,43%
Bindningstid: 1 år
Bindningsdatum: juni 2014
Bank: Handelsbanken
Postnummer: 80323
Hushållets totala inkomst: 300 001-500 000
Din personliga analys
Din ränta: 2,43%
Rekommendation*: 1,54%
Skillnad: -0,89.
Bara ett bottenlån. Lägenheten kostade 800 000.
Fortsätter jag att bara förnya lånet via bankens egna grejs så skulle jag få 2,1% ränta. Kollar jag compricer 2,02% ränta....
Jag har inget emot att byta bank, men kan man verkligen förhandla ned räntan såpass mycket på handelsbanken? Jag har inga sparpengar kvar där då de vägrar ge ränta (samtidigt gav santander 1,3%...). Det kanske inte är så bra.
edit: Gör jag analysen igen så blir det 1,34% som är rekommenderad ränta.
Hur är den räntekartan igentligen? Köpte bostadsrätt i juni 2014. Klistrar in uppgifterna...
Dina uppgifter
Lånebelopp: 580 000
Ränta: 2,43%
Bindningstid: 1 år
Bindningsdatum: juni 2014
Bank: Handelsbanken
Postnummer: 80323
Hushållets totala inkomst: 300 001-500 000
Din personliga analys
Din ränta: 2,43%
Rekommendation*: 1,54%
Skillnad: -0,89.
Bara ett bottenlån. Lägenheten kostade 800 000.
Fortsätter jag att bara förnya lånet via bankens egna grejs så skulle jag få 2,1% ränta. Kollar jag compricer 2,02% ränta....
Jag har inget emot att byta bank, men kan man verkligen förhandla ned räntan såpass mycket på handelsbanken? Jag har inga sparpengar kvar där då de vägrar ge ränta (samtidigt gav santander 1,3%...). Det kanske inte är så bra.
edit: Gör jag analysen igen så blir det 1,34% som är rekommenderad ränta.
Jag var och förhandlade 2 små lån för bostadsrättsföreningens räkning under mitten av mars. Tror dom låg på 1,5-2 miljoner vardera.
Behövde spela ut SHB/Stadshypotek och Nordea mot varandra för att komma ned, men jag blev nöjd till slut.
Band ett lån på 2 år med ränta på 0,80% och det andra lånet på 4 år med 1,13% ränta
Mest positiv var jag för att bara dagarna innan hade det ju varit artiklar i tidningen om att bankerna inte ville ha bostadsrättsföreningar som kunder och att de därför kunde räkna med högre ränta än vad privatpersoner fick.
Grodgatan
Behövde spela ut SHB/Stadshypotek och Nordea mot varandra för att komma ned, men jag blev nöjd till slut.
Band ett lån på 2 år med ränta på 0,80% och det andra lånet på 4 år med 1,13% ränta
Mest positiv var jag för att bara dagarna innan hade det ju varit artiklar i tidningen om att bankerna inte ville ha bostadsrättsföreningar som kunder och att de därför kunde räkna med högre ränta än vad privatpersoner fick.
Grodgatan
Administrator
· Skåne
· 6 559 inlägg
0,8% var en väldans bra 2 årsränta. Rapportera gärna in räntorna i vår boräntetabell https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/Grodgatan skrev:
SBAB gick absolut inte under 1.79 precis nyss....
Per: Du hade rätt.
SEB skrotar bolånemodell
SEB kommer att skrota sin modell med upplåningsränta som grund för bolåneräntorna. ”Vi har varit ensamma om att ha upplåningsränta men det har varit svårt”, säger bankens vd Annika Falkengren.
SEB skrotar bolånemodell
SEB kommer att skrota sin modell med upplåningsränta som grund för bolåneräntorna. ”Vi har varit ensamma om att ha upplåningsränta men det har varit svårt”, säger bankens vd Annika Falkengren.
Administrator
· Skåne
· 6 559 inlägg
Där ser man. Jag tycker det är bra att SEB infogar sig i ledet och kör samma upplägg som övriga banker. Det är mycket lättare när alla pratar rabatt istället för som nu att vissa pratar påslag och andra rabatt.
Det jag nu önskar är att alla banker samordnar sina räntejusteringsdatum på deras tremånadersräntor så att det blir lättare för oss att jämföra min tremånadersränta hos Swedbank som nästa gång kommer justeras den 28 maj med daddydjs tremånadersränta hos SEB som justeras den 17 juni med någon annan swedbankskund som justeras den 28 april.
Det jag nu önskar är att alla banker samordnar sina räntejusteringsdatum på deras tremånadersräntor så att det blir lättare för oss att jämföra min tremånadersränta hos Swedbank som nästa gång kommer justeras den 28 maj med daddydjs tremånadersränta hos SEB som justeras den 17 juni med någon annan swedbankskund som justeras den 28 april.
På sätt och vis var det bättre innan SEB samordnade alla kunder till samma datum. För några år sedan bands lånet om var tredje månad på ett helt slumpmässigt datum beroende på när lånet tecknats en gång i tiden. Nu när SEB låter alla kunders lån bindas om på samma dag är det lätt för de att smyghöja räntan just kring det datumet och på så vis tjäna en sjuhelvetes massa pengar. Några punkter gör en hel del när den samlade bolånepotten ligger i potten.
Administrator
· Skåne
· 6 559 inlägg
Ja, det har du rätt i. Men som det är nu när SEB systematiskt sänker boräntan mellan bindningsdagarna så ser jag det bara som ett sätt att locka till sig nya kunder i och med att deras nuvarande sätt gör att de ser ut att ha lägre räntor än vad de egentligen har i praktiken. Om alla banker tvingades köra med samma justeringsdag så skulle det vara enklare att jämföra våra räntor. Naturligtvis är detta inget bankerna vill. De vill nog helst att vi även i fortsättningen ska uppleva att sitter i deras knä. Att vi själva inte när som helst kan göra en extraamortering utan att be dem om hjälp är ytterligare ett exempel på att bankerna inte vill att vi ska få för stor handlingsfrihet.
Besserwisser
· Örebro
· 28 inlägg
Har idag upplåningsränta + 0.65, när jag jämförde så motsvarade det en rabatt på 1,2 % på deras listpriser. Är det en normal SEB rabatt?
Administrator
· Skåne
· 6 559 inlägg
Att SEBs upplåningsränta just idag ligger på 0,30 visar bara att räntan är på väg neråt. Din ränta är 0,52 (upplåningsräntan den 18 mars) + 0,65 (ditt påslag) dvs 1,17 % (fram till nästa räntejustering som för dig sker den 17 juni). SEBs listpris ligger just nu på 2,05 (övriga storbankers listpris ligger på 2,02). 2,05-1,17 = 0,88 % rabatt.
0,65 % i påslag är bra. Inte så många andra har kvar så lågt påslag enligt räntetabellen.
0,65 % i påslag är bra. Inte så många andra har kvar så lågt påslag enligt räntetabellen.