545 720 läst · 2 310 svar
546k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
På ungefär ett dygn har 150 personer registrerat sina bolån i vår nya bolånelista. Det är jättekul!
Och flera synpunkter på funktionen har redan kommit in.
- Campar tycker att det hade varit bra om man kunde sortera listan på belåningsgrad.
- rickardg föreslår att man ska kunna lägga in byggnadskreditiv.
- AndersMalmgren påpekar att det är klurigt att få rätt belåningsgrad i listan om man har flera lån.
- Noseone saknar utskrift av postnumrena i listan.
- Ytterligare en användare föreslår att man borde kunna jämföra sin egen ränta med genomsnittet på någon slags boränteanalyssida.
Alla dessa grejer (förutom AndersMalmgrens önskemål, det har vi inte hunnit med) har vi idag fixat. Vi har också fixat så att man själv kan radera sin boränta om man skulle vilja det av någon anledning.
Så här ser det ut:
http://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/
Hoppas ni gillar vårt arbete.
Och flera synpunkter på funktionen har redan kommit in.
- Campar tycker att det hade varit bra om man kunde sortera listan på belåningsgrad.
- rickardg föreslår att man ska kunna lägga in byggnadskreditiv.
- AndersMalmgren påpekar att det är klurigt att få rätt belåningsgrad i listan om man har flera lån.
- Noseone saknar utskrift av postnumrena i listan.
- Ytterligare en användare föreslår att man borde kunna jämföra sin egen ränta med genomsnittet på någon slags boränteanalyssida.
Alla dessa grejer (förutom AndersMalmgrens önskemål, det har vi inte hunnit med) har vi idag fixat. Vi har också fixat så att man själv kan radera sin boränta om man skulle vilja det av någon anledning.
Så här ser det ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
http://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/
Hoppas ni gillar vårt arbete.
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
SEBs villkorsändringar sker var 24e månad från det att lånet togs. Vi har 5 bolån, alla med olika villkorsändringsdagar, vilket innebär att vi måste bevaka att vi inte förlorar vår rabatt fem gånger under två års tid. Väldigt ineffektivt. Jag har bett SEB slå ihop lånen till ett enda lån, men de har vägrat och sagt att det bara kostar pengar (för mig och för dem).fredl skrev:
Vi har förlorat vår rabatt under flera tillfällen utan att ha blivit informerade. Detta har gjort mig arg och besviken som kund. När jag påtalat detta har de justerat men aldrig korrigerat det vi förlorat retroaktivt.
Att man är mer värd som ny kund än gammal kund är den främsta anledningen till att vi nu sannolikt kommer byta bank.
"Att man är mer värd som ny kund än gammal kund är den främsta anledningen till att vi nu sannolikt kommer byta bank."
SUNT RESONEMANG !
SUNT RESONEMANG !
Detta är exakt vad de säger till mig. Troligen är det bara bankbyte som biter på dom. Man har lite svårt att förstå att det lönar sig för dom att sköta det eviga mejlbollandet om rabatter med de allt surare kunderna.Per Eskilsson skrev:
Per: tack för svaret. Att stycka upp lånet har en massa fördelar för banken. Lättare att sälja in olika bindningstider hos kunden och enklare att "sälja vidare skulden" om det är i lagom storlek.
Får kolla papperen men tror verkligen inte att vi har fått 24 mån den här gången. Vi hade tillträde 2011-02 och borde därmed haft villkorsändring 2013-02 och 2015-02. Försäkringen har huvudförfallodag 2015-02-01 och det har alltid fungerat bra och är lätt att hålla koll på.
Får kolla papperen men tror verkligen inte att vi har fått 24 mån den här gången. Vi hade tillträde 2011-02 och borde därmed haft villkorsändring 2013-02 och 2015-02. Försäkringen har huvudförfallodag 2015-02-01 och det har alltid fungerat bra och är lätt att hålla koll på.
Medlem
· Västra Götaland
· 55 inlägg
Såg nu att ni hade lagt till en ny bra funktion för räntekoll. Jättebra! Men då får ni gärna börja plocka bort listan på denna tråd så det inte ligger kvar inaktuella uppgifter. Stryk gärna mig från listan i tråden för jag har lat till aktuella uppgifter i den nya funktionen
Pingvinpalatset i listan för 3-mån
Pingvinpalatset i listan för 3-mån
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
Tack för tipset Pingvinpalatser. Nu har jag tagit bort listan i trådens allra första inlägg för att man inte ska se inaktuella räntor. Ber alla som inte hunnit med att än en gång lägga in era räntor i den nya databasen. http://www.byggahus.se/ekonomi/borantor
Föreslår däremot att diskussionen om boräntor fortsätter i den här tråden precis som förut.
Föreslår däremot att diskussionen om boräntor fortsätter i den här tråden precis som förut.
Jättebra lista!
En funktion jag saknar jag inte sett nämnas, är om man är helkund eller ej, ex. en stapel: "Helkund: Ja/Nej". Visserligen kan det skilja i vad man måste uppfylla för att bli helkund hos olika banker, men att få lite mer insikt i vad kunden behövt göra eller gå med på för att få sitt lån hade varit intressant - vilket om man är helkund eller inte är en god indikation på. Någon mer som tänkt i liknande banor?
En funktion jag saknar jag inte sett nämnas, är om man är helkund eller ej, ex. en stapel: "Helkund: Ja/Nej". Visserligen kan det skilja i vad man måste uppfylla för att bli helkund hos olika banker, men att få lite mer insikt i vad kunden behövt göra eller gå med på för att få sitt lån hade varit intressant - vilket om man är helkund eller inte är en god indikation på. Någon mer som tänkt i liknande banor?
...ändra fältet där man fyller i rabatten.
Procent och procentenheter skiljer rätt rejält.
Mina 50 punkter/0,5 procentenheter under listräntan blir nästan 23% i rabatt
Därav att ni trodde jag skrivit fel (det var en pik )
Procent och procentenheter skiljer rätt rejält.
Mina 50 punkter/0,5 procentenheter under listräntan blir nästan 23% i rabatt
Därav att ni trodde jag skrivit fel (det var en pik )
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
Jag har funderat på att skriva punkter istället för procentenheter vad gäller rabatten men eftersom jag tror att fler förstår sig på procent har jag låtit bli. Jag har stött på flera som inte har en aning om vad man menar när man säger punkter. Punkter känns mer som ett bankspråk än procent.
Jag håller med. Även faktorer som att man har ett företag i samma bank eller är anställd i banken är högst relevant.thomasp skrev:Jättebra lista!
Det man vill veta är ju om man har en bra ränta efter sina förutsättningar, då vill man jämför med de som har så lika förutsättningar som möjligt.
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
Tack för förslaget. Vi kommer lägga till folks årskstnader och lite andra finesser som t ex genomsnittsränta i tabellen och efter det börjar det bli trångt med utrymmet. Sedan är det det där med att ju fler saker man frågar efter desto färre konmer orka fylla i. Ska fundera på saken. Vad tycker ni andra?thomasp skrev:Jättebra lista!
Men det står inte procentenheter, det står %Per Eskilsson skrev:
Stor skillnad!
Jag har 22,8% rabatt dvs. 0,5 procentenheter
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
Du menar att det blir rätt om jag byter ut % mot procentenheter i formuläret och tar bort % till höger om -0,50 i listan?