545 778 läst · 2 310 svar
546k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
Jag förstår inte riktigt. SEB har styrt upp så att alla deras privatkunder som kör 3-månaders får ny ränta samma datum. Nästa tillfälle för räntejustering är onsdag 18 mars och du kommer då att få en ny ränta som motsvarar deras upplåningsränta just det datumet plus ditt påslag på 0,70. Det enda viktiga med SEB är att försöka att få så lågt påslag som möjligt. Själv har jag 0,95 så du kommer att få 0,25 bättre än mig.
Om du loggar in på SEB och går in på lån kan du se exakt hur länge ditt påslag på 0,70 gäller. Klicka på ditt lån så står det när det är förlängningsdag och det är så länge 0,70 gäller för dig.
Om du loggar in på SEB och går in på lån kan du se exakt hur länge ditt påslag på 0,70 gäller. Klicka på ditt lån så står det när det är förlängningsdag och det är så länge 0,70 gäller för dig.
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
Igår låg SEBs upplåningsränta på 0,44 (idag på 0,45) http://www.byggahus.se/upplaningsranta. 1,49 - 0,44 = 1,05. Ett påslag på 105 punkter är 5 punkter högre än TCOs deal med SEB.
Detta är nackdelen med att dela upp bolånet i olika bindningstider. Om jag vore du skulle jag flytta det rörliga lånet till en annan bank nu.
Detta är nackdelen med att dela upp bolånet i olika bindningstider. Om jag vore du skulle jag flytta det rörliga lånet till en annan bank nu.
Nu är jag med lite bättre. Såg i den andra bolånetråden att Anders i mars 2013 band en del av sitt lån på 3 år. Gissar då att du även tecknade ditt 3-månaders lån och att ditt påslag på 0,70 därmed gäller till mars 2015. Det är därför SEB vill ändra din ränta. Det har i mina ögon blivit väldigt mycket svårare att behålla sitt låga påslag hos SEB så 0,70 tror jag inte du kommer att kunna behålla men gör ett försök. Som Per skriver vill de höja från 0,70 till 1,05 men det är upp till förhandling så lite lägre bör du kunna hamna. Jag skulle inte ge mig på att byta bank nu utan vänta i så fall ett år till tills ditt bundna 3-årslån är klart.
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
Enbart genom att byta bank (eller hota byta bank) kommer SEB ge Malmgren en bättre ränta. Om fler bytte bank oftare skulle konkurrensen öka. Finns ingen anledning att ligga kvar med en sämre ränta hos SEB om andra banker kan erbjuda bättre räntor.
Malmgren: Du ska leta efter "villkorsändringsdagen" i internetbanken. Är osäker på om den syns i den mobila internetbanken, kanske måste du logga in på datorn för att se denna info. Bankerna vill helst inte att du ska ha så bra koll på när villkoren ändras. Själva har de stenkoll på dessa uppgifter och får upp just villkorsändringsdagarna direkt när de tittar på din "profil". http://www.byggahus.se/forum/priser...tejusteringsdagar.html?perpage=15#post2161732
Malmgren: Du ska leta efter "villkorsändringsdagen" i internetbanken. Är osäker på om den syns i den mobila internetbanken, kanske måste du logga in på datorn för att se denna info. Bankerna vill helst inte att du ska ha så bra koll på när villkoren ändras. Själva har de stenkoll på dessa uppgifter och får upp just villkorsändringsdagarna direkt när de tittar på din "profil". http://www.byggahus.se/forum/priser...tejusteringsdagar.html?perpage=15#post2161732
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
Det rörliga lånet är på nästan 1,1 miljoner och hans totala belåningsgrad på 67 % (dvs inte särskilt högt). Någon annan som flyttat en del av sitt bolån från en bank till en annan?
Renoverare
· Stockholm
· 18 594 inlägg
Jag har fått lånet via min arbetsgivares kontaktperson på SEB så vi får hoppas det gör att de fortsätter ge mig en bra ränta. Nu hade kontaktpersonen bytt uppdrag inom SEB så skulle få en ny kontaktperson som jag hoppas då är insatt i hennes gamla kunder
Villkorsändringsdag: 2015-03-28
Villkorsändringsdag: 2015-03-28
Redigerat:
Kollat lite till med SEB. De har högre krav på amortering än de andra bankerna vilket jag och min sambo tycker är lite synd då vi hellre vill spara i andra former än amortering. De andra bankerna ligger runt 2500:-/månad i amortering medan SEB vill att vi amorterar runt 4200:-/månad. Men ska ta en runda med de andra bankerna igen och se vad de kan erbjuda.
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
Innerst inne vill de inte att du amorterar. Helst av allt vill de ha dig som en livslång kund som bara betalar.
Jo det är klart. Det dom svarade med var att de här kraven kommer finnas hos alla banker snart när amlrteringskravet blir verklighet. De har bara börjat med det lite tidigare än vad som krävs.Per Eskilsson skrev:
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
Vet inte om det bara är ett tillfälligt fel, vi får se imorgon. Personligen tycker jag det fel av SEB att prata om vad de har kostnader och kalla det för upplåningsränta. Att de kör med påslag medan alla andra kör med rabatt gör det bara svårare för oss kunder att jämföra. Jag skulle inte sakna om de slutade redovisa sin upplåningskostnad som flera anser vara en påhittad kostnad.
Problemet är att de andra bankernas listpriser är ännu mer påhittade. Även om SEB smusslar en del så tycker jag nog ändå att det systemet är att föredra. Det bästa systemet var innan finanskrisen 2008/2009. Då kunde man binda sitt lån mot Stibor som sätts av en oberoende part.
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
Håller med dig om att det hade varit bra om boräntan hade utgått från Stibor. Tyvärr vill inte bankerna ha det så.
Man jag håller fast vid att det är direkt dåligt att SEB utgår från en upplåningskostnad medan Swedbank, Handelsbanken, Nordea och alla andra utgår från listpriset. Det blir förvirrande och svårjämförbart.
Det intressanta är vad vi får betala i slutändan.
Man jag håller fast vid att det är direkt dåligt att SEB utgår från en upplåningskostnad medan Swedbank, Handelsbanken, Nordea och alla andra utgår från listpriset. Det blir förvirrande och svårjämförbart.
Det intressanta är vad vi får betala i slutändan.