L0fstr0M,

Mitt råd är att inte dela upp lånet överhuvudtaget. Men om du gör det ändå så se för guds skull till att du kör med samma bindningstid på alla bolån. Det blir enklare för dig att byta bank då när den nya banken inte längre är justa längre (normalt inträffar det när rabatten hux flux försvinner).

Är du en superförsiktig människa och/eller en person som lever på marginalen så kan du binda men om du är normal så skulle jag också råda dig att ta allt rörligt (3 månaders).

PS. Glöm inte fylla i din nya ränta sedan på http://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/

Redigerat:
L
Tack för svar. Hur högt spelat är det egentligen att ta allt rörligt? Inte så högt vad jag läst mig till men detta är första huset och första stora affären, så det är lätt att falla in i "tryggheten". Och det är klart att de är frestande att binda till de räntor som råder. När räntorna förr eller senare stiger lär det väl vara svårare att binda tills dessa räntor jag fått idag. Sen när det börjar stiga.. och med hur mycket. Ja. Är för dåligt insatt i det.

Erik

L
Per Eskilsson skrev:
L0fstr0M,

Mitt råd är att inte dela upp lånet överhuvudtaget. Men om du gör det ändå så se för guds skull till att du kör med samma bindningstid på alla bolån. Det blir enklare för dig att byta bank då när den nya banken inte längre är justa längre (normalt inträffar det när rabatten hux flux försvinner).

Är du en superförsiktig människa och/eller en person som lever på marginalen så kan du binda men om du är normal så skulle jag också råda dig att ta allt rörligt (3 månaders).

PS. Glöm inte fylla i din nya ränta sedan på [länk]
Ta gärna allt rörligt men dela upp lånet i minst tre lika delar. Om räntorna börja stiga och du skulle vilja binda någon del går ju inte det om du inte delar upp det redan nu.

Andreas_Hansson
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.