546 339 läst · 2 310 svar
546k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
Skickade precis in pappren för att flytta bolånen till Skandiabanken. Blev 0,49% rabatt dvs 1,71% på 3-månaders.
Husvärde ca 3M i norra Stockholm, 1,95M i lån.
Första gången jag byter bank, men ska bli skönt att bli av med Swedbank som tyckte jag skulle vara jättenöjd 0,15% rabatt. Känns också skönt att skandiabanken kan ge så bra villkor, direkt på hemsidan, utan att man ska behöva ringa, tjata o ha sig.
Husvärde ca 3M i norra Stockholm, 1,95M i lån.
Första gången jag byter bank, men ska bli skönt att bli av med Swedbank som tyckte jag skulle vara jättenöjd 0,15% rabatt. Känns också skönt att skandiabanken kan ge så bra villkor, direkt på hemsidan, utan att man ska behöva ringa, tjata o ha sig.
Efter ett kort samtal är jag nere i 1.76% hos SHB med låneskydd. Det är samma värde nästan på kronan som SEB ger oss så det lutar åt att vi byter iaf.Noseone skrev:
SHB har även en vettigare strategi på amortering än SEB. SEB kräver amortering ner till 0 på 50 år medans SHB säger ner till 70% på 15 år.
Amortera är bra men det finns gränser.
Redigerat:
Byggveteran
· Dalarna
· 39 inlägg
Hej alla
Konstigt vilka bra räntor alla har
Jag ska precis bygga nytt hus, o har fått lånelöfte på 2,8% på 3,000 000
Är det bra eller dåligt ? Ni som är insatta i sådant här
Sedan om kanske 1 år när huset är klart, sätter man då om lånen ?
Kan man då komma ner till såna bra siffror som era ? Runt 1,3-1,8%
Vad det gäller räntor,bolån mm så har jag som ni ser noll koll
Konstigt vilka bra räntor alla har
Jag ska precis bygga nytt hus, o har fått lånelöfte på 2,8% på 3,000 000
Är det bra eller dåligt ? Ni som är insatta i sådant här
Sedan om kanske 1 år när huset är klart, sätter man då om lånen ?
Kan man då komma ner till såna bra siffror som era ? Runt 1,3-1,8%
Vad det gäller räntor,bolån mm så har jag som ni ser noll koll
Jag har noll koll på vad man kan få för ränta under själva byggnationen, men ett tips för att få en känsla vad du kan få för ränterabatt när det är färdigbyggt är att gå in på Skandiabankens hemsida. De har en räknesnurra på hemsidan, där du fyller i sparande mm.
Jag har SHB och kunde tack vare Skandiabankens fasta snurra sänka min ränta med ytterligare 0,05% bara genom att säga att "jag har 0,55% rabatt hos er här på SHB, men får 0,59% på Skandia". 1 dag senare hade jag 0,6% i rabatt.
Jag har SHB och kunde tack vare Skandiabankens fasta snurra sänka min ränta med ytterligare 0,05% bara genom att säga att "jag har 0,55% rabatt hos er här på SHB, men får 0,59% på Skandia". 1 dag senare hade jag 0,6% i rabatt.
Byggveteran
· Dalarna
· 39 inlägg
Tack
Ska kolla deras räknesnurra
Hoppas man inte snurrar bort sig
Jag har lånelöftet i seb
Var även hos Nordea med samma papper som jag ansökte om hos Seb
Dom skulle ju höra av sig efter mötet jag hade hos dom ( jag o 3 st tjänstekvinnor )
Alla fick mina uppgifter o skrev ner mm
Ingen har hört av sig efter 2 månader, knappast troligt att alla " glömt ". Man kanske inte var intressant för dom
Ändå har man inga skulder ( bara 100,000:- ) på bef hus idag
Sparar samt har fast inkomst, Får väl gå igenom allt igen o besöka ny bank kanske
Eller så är det så att man inte är av intresse för att man har en del sparat o inte kanske behöver låna mer än några mille
Man kanske skulle säga att man måste låna 5 mille istället så kanske man skulle bli intressant för dom
Nåväl nu har jag ju ett lånelöfte på 3 mille från Seb, o det är ju bra till att börja med ?
Ska kolla deras räknesnurra
Hoppas man inte snurrar bort sig
Jag har lånelöftet i seb
Var även hos Nordea med samma papper som jag ansökte om hos Seb
Dom skulle ju höra av sig efter mötet jag hade hos dom ( jag o 3 st tjänstekvinnor )
Alla fick mina uppgifter o skrev ner mm
Ingen har hört av sig efter 2 månader, knappast troligt att alla " glömt ". Man kanske inte var intressant för dom
Ändå har man inga skulder ( bara 100,000:- ) på bef hus idag
Sparar samt har fast inkomst, Får väl gå igenom allt igen o besöka ny bank kanske
Eller så är det så att man inte är av intresse för att man har en del sparat o inte kanske behöver låna mer än några mille
Man kanske skulle säga att man måste låna 5 mille istället så kanske man skulle bli intressant för dom
Nåväl nu har jag ju ett lånelöfte på 3 mille från Seb, o det är ju bra till att börja med ?
Hej nyttanvändarnamn3.
2,8-3% i ränta när listråntan är 2,1 är väldigt dåligt. Allt beror ju såklart på din ekonomi i övrigt samt hur stor del av huset du finansierar själv. Men 3% är ju blanco-lånsränta...
