545 725 läst · 2 310 svar
546k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
Vad du än gör, dela inte upp lånet i olika bindningstider eftersom det med största sannolikhet är en sämre deal rent ekonomiskt och eftersom det innebär att du i praktiken då inte kan byta bank. Alla tror räntorna är på väg ner. Detta kommer innebära att 3 -månadersräntan går ner under din 1-årsränta inom kort. Kolla med fler banker. Det är nu du kan förhandla.Johan01 skrev:Nybygget börjar nu blir klart för oss och det är dags att göra om byggkreditivet till bolån. Har Nordea som bank och är sk. förmånskund. Lånet är på 2,5 Mkr med belåningsgrad på ca 75%. Vi har fått erbjudande om:
3 mån: 1,68
1 år: 1,55
3 år: 1,65
5 år: 2,1
Vår första tanke före vi fick detta erbjudande har varit att köra på 3 mån ränta då det brukar vara mest lönsamt (eller heter det kanske sparsamt). Men nu blev vi lite förbryllade då vi fick bättre rabatt vid längre bindning. 0,5 rabatt för 3 mån, 0,6 rabatt för 1 år, 0,7 rabatt för 3 år och 0,6 för 5 år.
Hur hade ni gjort? Vår tanke nu är dela lånet i 3 och köra 1/3 på 1 år och 2/3 på 3 år. Låter det vettigt?
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
På den här sidan http://www.byggahus.se/upplaningsranta kan du se vad SEB-banken har för påstådd kostnad för att låna upp 3-månaders, 1 år, 3 år, 5 år och 10 år. De andra bankerna har sannolikt samma kostnad. Den påstådda upplåningskostnader för SEB för 3-månadersräntan ligger idag på 0,68%. Nu tror SEB att vi snart kommer få en negativ REPO-ränta, detta bör innebära att räntan bör sjunka en bra bit till. http://www.privataaffarer.se/nyheter/seb-spar-negativ-ranta-714708
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 132 inlägg
Nu blir det mycket gnäll:Per Eskilsson skrev:På den här sidan [länk] kan du se vad SEB-banken har för påstådd kostnad för att låna upp 3-månaders, 1 år, 3 år, 5 år och 10 år. De andra bankerna har sannolikt samma kostnad. Den påstådda upplåningskostnader för SEB för 3-månadersräntan ligger idag på 0,68%. Nu tror SEB att vi snart kommer få en negativ REPO-ränta, detta bör innebära att räntan bör sjunka en bra bit till. [länk]
1. Min professor i ämneskursen på Handels körde en hel föreläsningsserie om värderingsmetoder som han baserade på felen i deras rådgivningsartiklar. Kul men skrämmande. Även om det var några år sedan så skulle jag inte lita på dem.
2. Som du är inne på så är SEB:s "upplåningskostnad" helt och hållet en produkt av deras fantasi, så den kan inte användas för jämförelser över tid.
3. Alldeles oavsett det så kan vi förvänta oss att räntorna för bostadslån kommer att fortsätta ned. Det beror till viss del på STIBOR (REPO finns inte längre), men framför allt på en massa andra makroekonomiska orsaker.
Rabattsatserna är relativt ointressanta. Beroende på vilken produkt man vill pusha så kan man t.ex. höja priset på den produkten och sedan öka rabatten. På så sätt styr man folk som tänker som du till den produkt som är bäst för branschen - fall inte i den fällan! Om du vill bilda dig en uppfattning om framtida ränteutvecklingen så behöver du titta på priserna på räntepapper med de löptider du vill jämföra. Jag vet inte om nån gör sådana framställningar, men det vore onekligen väldigt användbart.Johan01 skrev:
Personligen skull jag helt enkelt anta att kortare löptider är billigare över tid, och om man har råd att ta smällen av en rejäl räntehöjning så är det alltid bäst med korta löptider.
Jag håller inte med, utan anser precis tvärtom, rabattsatserna är väldigt viktiga, i alla fall på 3-månaders. Det är nämligen den rabatten du kommer att ha oavsett om banken gör en drive eller inte.peterhjalmarsson skrev:
När jag valde mellan Nordea och SHB så fick jag samma ränta av dem båda, men eftersom Nordea just då hade en drive och därför låg 0,1% under alla andra, så var rabatten 0,45% hos Nordea och 0,55% hos SHB. Hade jag valt Nordea hade jag alltså haft 0,1% sämre ränta efter att deras drive var avslutad. Det var därför jag valde SHB, ett korrekt beslut med facit i hand.
Byggveteran
· Dalarna
· 38 inlägg
Hej
Vi står i startgropar för nytt bygge
Ansökt om lånelöfte , skulle få 2,7 av seb, vid lån av 3,000 000
Vad jag förstår från denna sidan så verkar det åt helsicke för mycket
Vad hade ni för % i erat lånelöfte ? Vilken bank hade ni ? Vad jag förstår så verkar Nordea o Shb ligga bra till ?
Nu har jag redan tomten betald o klar
Stomme o resning kostar 1,9 m
Grund beräknar jag kommer att kosta ca 350,000 El ca 150,000. Inköpt snickerihjälp ca 2-300 000
Själv kommer jag att göra så mycket det går i huset
Kommer att sälja bef hus när nytt är klart ber vinst ca 900,000 samt har sparade medel ca 800 000
Men vill inte "tulla" på sparad medel mm innan, för man vet ju inte vad som kan hända under byggtiden
Tänkte mera ha det som en "buffert" i så fall
Så när lån läggs om så är det inte så mycket kvar
Vad hade ni för % i erat lånelöfte ? Vilken bank hade ni ? Vad jag förstår så verkar Nordea o Shb ligga bra till ?
