22 400 kronor per år losar jag (vi) just nu på att vi bundit 2/3 av lånet, urk, man ska inte lyssna på sambon

AndersMalmgren skrev:
22 400 kronor per år losar jag (vi) just nu på att vi bundit 2/3 av lånet, urk, man ska inte lyssna på sambon
Det är ju ok att binda lånet, OM man har en väldigt tight budget och absolut inte kan klara av en oväntad uppgång. Men då skall man definitivt binda hela lånet. Som ekonomin ser ut nu så väntar ingen ljusning, se på grekland, spanien, italien ..

Nu har ju inte vi en tight budget, utan de där 1900 i månaden kunde man lagt på annat, som tex investering, amortera eller what ever

Ber om ursäkt för att jag varit dålig på att uppdatera denna tråd. Men nu har jag äntligen fått tummarna ur och skapat en databas där vi kan lista våra boräntor. Fördelen med detta upplägg är att vi nu själva enkelt kan uppdatera våra ifyllda räntor allteftersom de förändras. Utan att vara beroende av att jag är på hugget. :p Hoppas ni gillar upplägget. Se bara till att vara inloggad när ni fyller i uppgifterna för att ni senare själva ska kunna uppdatera. Gå in på: http://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/

• Gilla
D_a_g_g och 2 till
  • Laddar…
Per Eskilsson skrev:
Ber om ursäkt för att jag varit dålig på att uppdatera denna tråd. Men nu har jag äntligen fått tummarna ur och skapat en databas där vi kan lista våra boräntor. Fördelen med detta upplägg är att vi nu själva enkelt kan uppdatera våra ifyllda räntor allteftersom de förändras. Utan att vara beroende av att jag är på hugget. :p Hoppas ni gillar upplägget. Se bara till att vara inloggad när ni fyller i uppgifterna för att ni senare själva ska kunna uppdatera. Gå in på: [länk]
Snyggt! :)

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Var tog postnumren vägen?

postnummer?

Man skulle skriva in så msn kunde jämföra i sin närhet.

• Gilla
peterhjalmarsson
  • Laddar…
Jaha, det har jag helt missat men det finns inte i tabellen på förstasidan på den här tråden längre i vart fall.

Wesserbisser skrev:
SEB:s upplåningsränta ligger idag på 0.65% och det gör ju att man absolut inte ska ligga över 1.5% på 3-månaderslånet. Med mitt normala påslag på 0.65 ger det 1.3% på 3-månaderslånet.
Det är lätt att säga.
Extremt få lyckas komma ner på det du pratar om med normala förutsättningar.

• Gilla
peterhjalmarsson
  • Laddar…
Noseone skrev:
Var tog postnumren vägen?
De kommer dyka upp så småningom på ett eller annat sätt. Just nu har 90% av alla skrivit in sina postnummer trots att det inte är ett obligatoriskt fält.

mexitegel skrev:
Jaha, det har jag helt missat men det finns inte i tabellen på förstasidan på den här tråden längre i vart fall.
mexitegel, Vi har skapat en databas där man själv sedan kan uppdatera sina räntor. Gå in på den här sidan och posta din bolåneränta. http://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/

Jo, det såg jag :) har bara missat att man skulle/kunde ange postnummer tidigare :)

Man kunde inte göra det tidigare men nu kan man.

Tanken är att man ska kunna jämföra sin ränta med andra på orten eller andra i sin region, om man vill, samt se var de bästa bolånebankerna finns i landet.

Fick äntligen en stund över nu och kunde ringa in till SEB:s bolåneavdelning och fråga om min marginal som vid nyår gick från +0,9 till +1,3. Personen jag pratade med där sa att om man inte själv gör något aktivt så får man automatiskt standardvillkor, vilket då skulle vara +1,3. Fick "tillbaka" min TCO rabatt som numera är +1,0.

Vidare sades det att villkorsändringen skulle räknas från nyår och att min ränta skulle ändras till marginal + upplåningsränta som gällde vid nyår. Tacka katten för det eftersom deras upplåningsränta har sänkts från 0,8 till 0,6.

Är långt ifrån en duktig kund i och med att jag är så pass otrogen med var vi har våra olika engagemang. Däremot borde vi tillhöra en väldigt låg riskgrupp. Mitt företag har högsta möjliga kreditrating (har dock inga krediter), vi har ett samlat sparkapital på mer än dubbla huslånet och har en låg belåningsgrad på huslånet. Så länge avkastningen på det kapitalet har överstigit bolåneräntan har jag inte bekymrat mig så mycket för bolånet men det får väl bli ändring på det nu.

Någon som vet om SEB alltid lägger villkorsändring vid nyår? Köpte huset i februari och tycker aldrig att jag har fått 24 månader med samma villkor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.