545 778 läst · 2 310 svar
546k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
Fördelen är att vi får högre rabatt på försäkringarna som vi ändå har tänkt att lägga hos LF. Sen underlättar det om det finns möjlighet till det att samla allt hos samma bolag. Eller vad tycker du?loffes skrev:
Tack för synpunkterna!elpaco skrev:Strunta i vad saker kallas utan ta bara hänsyn till totalkostnaden. Och då verkligen betoning på total. Dvs räkna ut effektiv snittränta för de olika bankerna, inklusive eventuella avgifter (avi, upplägg, års osv) samt om det går så lägger du även till andra förmåner.
Jag har Handelsbanken, de var utan tvekan mest personliga i kontakten. Jag sa direkt att jag endast är intresserad av att förhandla om ränta, och att jag inte vill ha några extra avgifter utanför denna. Det var inget problem. Sedan har de något man kan jämställa med livförsäkring som för oss är värd ytterligare 15 punkter. Då var saken biff. Det ger oss en effektiv snittränta nu på 1,48 (med förmånen).
Sedan är det lite oklart var du menar med "topplån", ingen bank får väl numera belåna över 85% på fastigheten? Då får man ta ett blanco-lån eller belåna annan fastighet eller egendom. Men oavsett så kan du baka in denna "topplånsavgift" till en jämförbar snittränta.
Ja jag jämför just nu snittränta. Såg idag att Nordea sänker sin listränta på Torsdag till 2,05, vilket borde innebära med min ränterabatt på 0,45 att min ränta hamnar på 1,6 hos Nordea. Ska kollas upp imorgon
Egentligen inte. Idag finns e-fakturor. Man måste vara otrogen idag för att få bästa pris. Trogen kund = loser.thomas_7 skrev:
Tar någon halvtimme varje år att kolla upp och jämföra försäkringar på bil och hus. Annars har dom en märklig förmåga att glida upp i pris (trots 0-inflation).
Bank likaså. Går oftast bra att maila ut en förfrågan till bankkontor i din närhet om det känns jobbigt att ringa runt.
Det enda du inte skall röra är eventuella barnförsäkringar.
Skillnaden mellan 2.69% och 1.55% på de 300.000 är ju inte en massiv summa pengar. Det blir knappt 200:- per månad efter ränteavdrag. Om du för övrigt är nöjd med banken så skulle jag nog inte hänga upp mig på denna skillnad, fast försök få ner den närmare 2% om du har ork och tid.thomas_7 skrev:
2,44% är den högre räntan nere på nu. Väntar svar från Swedbank och Nordea nu. Hoppas på att komma under 1,60 i alla fall!MRK skrev:
Sådant argumenterande är bara förvirrande. Räkna istället ut ett viktat snitt: 10/85*2,69 + 75/85*1,55 = 1,68. Det är alltså den räntan du skall jämföra mot konkurrenterna (om övriga ev avgifter och förmåner är justerade för vill säga).MRK skrev:
Sedan kan jag tillägga att när det gäller försäkringar så är hus och bil de som är intressanta att kriga med för bolagen. Min sambo spelade ut flera mot varandra och till slut stod salu ansvar mot länsförsäkringar. Länsförsäkringar vann. Vi är inte bankkunder där som sagt, men har helförsäkrade bilar kring 4 500:- (småort). Avseende barnförsäkring så håller jag med, med ev undantag för om era barn aldrig någonsin genererat en akut vårjournal.
TS letar bästa dealen, och förhandlar i procent. Att då blanda in absoluta summor gör det svårjämfört. Det är så klart lättare att väga äpplen mot äpplen, och inte blanda in apelsiner: 1,55% + 200SEK eller 1,68%. Vad tycker du är enklast att förstå sig på?MRK skrev:
Din andra mening fattar jag inte. Och yttra dig får du så klart göra så mycket du vill, men du får väl vara man nog att ta att någon tycker annorlunda ..
Så här ser det ut just nu:
Nordea 1,65%, kortavgifter på 144:- per person
LF: 1,65% i snittränta, fria avgifter på kort och 10% extra rabatt på försäkringar om vi blir guldkund, som ger ungefär 1300:- rabatt per år
Swedbank: 1,62% och fria kortavgifter
Det är väldigt lite som skiljer så just nu lutar det åt att stanna kvar hos Nordea. Hur hade ni resonerat?
Nordea 1,65%, kortavgifter på 144:- per person
LF: 1,65% i snittränta, fria avgifter på kort och 10% extra rabatt på försäkringar om vi blir guldkund, som ger ungefär 1300:- rabatt per år
Swedbank: 1,62% och fria kortavgifter
Det är väldigt lite som skiljer så just nu lutar det åt att stanna kvar hos Nordea. Hur hade ni resonerat?
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
Jag skulle kolla med SEB. Deras upplåningskostnad sänktes idag till 0,45 kr. Lägger man på standardpåslaget för fackanställda (som jag tror är 1,05 nu, rätta mig om jag har fel) så hamnar du på 1,50 i ränta.
Dock står det väl som krav i låneskyddet att man inte får ha krediter hos någon annan för att det ska gälla.elpaco skrev:
Så ett tankkort eller matkort verkar kunna göra den verkningslös.
Om de inte ändrat på sista tiden.