Grund beräknar jag kommer att kosta ca 350,000 El ca 150,000. Inköpt snickerihjälp ca 2-300 000
Kommer att sälja bef hus när nytt är klart ber vinst ca 900,000 samt har sparade medel ca 800 000
Men vill inte "tulla" på sparad medel mm innan, för man vet ju inte vad som kan hända under byggtiden
Se upp med villkoren i den försäkringen! Om du skaffar någon annan slags kredit på annat håll är det skäl för dem att inte betala ut. ICA-kort, bensinkort mm. Jag fick tips om det innan vi valde bank (det blev inte SHB) och när jag la fram detta för kontaktpersonen på SHB så skruvade hon på sig och sa "njaa.... jo.... i teorin är det ju så, men i praktiken gör vi ju inte det....". Törs inte lita på detta så det blev inte SHB trots att det var de som var mest seriösa och lätta att diskutera med.elpaco skrev:
Redigerat:
Såg det vid genomläsning. De fick godkänna bensinkortet och så var det med det. I teorin står det nämligen inte att det är förbjudet, utan att det skall godkännas.MRK skrev:Se upp med villkoren i den försäkringen! Om du skaffar någon annan slags kredit på annat håll är det skäl för dem att inte betala ut. ICA-kort, bensinkort mm. Jag fick tips om det innan vi valde bank (det blev inte SHB) och när jag la fram detta för kontaktpersonen på SHB så skruvade hon på sig och sa "njaa.... jo.... i teorin är det ju så, men i praktiken gör vi ju inte det....". Törs inte lita på detta så det blev inte SHB trots att det var de som var mest seriösa och lätta att diskutera med.
Det viktiga är belåningen och hur er privata ekonomi ser ut. Ni lånar 3M, skjuter in 800' (?), och har ett boende med ett värde på X som kommer att ge er en vinst kring miljonen. Är ni två med fast jobb så ser det ju onekligen väldigt stabilt ut. Ni är belånade under 80% från start och kan dessutom skjuta in efter försäljning så att ni hamnar under 70% - vilket då gör er till en mycket bra kund. 2,7 är ett skämt i det fallet. Endast möjligen rimligt om ni har betalningsanmärkningar, eller saknar fast jobb.Nyttanvändarnamn3 skrev:Hej
Byggveteran
· Dalarna
· 38 inlägg
Tack för din infoelpaco skrev:Det viktiga är belåningen och hur er privata ekonomi ser ut. Ni lånar 3M, skjuter in 800' (?), och har ett boende med ett värde på X som kommer att ge er en vinst kring miljonen. Är ni två med fast jobb så ser det ju onekligen väldigt stabilt ut. Ni är belånade under 80% från start och kan dessutom skjuta in efter försäljning så att ni hamnar under 70% - vilket då gör er till en mycket bra kund. 2,7 är ett skämt i det fallet. Endast möjligen rimligt om ni har betalningsanmärkningar, eller saknar fast jobb.
Så här ser det ut
Vi har en köpt o bet tomt , ca 1 mille
Klara o bet geo undersökningar , bygglov klart
Bestämt oss för hus o stom resning 1,9 mille
Skaffar egen grundläggare som gör detta ca 400 t
Får lite hjälp med invändig snickeri ca 200 t
El beräknar jag till ca 150 t
Tänkt att själv jobba i huset ca 2 månader ( sköter mitt jobb på distans över dator em o kvällar )
Vi är 2 i hushållet , tjänar ca 80 t brutto
Har ett icke belånat hus ca 1-1,2 mille
Inga skulder, inga bet anmärkningar mm
Har även egen firma med alla konton hos Seb
Tycker vi har goda förutsättningar för bra räntor
Undrar vad man egentligen kan komma ner till
Vad som ingår i ditt hus är egentligen ointressant. Det banken ser är a) hur mycket du vill låna b) hur mycket du skjuter in själv. Men när man bygger nytt brukar man inte låna som ett huslån, utan man brukar sätta upp en byggkredit, vilket är avsevärt dyrare. Alternativet är ett blanco-lån. Anledningen är att innan huset är färdigt så är det inte värderat, och har inget fastslaget värde. Men jag måste erkänna att jag inte är erfaren i ämnet. Andra kan mer här säkerligen.Nyttanvändarnamn3 skrev:Tack för din info
Så här ser det ut
Vi har en köpt o bet tomt , ca 1 mille
Klara o bet geo undersökningar , bygglov klart
Bestämt oss för hus o stom resning 1,9 mille
Skaffar egen grundläggare som gör detta ca 400 t
Får lite hjälp med invändig snickeri ca 200 t
El beräknar jag till ca 150 t
Tänkt att själv jobba i huset ca 2 månader ( sköter mitt jobb på distans över dator em o kvällar )
Vi är 2 i hushållet , tjänar ca 80 t brutto
Har ett icke belånat hus ca 1-1,2 mille
Inga skulder, inga bet anmärkningar mm
Har även egen firma med alla konton hos Seb
Tycker vi har goda förutsättningar för bra räntor
Undrar vad man egentligen kan komma ner till
När det gäller vilka boräntor vi har så är det bara läsa just i denna tråd. Det är liksom det den är till för .. Men det verkar som att de bästa räntorna i praktiken är ca 1,5%. Men mer rimligt kanske 1,6-1,7.
Besserwisser
· Örebro
· 28 inlägg
SEB:s upplåningsränta ligger idag på 0.65% och det gör ju att man absolut inte ska ligga över 1.5% på 3-månaderslånet. Med mitt normala påslag på 0.65 ger det 1.3% på 3-månaderslånet.