2,8-3% i ränta när listråntan är 2,1 är väldigt dåligt. Allt beror ju såklart på din ekonomi i övrigt samt hur stor del av huset du finansierar själv. Men 3% är ju blanco-lånsränta...
Byggveteran
· Dalarna
· 39 inlägg
jag har ju tänkt säkerställa att man får låna 3,000 000 under byggtiden
så man vet att man kan betala allting utan problem, om det skulle behövas
ska göra en hel del själv, sedan sälja bef hus,där jag bara har ca 100 000 i lån
vid försäljn kanske man får ca 1-1,5 m
Där jag bor är ju försäljn lite trögt, så man kanske har dubbelt boende lite längre än vad man vill
är det inte så att, om jag lånar upp på bef hus ca 1 mille så får man väl börja amortera mm direkt ,även om jag inte tar ut belånat belopp.
men vid ett nytt bolånelöfte på ca 3 mille, om jag tex tar ut 1 mille för räkningar så betalar man bara för det man tar ut
vilket kanske kommer i olika omgångar beroende på arbeten som färdigställs
eller har jag fel i detta
så jag räknar med när man lägger om lånen o sålt bef att man har ett lån på ca 5- 700,000 max
tot med tomt,hus,grund mm så kommer hela kalaset att ligga på ca 4,000 000
så man vet att man kan betala allting utan problem, om det skulle behövas
ska göra en hel del själv, sedan sälja bef hus,där jag bara har ca 100 000 i lån
vid försäljn kanske man får ca 1-1,5 m
Där jag bor är ju försäljn lite trögt, så man kanske har dubbelt boende lite längre än vad man vill
är det inte så att, om jag lånar upp på bef hus ca 1 mille så får man väl börja amortera mm direkt ,även om jag inte tar ut belånat belopp.
men vid ett nytt bolånelöfte på ca 3 mille, om jag tex tar ut 1 mille för räkningar så betalar man bara för det man tar ut
vilket kanske kommer i olika omgångar beroende på arbeten som färdigställs
eller har jag fel i detta
så jag räknar med när man lägger om lånen o sålt bef att man har ett lån på ca 5- 700,000 max
tot med tomt,hus,grund mm så kommer hela kalaset att ligga på ca 4,000 000
Nybygget börjar nu blir klart för oss och det är dags att göra om byggkreditivet till bolån. Har Nordea som bank och är sk. förmånskund. Lånet är på 2,5 Mkr med belåningsgrad på ca 75%. Vi har fått erbjudande om:
3 mån: 1,68
1 år: 1,55
3 år: 1,65
5 år: 2,1
Vår första tanke före vi fick detta erbjudande har varit att köra på 3 mån ränta då det brukar vara mest lönsamt (eller heter det kanske sparsamt). Men nu blev vi lite förbryllade då vi fick bättre rabatt vid längre bindning. 0,5 rabatt för 3 mån, 0,6 rabatt för 1 år, 0,7 rabatt för 3 år och 0,6 för 5 år.
Hur hade ni gjort? Vår tanke nu är dela lånet i 3 och köra 1/3 på 1 år och 2/3 på 3 år. Låter det vettigt?
Vår första tanke före vi fick detta erbjudande har varit att köra på 3 mån ränta då det brukar vara mest lönsamt (eller heter det kanske sparsamt). Men nu blev vi lite förbryllade då vi fick bättre rabatt vid längre bindning. 0,5 rabatt för 3 mån, 0,6 rabatt för 1 år, 0,7 rabatt för 3 år och 0,6 för 5 år.
Hur hade ni gjort? Vår tanke nu är dela lånet i 3 och köra 1/3 på 1 år och 2/3 på 3 år. Låter det vettigt?
Nej, dela aldrig upp lånet i olika bindningstid. Du är fast hos banken och de behöver inte ge dig bra villkor när du skall lägga om lånen. Jag hade i ditt fall tagit allt på 1 år. Oftare orkar man nog inte byta bank iaf.
3-månaderserbjudandet verkar ganska dåligt. Återigen - knappa in din ekonomiska situation på Skandiabankens hemsida, så ser du direkt vad du skulle få där. Om det skulle bli bättre än Nordea så har du det som förhandlingsunderlag.Johan01 skrev:
Om du ska dela upp med olika bindningstid, se då till att få samma villkor på alla dellån och skriv avtal om att villkoren inte kan förändras så länge du har bindningstid kvar på något av de andra lånen.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 036 inlägg
Räntorna kommer vara låga i några år till, det är samtliga analytiker + riksbanken överens om. Det reflekterar också det erbjudande du fått. Du ska alltså ta 3 månaders rörligt nu, ha det i 1 1/2-2 år (eller hur lång tid det nu tar...)och sedan binda när det börjar röra på sig uppåt.Johan01 skrev:Nybygget börjar nu blir klart för oss och det är dags att göra om byggkreditivet till bolån. Har Nordea som bank och är sk. förmånskund. Lånet är på 2,5 Mkr med belåningsgrad på ca 75%. Vi har fått erbjudande om:
Men om han får mindre rabatt på 3-månaders så ska han inte välja den banken, alternativt om han inte orkar förhandla så skulle i alla fall jag garanterat ha tagit 1 år alt 3 år. 1,65% i 3 år är bra, om man känner att man vill veta exakt vad man betalar närmaste tiden. Särskilt om han bara kan få 0,4% rabatt på 3-månaders (som är ett ganska dåligt erbjudande).